اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشيمي آبادان (سهامی‌عام) مورخ 1402.03.25 در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي برگزار گردید. در این مجمع که با حضور62.1 درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشيمي آبادان (سهامی‌عام) مورخ 1402.03.25 در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور62.1 درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای حسن شاه ولدي بود، که جنابان  قاسم عابدزاده شوکي و سعيده النچري در مقام نظار اول و دوم و آقای اميد بچاري پورمحمدي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به1401.12.29 و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده 129 به کار خود پایان دادند.

همچنین هوشیار ممیز به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و ارقام نگر آريا به عنوان بازرس علی البدل انتخاب گردید.

مدیرعامل پتروشیمی آبادان با اشاره به اقدامات انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ ازجمله راه‌اندازی پروژه ایستگاه افزایش فشار گاز خوراک پالایشگاه موسوم به گازکوب و کلنگ زنی و شروع به‌کار اجرایی احداث واحد تزریق کلر مایع جهت تأمین بخشی از EDC موردنیاز مجتمع در راستای کاهش قیمت محصول و همچنین ثبات تولید، از آغاز طرح مطالعاتی و امکان‌سنجی احداث واحد آکریلونیتریل با ظرفیت ۹۰ هزار تن درسال خبر داد.
آینده درخشان پیش روی شرکت پتروشیمی آبادان
به گفته مهندس بچاری، این طرح با مشارکت شرکت پتروشیمی مارون انجام می‌شود. همچنین طرح استحصال اتیلن، متان و اتان از جریان    FCCUپالایشگاه آبادان، احداث واحد کلر آلکالی پتروشیمی آبادان جهت احیای زنجیره تولید، اتصال شرکت پتروشیمی آبادان به خط اتیلن غرب، احداث واحد اسیدسیتریک با ظرفیت ۳۰ هزار تن در سال در منطقه حفار شرقی و احداث یارد استحصال نمک و آینده درخشان این شرکت پس از احداث و راه‌اندازی این طرح‌ها در جریان هستند.
امید بچاری پس از ارائه گزارش هیئت‌مدیره افزود: پتروشیمی آبادان با سرلوحه قرار دادن شعار سال، افزایش تولید را محور کار خود قرار داده و اقدامات گسترده‌ای را در جهت تنوع سبد محصول خود آغاز نموده است.
وی همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی جهت انجام بزرگ‌ترین تعمیرات اساسی در تاریخ پتروشیمی آبادان در تیرماه سال جاری افزود: این مهم باعث افزایش تولید و همچنین کاهش هزینه‌های تولید خواهد شد.

مهمترین نکات مطرح شده

اورهال اساسی مجموعه پس از ۶ سال، افزایش خوراک دریافتی از پالایشگاه و افزایش تنوع محصولات با ارزش افزوده بالا از برنامه‌هایی است که شرکت برای خروج از زیان‌دهی دارد.

عمده محصول تولیدی شرکت پی وی سی بوده که در سال ۱۴۰۱، ۳۱.۶۸۴ تن تولید کرده است. دیگر محصولات جانبی این شرکت، دی دی بی و سود سوزآور است که به ترتیب ۱.۸۶۸ تن و ۴.۳۱۵ تن در سال ۱۴۰۱ تولید شده‌اند.

کل تولید محصول دی دی بی صادر می‌شود.

فروش ارزی شرکت در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۳ میلیون دلار بوده که به دلیل مشکلاتی در سال ۱۴۰۱ به ۲.۷۵۱.۱۶۸ دلار رسیده است.

افزایش هزینه گاز مصرفی و هزینه برق، افزایش نرخ خوراک دریافتی از پالایشگاه، کاهش شدید نرخ جهانی پی وی سی، افزایش هزینه‌های تأمین مالی با توجه به کمبود نقدینگی در شرکت و فرسودگی و ناکارآمدی دستگاه‌ها و تجهیزات مولد مجتمع از دلایل زیان‌دهی شرکت است.

عدم تولید EDC کافی به دلیل شکنندگی تولید، پایین بودن راندمان تولید و تعطیلی واحد ۳۰۰ به عنوان تأمین‌کننده کلر مورد نیاز جهت تولید EDC به علت قطعی برق مکرر و به تبع نیاز به مصرف EDC تأمین شده خارج از مجتمع دیگر دلایل زیان ده بودن شرکت است.

براساس ظرفیت شرکت باید ۲۵۰ تن گاز در روز وارد مجتمع شود. یکی از پروژه‌هایی که در آبان سال گذشته به بهره‌برداری رسید، افزایش فشار و خطوط انتقال گاز خوراک بود که ۴۵ تن خوراک به شرکت اضافه و شپترو را از خريد پروپان بی‌نیاز کرد.

پروژه طرح ایجاد سامانه تزریق کلر مایع به میزان ۴۰ تن در روز جهت تولید EDC در واحد ۵۰۰ با حداکثر ظرفیت تاکنون ۴۵درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و این پروژه نیاز شپترو را به خرید EDC کاهش می‌دهد. تجهیزات آن هفته آینده نصب می‌شود و تا شهریورماه ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد.

تعمیر اساسی و بهره‌برداری از سه کمپرسور بروم وید و خرید دو عدد کمپرسور هوای ۲۰۰ کیلو وات و بی‌نیازی از استفاده از کمپرسورهای سیار انجام شده است.

یکی از چالش‌های شرکت، تأمین نیتروژن مورد نیاز بوده که پروژه تأمین دو عدد پکیج نیتروژن در دست اقدام قرار گرفته و تاکنون ۶۲درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. هفته آینده یکی از پکیج‌ها به سمت مجتمع حمل و کار نصب شروع می‌شود.

پروژه تعمیرات اساسی و ری تیوب بویلر ۲۰ تنی واحد ۲۰۰، ۹۴درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا دو ماه آینده در مدار تولید قرار می‌گیرد.

نوسازی و تعمیر اساسی کوره‌های واحد الفین با پیشرفت فیزیکی ۵۸درصد، خرید چیلر جذبی واحد ۷۰۰ قدیم و خرید یا مهندسی معکوس تجهیزات دوار مجتمع از دیگر اقدامات شرکت است.

درخصوص افزایش سرمایه سال گذشته گفته شد که مجوز برداشت منابع، اواخر اسفندماه ۱۴۰۱ داده شده است.

آثار اجرای طرح‌های در دست اقدام عبارتند از؛ افزایش گاز خوراک دریافتی از پالایشگاه نفت آبادان، عدم نیاز به پروپان مصرفی، کاهش بهای تمام‌شده تولید و افزایش حاشیه سود، افزایش کلر مورد نیاز واحد ۵۰۰ و کاهش مصرف EDC ورودی به مجتمع، افزایش میزان تولید و تحصیل سالانه ۵۰هزار تن محصول پی وی سی، افزایش راندمان تولید و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری.

اجرای طرح‌های عنوان شده ۳۸۰ میلیارد تومان عدم هزینه‌‌کرد برای شرکت خواهد داشت.

شپترو گواهینامه‌ ISO 9001 و ISO 13485 برای تولید پی وی سی با گرید پزشکی دریافت کرده و توانایی تولید ۶۰ تا ۸۰ تن در روز را دارد که نرخ صادراتی آن ۲هزار دلار در هر تن است.

شپترو مجددا اختصاص گاز آکریلونیتریل را به شرکت برگردانده و در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی با پتروشیمی مارون تفاهم‌نامه‌ای برای احداث یک واحد گاز آکریلونیتریل با ظرفیت ۹۰هزار تن در سال امضا کرده است. این محصول قابلیت صادراتی دارد و در آسیا هیچ رقیبی برای شرکت وجود ندارد.

قرار بر این شد که پروژه گاز آکریلونیتریل در زمین ۸ هکتاری نزدیک پتروشیمی آبادان انجام شود. با توجه به جلساتی که شپترو با پتروشیمی مارون داشته است، پیش‌بینی شد که احداث پروژه ۳ تا ۴ سال زمان ببرد و ۱۷۰ میلیون دلار سرمایه نیاز داشته باشد.

دیگر پروژه آتی، احداث یک واحد کلر آلکالی بوده که به موازات این پروژه، پروژه FCCU هم از برنامه‌های شپترو است.

حاصل احداث پروژه FCCU اضافه شدن روزانه ۶۰ تن اتیلن، ۸۰ تن متان و ۶۰ تن اتان به مجتمع است.

با احداث پروژه FCCU، شپترو می‌تواند متان را به چرخه سوخت برگرداند. در حال حاضر در سال ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه گاز سوخت شرکت است و در صورتی که از این متان استفاده کند، دیگر نیازی به گاز سوخت از شبکه شهری ندارد و به نفع شرکت است.

طرح احداث واحد سیتریک اسید بر پایه خوراک ذرت به ظرفیت ۳۰هزار تن در سال در منطقه حفار شرقی، طرح اتصال به خطوط لوله اتیلن غرب و طرح راه‌اندازی حوضچه استحصال نمک دیگر طرح‌های توسعه‌ای در دست بررسی است.

در پاسخ به پرسش سهامداران مطرح شد:

درخصوص موضوع سرقت جیوه پرونده در جریان بوده و طبق برآورد‌ها حدود ۱۰ میلیارد تومان جیوه برده شده است. یک سری دوربین‌ در شرکت نصب شده است.

شپترو برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در پیش دارد.

باید برخی پروژه‌ها اجرا شوند تا شپترو به ثبات تولید و سوددهی برسد و تا زمانی که زنجیره تولید ناقص باشد و کامل نشود، خروج از زیان سخت است.

پروژه کلر آلکالی ظرفیت ۱۰۰ تن در روز را دارد و بعد از کلنگ زنی، ۱۸ماهه این واحد احداث می‌شود.

استقبال پرشور سهامداران و برگزاری مجمع در نهایت نظم، پخش یک کلیپ زیبا از معرفی و پتانسیل های پتروشیمی آبادان که به همت روابط عمومی کوشای شرکت تهیه و در آن توانمندی های مجموعه به سمع و نظر سهامداران رسید، میزبانی شاسته کلیه ارکان شرکت از ذینفعان، ارائه بخشی از گزارش عملکرد هیات مدیره توسط معاون مالی شرکت، گزارش مبسوط فعالیت  سال 1401 شرکت توسط مدیرعامل ارزشی و خوشفکر مجموعه؛ تشریح پروژه های مطالعاتی و در دست اجرا پذیرش آبادان توسط مهندس بچاری، تأیید حساب‌های کلین و شفاف تیم مالی مجرب مجموعه توسط بازرس قانونی، ارائه توضیحات پیرامون برنامه های در دست اجرا ، برگزاری انتخابات هیات مدیره و ابقای اعضای هیات مدیره برای 2 سال آتی ، ارائه توضیحات تکمیلی مرد شماره یک مالی شرکت پیرامون بندهای حسابرسی، پاسخ‌گویی به سوالات سهام‌داران حاضر در مجمع و ناظر به‌صورت بر خط توسط مدیران ارشد شرکت از جمله نکات خواندنی این مجمع بود .

پیام هیئت مدیره

پس از حمد و ستایش پروردگار متعال و درود و سلام به پیشگاه صاحب الامر و الزمان (عج) و تقدیم ادب و عرض احترام به تمامی سهامداران گرانقدر.

و با احترام به یاد و خاطره شهدای صنعت پتروشیمی بخصوص همکاران فداکار و جانباخته در حادثه سال 1397 پتروشیمی آبادان گزارش عملکرد شرکت مربوط به سال مالی منتهی به 1401.12.29 را به استحضار می رساند.

شرکت پتروشیمی آبادان با قدمتی بالغ بر نیم قرن سابقه در تولید محصولات پلیمری اکنون مهمترین هدف تاریخی خود را که احیاء زنجیره ارزش و اصلاح چرخه تولید جهت رسیدن به پایداری تولید از یک طرف و از طرف دیگر اتخاذ استراتژی های توسعه گر برای خروج از اقتصاد تک محصولی و افزایش ارزش افزوده اقتصادی جهت خروج از زیان دهی از طرف دیگر می بیند.

این شرکت با استفاده از نیروهای متخصص وخدوم شرکت ، تحقق تولید پایدار و حضورموثر در بازار رقابتی را با بهره گیری از ظرفیتهای مجتمع و همجواری با شرکت پالایش نفت آبادان سرلوحه عملیات خود قرارداده است و در جهت تحقق ارتقاء زنجیره ارزش ، پایان دادن به اقتصاد تک محصولی و اجرای طرح های توسعه ای گامهای موثری برداشته و انشاالله به لطف پروردگار شرایط لازم برای خروج از زیان دهی ایجاد خواهد شد .

مهمترین اقدامات صورت گرفته که آثار مالی آنها در سال مالی آتی و سالهای بعد متصور است به صورت خلاصه به قرار زیر می باشد و شرح تفضیلی هریک درهمین گزارش به اطلاع سهامداران محترم رسیده است :

– افزایش خوراک دریافتی از پالایشگاه اولین هدف در راستای افزایش تولید مجتمع پتروشیمی آبادان

– افزایش تنوع محصولات و تولید محصولات با بازار و ارزش افزوده بالا

– بهبود راندمان و تعمیرات اساسی واحدهای تولیدی و بهینه سازی مصرف انرژی و سوخت

-عدم تعارض با محیط زیست و رعایت الزامات حضور و فعالیت در جوار مناطق شهری

در ادامه از حمایتهای بی شائبه شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی بابت حمایت از این شرکت و کمک به احیاء زنجیره ارزش این مجتمع و دمیدن روح امید و پاسداری از سرمایه های تمامی سهامداران محترم در سال مهار تورم و رشد تولید کمال تشکر و قدردانی را دارد.

مرور کلی بر وضعیت وتحولات صنعت مربوطه:

در شرایط فعلی میزان تقاضای PVC رو به افزایش است و به تبع آن میزان تولید در این عرصه نیز افزایش داشته و هر ساله کارخانه ها و مجتمعهای عظیم تولیدی به این عرصه اضافه شده اند شایان ذکر است که به دلیل افزایش مصرف PVC در سایر بخشهای اقتصادی از جمله کشاورزی، ساختمانی، خودرو و دارو ضرورت دارد همگام با نیاز جامعه و بازارهای مصرف نسبت به توسعه و نوآوری در بخشهای تولید توجهات خاص نمود.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن

تولید P.V.Cبر اساس نیاز بازار و در گریدهای مربوطه انجام می گیرد . فرایند تولید P.V.Cمی بایست بر اساس نوع فرایند و خوراک دریافتی از صنایع بالا دستی انجام گیرد ، پتروشیمی آبادان بر مبنای خوراک تحویلی از پالایشگاه آبادان طراحی و ساماندهی شده است. با عنایت به موارد فوق در تهیه مواد اولیه مقرون به صرفه دچار انحصار عرضه هستیم که با اضافه شدن تولید کنندگان جدید (پتروشیمی غدیر و پتروشیمی اروند) و همچنین پتروشیمی بندر امام با تکنولوژی به روز و دسترسی راحت به مواد اولیه نسبت به پتروشیمی آبادان موضوع رقابت پذیری به نحو چشمگیری خود را نمایان ساخته است. فرسوده بودن واحدهای تولیدی، محدودیت دسترسی به مواد اولیه و منابع نقد، موجب عدم پایداری در تولید شده است و به منظور دست یابی به تولید پایدار، افزایش راندمان تولید و بالابردن ضرایب ایمنی در عملیات و ایجاد فضای رقابت پذیری و مزیت های آن، اجرای طرح های نوسازی و بهسازی مجتمع طبق برنامه افزایش سرمایه مصوب مجمع عمومی فوق العاده مورخ 27/01/1401 در دستور کار شرکت قرار گرفت و فرآیند انجام و ثبت آن تا دیماه 1401 به طول انجامید .

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت مربوطه و جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن:

این شرکت تولید کننده سه گرید از پودر PVC با عنوان 65S ، 57S و 70S  می باشد و با توجه به عدم صرفه اقتصادی در تولید گریدهای 57 و 70 توسط شرکتهای رقیب ، این محصولات به صورت انحصاری و خاص در شرکت تولید می گردد.

رویکرد سرمایه گذاری شرکت در زمینه تکمیل و نوسازی و توسعه زنجیره تولیدی و تأمین نیازهای مستمر از داخل و همچنین حرکت به سمت پردازش بیشتر محصول و ایجاد ارزش افزوده می باشد.

سایر نکات مورد نظر شرکت :

پتروشیمی آبادان با حدود نیم قرن سابقه و اولین تولید کننده پی وی سی در ایران با وجود مزیت های نسبی زیر :

  • همجواری با پالایشگاه آبادان
  • دسترسی به آبهای دریای آزاد
  • دسترسی به امکانات ریلی
  • دسترسی به فرودگاه بین المللی
  • واقع شدن در جاده ی ترانزیت شمال و جنوب
  • قرارگرفتن در منطقه ی آزاد اروند و همجواری با منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر .
  • نیروی انسانی متخصص وکارآمد
  • حمایتهای بازارها و نهادهای کشوری بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اجتماعی
  • پتانسیل های مهم فنی و تولیدی در تامین نیازهای صنایع پایین دستی و مشابه
  • ارزش ذاتی داراییها و زمینهای شرکت

قطعاً آینده ای بسیار مطلوب برای سرمایه گذاران و سهامداران خود به ارمغان خواهد آورد، ارزش ذاتی فوق العاده بالای شرکت پتروشیمی آبادان و فاصله زیاد موجود بین ارزش فعلی سهام آن با ارزش واقعی و ذاتی، سرمایه های سهامداران را تضمین و امید به آینده را جهت سرمایه گذاری و مالکیت سهام آن افزایش می دهد.

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»