از اجرای افزایش ظرفیت تا توسعه محصولات و افزایش ۸۶ درصدی سود خالص
از اجرای افزایش ظرفیت تا توسعه محصولات و افزایش ۸۶ درصدی سود خالص

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت آهن و فولاد ارفع (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۳٫۱۲ در محل مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار و امور اجتماعی ، سالن تلاش تشکیل گردید. در این مجمع که بیش از ۹۴٫۰۴ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت آهن و فولاد ارفع (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۳٫۱۲ در محل مجموعه فرهنگی ورزشی وزارت کار و امور اجتماعی ، سالن تلاش تشکیل گردید.

در این مجمع که بیش از ۹۴٫۰۴ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای امیر غلامی  بود ، که جنابان کیارش مهرانی و ابوالفضل قدیری در مقام نظار اول و دوم و آقای مجتبی مهری نژاد به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۳٫۹۲۰ ریالی به کار خود پایان دادند.بر اساس تصمیمات مجمع اعضای هیئت مدیره جدید به ‌شرح زیر به مدت ۲ سال انتخاب گردیدند.

سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات مجتبی مهری نژاد عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
معدنی و صنعتی چادر ملو مهدی حسین پور رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
کارخانجات نورد لوله یاران سیدعلی محمد ابوئی مهریزی عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
توسعه معدنی و صنعتی صبانور مصطفی چمران عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
گروه مدیریت سرمایه گذاری امید سیدعلیرضا هاشمی نایب رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی

مهندس مجتبی مهری نژاد در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: با تکیه بر رویکرد رشد تولید و توسعه پایدار شرکت آهن و فولاد ارفع ، موفق به تولید ۸۵۴٫۰۶۸ تن شمش فولاد در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲ شد که معادل سهمی ۸/۲% تولید فولاد خام کل کشور بوده است . شرکت آهن و فولاد ارفع ضمن موفقیت در بازار و بالا بردن سطح توانایی در جذب مشتریان و همچنین با توجه به بهینه سازی قدرت تولید و کیفیت محصولات نسبت به فروش صادراتی محصولات به میزان ۲۹۷٫۲۴۸ تن که معادل سهم ۸/۳% فروش صادراتی فولاد خام کل کشور می باشد، مبادرت نموده است که این دستاورد نشان از رشد پویا و توسعه ای است که شرکت در عرصه صنعت فولاد به دنبال آن بوده است.  دستیابی به تولید و فروش بهینه محصولات نه تنها منجر به تحقق اهداف مالی شده بلکه نقش مهمی در تعزیز اقتصاد و صنعت کشور ایفا کرده است. این موفقیت، نتیجه تلاش ها و تعهدات کارکنان و مدیران این شرکت به شمار می آید که با دقت و همت به افزایش تولید و فروش محصولات خود پرداخته اند.

واحد فولاد سازی برای تبدیل آهن اسفنجی به شمش فولاد با ظرفیت سالیانه ۸۰۰ هزار تن شمش فولاد در سال ۱۳۹۲ راه اندازی  شد و همچنین در سال ۱۴۰۱ با اجرای طرح افزایش ظرفیت، میزان تولید شمش فولادی به یک میلیون  تن در سال افزایش یافته است.

این شرکت در سال ۱۴۰۲ موفق شد که بیش از ۸۶۵ هزار تن شمش فولاد تولید کند که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن ۹ درصد افزایش داشت. تولید آهن‌اسفنجی نیز به عنوان محصول میانی، در بازه زمانی یادشده با رشد ۷ درصدی نسبت به سال قبل از آن به یک میلیون و ۴۱ هزار تن رسید.

بر اساس گزارش عملکرد هیات مدیره مجمع آهن و فولاد ارفع، در سال گذشته برغم بحران هایی نظیر تورم، اختلال در زنجیره تامین و افزایش قیمت و ناترازی حامل های انرژی  این شرکت توانست به رکوردهای متعددی در زمینه تولید دست یابد به گونه ای که دستیابی به بالاترین میانگین نرخ فروش در بین رقبای داخل کشور جهش ۷ پله ای در رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر کشور و کسب رتبه ۷۳ بر اساس ۱۰۰_IMI و آغاز و پیشبرد طرحهای توسعه ای و زیر ساختی دست یابد.

در سال ۱۴۰۲ قطعی برق در این شرکت منجر به توقف  ۱۰۷۴ساعت تولید و کاهش  ۱۳۵ هزار تن تولید شمش فولادی در این شرکت شد. و با توقف طولانی‌مدت در فصل تابستان، خسارت ۹ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریالی به این شرکت وارد آمد. همچنین محدودیت‌های مصرف گاز در فصل زمستان در مجموع منجر به ۱۴۰۰ ساعت توقف تولید آهن اسفنجی شد که در نتیجه آن تولید آهن اسفنجی  ۲۰۱ هزار تن آهن  افت داشت و خسارت ۱۲ هزار و ۱۴۱ میلیارد ریالی به شرکت وارد شد.

رشد ۳۵ درصدی درآمد های عملیاتی

درآمد عملیاتی ارفع در سال ۱۴۰۲ به ۱۸۲ هزار و ۴۵۵ ریال رسید که این میزان با رشد ۳۵ درصدی نسبت به سال قبل از آن (۱۳۵ هزار و ۶۴۵ میلیارد ریال) رسید. جمع دارایی‌های شرکت در سال گذشته با رشد ۴۷ درصدی، به ۱۶۳ هزار و ۳۰۴ میلیارد ریال رسید.

ثبت ۲۷ رکورد تولید روزانه و ماهیانه در سال ۱۴۰۲ و ورود به صنایع بالادستی و آغاز عملیات اجرایی در پهنه اکتشافی دره‌انجیر، از دیگر دستاوردهای ارفع در سال گذشته بوده است.

نرخ فروش شمش فولادی ارفع در سال ۱۴۰۲ با رشد ۴۴ درصدی نسبت به دو سال گذشته، به ۲۰۹ هزار و ۷۸۰ ریال رسید که بر این اساس شرکت در صدر فروش این محصول در بازار داخلی قرار گرفت.

میزان خرید گندله شرکت آهن و فولاد ارفع طی سال گذشته، به یک میلیون و ۶۸۵ هزار و ۶۲۴ هزار تن و مصرف آن، به یک میلیون و ۴۵۴ هزار و ۴۸۸ تن رسید. میزان خرید آهن اسفنجی ۱۲ هزار و ۴۳۲ تن و مصرف آن، یک میلیون و ۳۱ هزار و ۷۰۸ تن در سال پیش بود.

همچنین روند رشد تولید محصولات میانی و نهایی در شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۴۰۳ منجر به ثبت رکوردهای جدید تولید شد که از جمله آن‌ها می‌توان به رکوردشکنی تولید ماهانه در واحد احیای مستقیم و ثبت رکورد تولید ۱۱۰ هزار و ۱۱ تن آهن‌اسفنجی در اردیبهشت‌ماه سال جاری اشاره کرد.
از جمله دستاوردهای آهن و فولاد ارفع می‌توان به تولید ۹۲ هزار و ۲۴۴ تن شمش در واحد تولید فولادسازی در فروردین‌ماه و ۹۳ هزار و ۷۶۵ تن در اردیبهشت سال ۱۴۰۳ اشاره کرد که این میزان به ترتیب ۱۱ و ۵/۱۲ درصد بیشتر از ظرفیت اسمی ماهانه این کارخانه بوده است همان‌طور که اشاره شد این عدد حدود ۱۱ درصد نسبت به ظرفیت ماهانه تولید این کارخانه بیشتر بوده است.

اهم اقدامات فولاد ارفع

از جمله پروژه‌های توسعه‌ای شرکت آهن و فولاد می‌توان به طراحی و احداث خطوط راه‌آهن صنایع فولادی اردکان، تولید و ذخیره‌سازی گاز مایع (LNG)، نورد (SBQ)، مشارکت در احداث واحد آهن اسفنجی صنایع فولاد رهام پارس و احداث نیروگاه تجدیدپذیر خورشیدی ۱۰ مگاوات اشاره کرد.

سایر پروژه‌های توسعه‌ای شرکت آهن و فولاد ارفع شامل برش مکانیزه خرسک، انباشت و برداشت مکانیزه گندله، توسعه مخازن ذخیره‌سازی واحد اکسیژن و انبار مواد اولیه به مساحت پنج هزار متر مربع است.

اهم اقدامات حوزه اکتشاف و امور معادن ارفع شامل اکتشاف پهنه هرمزگان (سنگ‌آهن هماتیتی)، مشارکت در اکتشاف پهنه ۱۲۱ کیلومتر مربعی در دره‌انجیر، مطالعات پرعیارسازی و استفاده از سنگ‌آهن هماتیتی و کم‌عیار (معادن چاه‌باشه یک و ۲ اردکان) و تامین دولومیت و آهک مصرفی اشاره کرد.

طرح های توسعه ای شرکت

شرکت آهن و فولاد ارفع با نگاه بلندمدت سرمایه گذاری در پروژه‌های زیرساختی از جمله احداث نیروگاه، پروژه ذخیره‌سازی گاز مایع و توسعه اکتشافات معدنی را آغاز کرده  از این رو این شرکت می تواند با دستاوردهای جدید،  شعار «از معدن تا بازار» را محقق سازد.

سرمایه‌گذاری و مشارکت فولاد ارفع در حوزه بالادست و معدن از چندین جنبه‌‌ اهمیت دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به رفع دغدغه‌های شرکت آهن و فولاد ارفع برای تامین ماده اولیه مورد نیاز کارخانه اشاره کرد. با توجه به قرارگیری آنومالی مذکور در استان یزد (در محدوده درانجیر و در مساحت ۱۲۱ کیلومتر) اتمام اکتشاف و اثبات ذخیره قطعی و بهره‌برداری از این ذخیره ارزشمند یعنی یک گام جدید برای استفاده از پتانسیل‌های معدنی این استان معدن‌خیز برداشته شده است که می‌تواند به سرمایه‌گذاری بیشتر در این حوزه منجر شود. هدف شرکت آهن و فولاد ارفع از این اقدام را می‌توان شروع مسیری جدید برای طرح‌های توسعه و تحقق شعار «از معدن تا بازار» در بلندمدت دانست.

آهن و فولاد ارفع علاوه بر احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی، احداث خطوط ریلی راه آهن را در دستور کار خود دارد که این طرح برای افزایش و ارتقای کیفیت حمل و نقل است.

طبق این گزارش، عملکرد مالی شرکت آهن و فولاد ارفع بر این اساس عنوان گردید:

  • رشد ۳۵ درصدی درآمد های عملیاتی
  • رشد ۴۳ درصدی سود عملیاتی
  • رشد ۱۸۰ درصدی درآمد های غیر عملیاتی
  • رشد ۴۸ درصدی سود خالص پس از کسر مالیات
  • رشد ۴۸ درصدی سود هر سهم نسبت به سال قبل

مهم‌ترین نکات مطرح شده

طراحی، تهیه اسناد، برگزاری مناقصه، انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی پروژه انباشت و برداشت گندله با پیشرفت بیش از ۶درصد، از اقدامات شرکت در سال گذشته بود.

انتخاب پیمانکار و شروع عملیات اجرایی پروژه افزایش ظرفیت مخازن واحد اکسیژن با پیشرفت ۵۱درصدی از دیگر اقدامات ارفع است.

دستیابی به بالاترین میانگین نرخ فروش در بین رقبای داخل کشور و بالاترین میانگین نرخ فروش در بورس کالا به مدت ۳۰ هفته از مجموع ۵۱ هفته کاری بورس کالا و همچنین فروش ۱۸۰هزار تن شمش صادراتی به بالاترین قیمت به روش تهاتری از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت ارفع در سال گذشته بود.

بهینه‌سازی سبد محصولات با هدف حداکثرسازی سود متناسب با نیاز بازار، اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی، ورود به صنایع بالادستی و آغاز عملیاتی اجرایی در پهنه اکتشافی در انجیل از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت است.

واحد فولادسازی جهت تبدیل آهن اسفنجی به شمش فولاد با ظرفیت سالینه ۸۰۰هزار تن شمش فولاد در سال ۹۲ راه‌اندازی شد و در سال ۱۴۰۱ با اجرای طرح افزایش ظرفیت میزان تولید شمش فولادی به یک میلیون تن در سال افزایش یافت.

 

محدودیت‌های ایجاد شده در گاز مصرفی به مدت ۵۹ روز و برق مصرفی به مدت ۴۵ روز (در مجموع ۱۰۴ روز) منجر به عدم تولید ۲۰۱۷۲ تن آهن اسفنجی در سال گذشته شد. لازم به توضیح است که مجموع خسارت ناشی از این محدودیت‌ها ۱۱۰۰ میلیارد تومان است.

در سال گذشته به سمت محصولات فولاد آلیاژی حرکت کردیم. وقتی محصول آلیاژی می‌شود، باید یک سری فِروها به آن اضافه شود. از همین رو حدود ۳۸درصد محصول آلیاژی تولید کردیم که دلیل رشد قیمت شرکت هم همین بود.

شرکت احداث نیروگاه خورشیدی ۱۰ مگاواتی را در دستور کار خود دارد.

طرح بهینه‌سازی واحد فولادسازی با بودجه مصرفی ۶۱۱ میلیارد ریال و همچنین خدمات بهینه‌سازی واحد احیا با بودجه مصرفی ۵۳ میلیارد ریال و افزایش راندمان واحد پست برق با بودجه مصرفی ۵ میلیارد ریال بخشی از پروژه‌های خاتمه یافته در سال ۱۴۰۲ است.

احداث خطوط ریلی راه آهن یکی از طرح‌های در دست اجرا بوده که جهت افزایش و ارتقای کیفیت حمل و نقل است.

تکمیل پروژه تزریق اکسیژن واحد احیا جهت افزایش ظرفیت و کیفیت محصول با پیشرفت بیش از ۹۷درصد و تکمیل و راه‌اندازی فاز اول خط راه آهن منطقه صنایع فولادی اردکان با راهبری شرکت آهن و فولاد ارفع به طول ۲۱ کیلومتر از دیگر اقدامات این شرکت در سال گذشته است.

مکلف هستیم همه ارز حاصل از صادرات را در سامانه به قیمت ۴۲هزار تومان به فروش برسانیم.

۲۱۳هزار تن عدم تولید آهن اسفنجی حاصل از قطعی برق سال گذشته بود.

ارز را برای فروش در سامانه سنا بارگذاری می‌کنیم و هر روز به افراد و صرافی‌های مختلف می‌فروشیم.

روش احداث مخازن Mini LNG را برای رفع بحران گاز انتخاب کردیم. با این روش می‌توانیم روزانه ۵۰هزار مترکعب گاز را ذخیره کنیم که برای ۴۰ روز قابل استفاده است.

برنامه احداث نیروگاه سیکل ترکیبی در دستور کار است.

در این مجمع مهم‌ترین دستاوردهای شرکت آهن و فولاد ارفع در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر بیان شد:

  • تولید ۸۵۴،۰۶۸ تن شمش فولادی با رشد ۹/۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • تولید ۱٬۰۴۱،۶۲۲ تن آهن اسفنجی با رشد ۶/۲ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱
  • فروش ۸۵۲،۹۶۵ تن محصول نهایی در بازارهای داخلی و صادراتی
  • صادرات محصولات نهایی بالغ بر ۲۹۷،۲۴۸ تن
  • دستیابی به بالاترین میانگین نرخ فروش در بین رقبای داخل کشور
  • رشد ۴۸ درصدی سود خالص شرکت و رسیدن سود خالص به بیش از ۵۵۲۹ میلیارد تومان
  • بالاترین میانگین نرخ فروش در بورس کالا بمدت ۳۰ هفته از مجموع ۵۱ هفته کاری بورس کالا
  • اجرای ۱۸۰ هزار تن قرارداد فروش تهاتری شمش صادراتی به بالاترین قیمت بهینه‌سازی سبد محصولات با هدف حداکثرسازی سود متناسب با نیاز بازار
  • ورود پرقدرت به بخش معدن و سرمایه‌گذاری در محدوده معدنی درانجیر
  • افزایش سطح موجودی انبارها با توجه به خرید مواد اولیه با قیمت‌های مناسب بر اساس تحلیل‌های محیطی و شرایط بازارها
  • اجرای پروژه‌های توسعه‌ای بهینه سازی و زیست محیطی
  • بازنگری در سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه‌ای و توسعه شبکه پایش مداوم زیست محیطی
  • ثبت ۲۷ رکورد تولید روزانه و ماهیانهرکوردشکنی مجموع نفر ساعت آموزشی در سال ۱۴۰۲ به میزان ۶۱٬۰۲۰ نفر ساعت
  • اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل