برگزاری بیست و ششمین دوره رتبه‌بندی شرکت‌های برتر/ ۸۵درصد شرکت‌های رتبه‌بندی شده بورسی‌اند
برگزاری بیست و ششمین دوره رتبه‌بندی شرکت‌های برتر/ ۸۵درصد شرکت‌های رتبه‌بندی شده بورسی‌اند

اقتصاد و بیمه- رئیس سازمان مدیریت صنعتی از رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر کشور با لحاظ ۳۳ شاخص و صحت سنجی اطلاعات شرکت‌های بورسی و ایجاد فضای رقابتی اقتصادی خبر داد. به گزارش اقتصاد و بیمه، ابوالفضل کیانی بختیاری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در نشست خبری اظهار داشت: سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۲ […]

اقتصاد و بیمه- رئیس سازمان مدیریت صنعتی از رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر کشور با لحاظ ۳۳ شاخص و صحت سنجی اطلاعات شرکت‌های بورسی و ایجاد فضای رقابتی اقتصادی خبر داد.

به گزارش اقتصاد و بیمه، ابوالفضل کیانی بختیاری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در نشست خبری اظهار داشت: سازمان مدیریت صنعتی در سال ۱۴۰۲ برای بیست و ششمین سال متوالی رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران (رتبه‌بندی IMI-۱۰۰) را انجام می‌دهد و ۵۰۰ شرکت بزرگ و موثر در اقتصاد کشور را طی همایشی که در بهمن ماه امسال برگزار می‌شود، معرفی خواهد کرد.

وی افزود: مهم‌ترین هدف رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، تولید اطلاعات در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور و شفاف سازی فضای کسب و کار، رتبه‌بندی شرکت‌ها از نظر میزان اثرگذاری در اقتصاد ملی، گسترش رقابت بین بنگاه‌های اقتصادی و استفاده از نتایج رتبه بندی برای کمک به برنامه ریزی اقتصادی در کشور است که رتبه شرکت‌ها بر مبنای میزان فروش و سایر شاخص‌ها طبقه بندی شده و در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های برتر شرکت‌های بورسی هستند و صحت اطلاعات از طریق کدال قابل بررسی است. ۳۳ شاخص از جمله رشد سود آوری، فروش و… برای بررسی و رتبه بندی شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت صنعتی با اشاره به سبک‌های دیگر مالی در رتبه بندی اشاره کرد و گفت: بازده فروش و ۴ شاخص مهم بهره وری از جمله کل شرکت‌، عوامل، نیروی انسانی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین شاخص‌های نقدینگی، سهم بازار و بدهی از دیگر شاخص‌های مورد ارزیابی سازمان مدیریت صنعتی برای تهیه (ای ام آی ۱۰۰) است.

وی خاطر نشان کرد: در رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران ابتدا ۵۰۰ شرکت بر اساس شاخص «میزان فروش (درآمد)» انتخاب و رتبه‌بندی می‌شوند. پس از آن، این ۵۰۰ شرکت براساس شاخص‌های دیگری نیز رتبه‌بندی می‌شوند. به عنوان مثال یک شرکت، در شاخص‌های مختلف، رتبه‌های متفاوتی می‌گیرد. یعنی مثلا ممکن است در شاخص فروش رتبه ۱۰ را داشته باشد ولی در شاخص «سودآوری» رتبه ۴۵ را به دست آورده باشد. به عبارت دیگر، شاخص‌های مختلف در این رتبه‌بندی‌ها با هم ترکیب نمی‌شوند تا در مجموع، به یک شرکت، یک رتبه تعلق گیرد.

۸۵ درصد شرکت های رتبه بندی شده بورسی هستند

مجید درویش معاون تحقیق سازمان مدیریت صنعتی با بیان اینکه ۸۵ درصد شرکت‌های رتبه بندی شده بورسی هستند، گفت: اطلاعات ما جامعیت بیشتری نسبت به بورس دارد. ما شرکت‌های بورسی و غیربورسی را بررسی می‌کنیم. ضمن اینکه اطلاعات عمده شرکت‌های بزرگ در سایت کدال هستند.

وی افزود: برداشت اشتباهی وجود دارد این است که عنوان می‌شود ۱۰۰ شرکت برتر اول دولتی هستند در حالی که طبق اطلاعات ما سهم درصدبندی برای شرکت های دولتی، خصوصی و عمومی (خصولتی) وجود دارد.

وی با بیان اینکه اطلاعات خوبی در بانک اطلاعاتی سازمان داریم گفت: ما عملکرد ۱۰ ساله هر شرکت و صنعتی را داریم و بر اساس شاخص های کیفی و کمی مورد بررسی قرار می دهیم.

معاون تحقیق سازمان مدیریت صنعتی عنوان کرد: اطلاعات خوبی در بانک اطلاعاتی داریم که می‌تواند مورد استفاده رسانه‌ها، پژوهشگران و دانشگاهیان قرار گیرد. در این اطلاعات بحث سود ده و زیان ده و اشتغالزایی شرکت‌ها برای تحلیل‌های آماری مشخص است.

وی با بیان اینکه شرکت‌های بزرگتر اثرگذاری بیشتری از لحاظ اشتغالزایی دارند گفت: اشتغالزایی در شرکت‌های بزرگ‌تر در مقوله تولید اثرگذاری بیشتری دارد. از سوی دیگر بسیاری از شرکت‌های کوچک و متوسط تأمین کنندگان شرکت‌های بزرگ هستند و بر این اساس این مجموعه وضعیت عملکردی شرکت‌های بزرگ را رصد می‌کند.

وی تاکید کرد: در رتبه بندی، عملکرد شرکت‌های بزرگ را رصد می کنیم. تعطیلی شرکت‌های بزرگ تنها به معنای تعطیلی شغل‌های مستقیم نیست بلکه به معنی وجود مشکل برای تمام تأمین کنندگان است.

درویش اضافه کرد: در طول ۲۶ سال رتبه بندی شرکت‌ها در مظان اعتراض هیچ شرکتی قرار نگرفته‌ایم بلکه این امر موجب رقابت بیشتر شرکت‌ها با یکدیگر و ایجاد فضای شفاف مالی و اقتصادی شده است.

وی با بیان اینکه برای رتبه بندی شرکت‌ها فراخوان عمومی می‌دهیم، گفت: در پنج سطح درآمدی رتبه بندی را انجام می‌دهیم جداول و تعرفه‌ها شفاف است.

معاون تحقیق سازمان مدیریت صنعتی تاکید کرد: نتایج رتبه بندی‌ها دقیق و کامل است و اقدام پشت پرده‌ای اتفاق نمی‌افتد. ما یک نهاد دولتی و زیر نظر نهادهای نظارتی هستیم از این رو کل مراحل شفاف است.