تعمیرات اساسی کنورتور۲ در راستای جهش تولید ذوب آهن اصفهان
تعمیرات اساسی کنورتور۲ در راستای جهش تولید ذوب آهن اصفهان

اقتصاد و بیمه- تعمیرات اساسی کنورتور ۲ بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان در کمترین زمان ممکن به مدت ۴۷ روز از تاریخ ۲۳ فروردین ماه تا ۷ خردادماه ۱۴۰۳ انجام شد که در این راستا برای اولین بار پانل‌های سوپر هیترهای دیگ کنورتور ۲ به صورت کاملاً بومی‌سازی شده ساخته و با موفقیت تعویض گردید. […]

اقتصاد و بیمه- تعمیرات اساسی کنورتور ۲ بخش فولادسازی ذوب آهن اصفهان در کمترین زمان ممکن به مدت ۴۷ روز از تاریخ ۲۳ فروردین ماه تا ۷ خردادماه ۱۴۰۳ انجام شد که در این راستا برای اولین بار پانل‌های سوپر هیترهای دیگ کنورتور ۲ به صورت کاملاً بومی‌سازی شده ساخته و با موفقیت تعویض گردید.

محمود شفیعی معاون برنامه‌ریزی و تعمیر تجهیزات مکانیک مهندسی نت در این رابطه گفت: در مورد این تعمیرات فعالیت‌های مکانیک و انرژی به صورت گسترده‌ای برنامه‌ریزی و انجام گرفت که مهمترین آن‌ها در خط بحران دمونتاژ و مونتاژ پانل‌های سوپر هیتر مسیر پایین رونده انتقال دود دیگ‌ها بود که برای اولین بار انجام می‌گرفت که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده از قبل و روزانه در حین تعمیرات با اینکه گراف پیش‌بینی شده  ۶۲ روز بود، در زمان ۴۷ روز به اتمام رسید .
سهیل زمانی‌زاده سرپرست برنامه‌ریزی و پایش تعمیرات نیز گفت: این پروژه یکی از سنگین‌ترین فعالیت‌های تعمیراتی چه از جهت نیروی انسانی به کار گرفته شده و چه از جهت تناژ تجهیزات دمونتاژ و مونتاژ شده و حاصل ماه‌ها بررسی در  جلسات مختلف بود . اهم فعالیت‌ها بدین شرح است:
ساخت پانل‌های اکران « طراحی ، نقشه و ساخت»که توسط شرکت توسعه صنعت لنجان انجام گرفت. تعویض بالک‌های ارتفاع ۳۸ متری و تخلیه رسوب‌های داخل مسیر پایین رونده، تعویض کارتیکا و مخروطی کنورتور که به دلیل حجم تعمیرات زیاد در طبقات مختلف کنورتور نیاز به هماهنگی و برنامه‌ریزی دقیق داشت .
محمد کریمی معاون تجهیزات انرژیتیک مدیریت فولادسازی گفت: با توجه به اتمام عمر مفید سوپر هیترهای دیگ ۲ و تحمیل توقفات مکرر و طولانی به خط تولید با برنامه‌ریزی و طی جلسات مکرر قسمت‌های فرسوده دیگ نقشه‌برداری، طراحی و ساخته شد و همزمان با بقیه فعالیت‌های کنورتور انجام گرفت که  فعالیت‌های مذکور هم از جهت افزایش تولید و هم از جهت بحث‌های زیست محیطی بهبود چشم‌گیری حاصل گردید .
محسن شاقتصاد و بیمه-نظری مهندس ارشد دیگ‌های اوتیلیزاتور در بخش فولادسازی نیز گفت: در زمان گراف مذکور به جز سوپر هیترها در تمامی قسمت‌های دیگ‌ها تعمیرات انجام گرفت از جمله درام ، شیلدین‌ها و چهار وجه اکران‌های بالا رونده که تعویض کیس‌های مکنده غبار کنورتور به همراه روتور مکنده برای اولین بار انجام شد .
علی شهبازی مهندس تعیمرات دیگ در ادامه افزود: میزان قطعات دمونتاژ شده و مونتاژ شده در دیگ‌های کنورتور در این تعمیرات بالغ بر ۱۵۰ تن می‌باشد که با همکاری مدیریت‌های مختلف ذوب‌آهن درگیر در تعمیرات و شرکت‌های داخل ذوب‌آهن « توسعه صنعت لنجان ، پرند گستر و توحید صنعت» در طی این گراف انجام گرفت .
هومن رهنما معاون تجهیزات مکانیکی بخش فولادسازی بیان داشت: با توجه به دفورمگی‌های ایجاد شده در محدوده مخروطی کنورتور و لودکا که باعث کاهش عمر نسوز می‌گردید در این تعمیرات مخروطی و لودکای کنورتور ۲ تعویض گردید .
محمدرضا علیجانی مهندس ارشد مکانیک کنورتور و میکسر در این رابطه افزود: تعویض کلیه اکران‌های اطراف کنورتور، تعویض گیربکس فرعی و تغییر طرح اسکلت فلزی از ورق فولادی به چدنی و همچنین تعویض کارتکای کنورتور که برای اولین بار انجام می‌گرفت در این گراف انجام گردید .
هاشم قربانی مهندس ارشد مکانیک کنورتور خاطر نشان کرد: برای اولین بار طرح خنک کاری مخروطی کنورتور که علاوه بر افزایش عمر بدنه مخروطی باعث افزایش عمر نسوز نیز می گردد، در این تعمیرات انجام گرفت .
علی اصغر خدادادی معاون تجهیزات برق بخش فولادسازی در این خصوص عنوان کرد: با توجه به اینکه سیستم کنترل کنورتور ۳۰ سال پیش توســط شـــرکت نیپون استیل ژاپن طراحی و به دلیل معایب موجود در این سیستم پروژه تغییر آن به برند زیمنس تعریف شد و در این گراف انجام گردید .
مصطفی الوندی مهندس ارشد کنورتورگفت: با توجه به اینکه درایوهای اولیه نصب شده روی لانس‌ها از نوع آنالوگ بوده و دارای ماژول‌های متعدد بود تصمیم  به تعویض درایوها به DCS800  از برند ABB  گرفته شد  و در این گراف انجام گرفت .
محسن جعفری مدیر بخش اتوماسیون و ارتباطات در خصوص ارتقای اتوماسیون کنورتور۲ عنوان کرد: یکی ازمشکلات اصلی سیستم قدیمی کنورتور عدم امکان دسترسی به آرشیو سیگنال‌های کنورتور دانست که در سیستم جدید امکان دسترسی به آرشیو و عیب‌یابی و شناسایی خطاها، تا حدود زیادی وجود دارد و امکان ارسال به  دیسپاچر کل از طریق سیستم RTU میسر گردیده است و از طرفی به دلیل عدم تولید PID برند فوجی به ورژن جدید در بازار از نوعPID کنترلر از نوع نوع نرم افزار در برنامه زیمنس تبدیل گردید .
مجید نوری مهندس ارشد اتوماسیون فولادسازی در این خصوص گفت: همزمان با فعالیت یاد شده نوسازی کلیه سلونوئید والوها و پوزیشنرهای والوهای کنترلی آب و اکسیژن و کابل‌کشی و اصلاح سینی‌ها و همچنین حذف سنسورهای قدیمی همراه با نشاندهنده مکانیکی محلی انجام گرفت .
شایان ذکر است با انجام تعمیرات روند جذب چدن توسط مدیریت فولادسازی افزایش پیداکرده که در پی آن به جهش تولید مجتمع عظیم صنعتی ذوب آهن کمک بسزایی می کند.