تقسیم سود ۷٫۵۰۰ ریالی به ازای هر سهم
تقسیم سود ۷٫۵۰۰ ریالی به ازای هر سهم

مهدی خلج- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی مارون (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۳٫۳۰ در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار گردید. در این مجمع که با حضور ۸۲٫۵۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای سید بابک ابراهیمی […]

مهدی خلج- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشیمی مارون (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۳٫۳۰ در محل پژوهشگاه صنعت نفت برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۲٫۵۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای سید بابک ابراهیمی بود، که جنابان محمد خزائی کوهپر و  محمد صلح جوی در مقام نظار اول و دوم و آقای  بهزاد رضازاده به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۷٫۵۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

امین امرایی در مجمع اظهار داشت: از آنجایی که به قول شهید سلیمانی فرصتی که در بحران‌ها است در فرصت‌ها نیست، پس از حادثه آتش‌سوزی، سال گذشته مارون مسیر بلوغ خود را طی کرد.

وی افزود: پیش از حادثه، برای اورهال کردن شرکت برنامه‌ریزی شده بود و اورهال و تعمیرات کمپرسور به طور همزمان انجام شد.
در این تعمیرات، واحد الفین هم در کنار سایر اقدامات اورهال شد که در ۴۵ روز شامل در کنار تعمیرات اساسی و کمپرسور صورت گرفت.۲۰ روزی تقریبا درگیر پیش‌راه‌اندازی بودیم و تعمیرات تمام شده بود.
امرایی گفت: بعد از  اورهال در مرداد ماه، در روند تولید در شهریور نسبت به میانگین سه ساله روند صعودی داشتیم و در شش ماهه نخست با وجود نداشتن تولید در ۷۰ روز، ۲۵ درصد تولید از دست دادیم و با تدابیری که انجام شد به تناسب زمان اگر نگاه کنیم نسبت تولید ۱۰ تا ۱۵ روز تولید را از دست دادیم.
وی با اشاره به نقش واحد عملیات در اطفای حریق گفت: همه ما عضوی از یک تیم هستیم و در آذرماه ۴۴۰ هزار تون تولید شد تا این که در بهمن، رکوردهای تولید شکست و بیش از ۴۵۰ هزار تن تولید داشتیم.
امرایی اظهار داشت: با جود چند روز تولیدی که از دست دادیم گونه ای عمل شد که کمترین میزان کاهش تولید را داشتیم و ۹.۲  درصد به نسبت به دو سال گذشته و بیش از ۱۵ درصد افزایش نسبت به ۵ سال گذشته افزایش داشتم.
مدیرعامل پتروشیمی مارون گفت: به جای ۲۰ تا ۲۵ درصد کاهش تولید، فقط ۸ درصد کاهش داشتیم و در تناژ فروش به شکلی عمل کردیم که به تعهدات عمل شود.
به گفته وی، در تناژ صادراتی هم چند هزار تن رشد داشتیم و مشتری‌های خود را از دست ندادیم.
امرایی افزود: همکاران ما در مارون خون دل خوردند تا این عملکرد را داشته باشند و به سود عملیاتی رسیدیم و بیشتر شد. از ۷.۸ در ۱۴۰۱، به ۸.۵ همت رسیدیم و بعد از برنامه‌های ریاضتی به تولید بالا رسیدیم. کارهای مهمی انجام و شدت مصرف بیش از ۱۵ درصد کاهش داشت.
وی افزود: با وجود این که هزینه‌های ما بالا بود و کاهش تولید داشتیم به سود عملیاتی بالاتری رسیدیم و سود تلفیقی ما کاهش داشت. به جای این که دست در جیب سهامدار کنیم به سمت جذب از خارج از مارون کردیم.
وی با تشریح طرح‌های توسعه مارون از جمله پتروشیمی ابن سینا همدان و طرح کوثر به عنوان یکی از جذاب‌ترین پایین دست‌های پتروشیمی و پروژه سلمان فارسی با بیش از ۸۰ درصد پیشرفت گفت: سلمان فارسی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد.
امرایی ادامه داد: یک سری سرمایه‌گذاری‌های جدید داریم که از فازهای مطالعاتی خود گذشته است. از جمله این پروژه به پتروشیمی لالی و ای سی ام اشاره کرد.
وی از پروژه‌های حفظ و ارتقای تولید، به تسطیح و تحکیم بستر زمین طرح پارک پروپیلن با ۴۰ درصد، خالص سازی اتیلن اکساید،  طرح جمع‌آوری گازهای مشعل فازهای یک و دو، دریافت گاز از ان جی ال ۱۵۰۰، نیروگاه برق اهواز، احداث مخزن اتیلن و رفع گلوگاه‌های فرآیندی واحد الفین برشمرد و گفت: اهواز سال آینده صاحب نیروگاه می‌شود.


وی همچنین گفت: در حوزه منابع انسانی، دوره‌های آموزشی ما ۶۰ درصد پیشرفت دارد.
باید متفاوت عمل کنید تا نتایج بهتری بگیرید.
امرایی از برنامه سفرهای خارجی برای نیروهای پتروشیمی هم رونمایی کرد و افزود: اگر سازمان نیروی تربیت نشده نداشته باشند چقدر می‌توانیم نیرو از خارج از کشور بهره بگیریم؟
وی خاطرنشان کرد: سال گذشته در ساخت داخل ۶ تا ۷ میلیون دلار صرفه‌جویی داشتیم و سازندگان داخلی واقعا توانمند هستند.
وی خاطرنشان کرد: کارهای مهم و زیربنایی از جمله احیای تالاب بامدژ و اقداماتی از این حیث داشتیم که منجر شد تا چند سال شامل صنعت سبز هستیم.
وی اظهار داشت؛ مارون یکی از پتروشیمی‌های بدون حادثه کشور از حیث تامین اچ اس ای‌های لازم است.
در پایان مجمع، تصمیم گیری شد به ازای هر سهم ۷۵۰ تومان به سهامداران سود تعلق بگیرد

مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:

برنامه‌ریزی کرده بودیم که در ۲۵ فروردین ماه سال ۴۰۲ اورهال انجام شود. بنابراین با هماهنگی‌های انجام شده، برنامه اورهال را با مشکلی که در کمپرسور شرکت پیش آمده بود همزمان کردیم.

در نهایت از ابتدای اردیبهشت ماه سال گذشته برنامه تعمیرات اساسی شرکت در واحدهای الفین، پلی‌اتیلن سنگین، واحد بازیابی اتان اهواز و واحد سرویس‌های جانبی انجام شد.

بالانس سه عدد روتور کمپرسور، تعویض روتور کمپرسورها، مولکولارسیو و درایرها و کاتالیست رآکتورها در واحد الفین انجام شد.

بعد از اورهال، از شهریورماه سال ۱۴۰۲ افزایش ۴۲درصدی تولید را نسبت به مدت مشابه سه سال گذشته تجربه کردیم که نتیجه تعمیرات اساسی استاندارد و درست بود.

این روند صعودی تا ۶ماهه اول ادامه پیدا کرد. به تناسب ۷۰ روز تولیدی که به دلیل تعمیرات اساسی نداشتیم، تولید واقعی‌ کمی پایین‌تر از برنامه اصلی بود. به عبارت دیگر برمبنای داده‌های واقعی تولید، آمار تولید ۶ماهه اول سال ۱۴۰۲ نسبت به میانگین مدت مشابه سال گذشته ۲۵.۵درصد کاهش داشت. این در حالی است که ۴۰درصد از زمان تولید در دسترس صرف انجام تعمیرات اساسی شده بود.

در ۶ماهه دوم اتفاقات مثبت خود را نشان داد. در آذرماه رکورد تولید را در ادوار پتروشیمی مارون به ثبت رساندیم. آمار کلی تولید در بهمن ماه نیز گواه این است که رکوردهای تولید را در ماه‌های گذشته زده‌ایم و این کار شرکت را در سال‌های بعد مشکل می‌کند.

تولید محصولات شرکت در ۶ماهه دوم سال گذشته، رشد ۱۵٫۸درصدی نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ و افزایش ۹.۲درصدی نسبت به مدت مشابه میانگین سه سال گذشته را نشان می‌دهد.

آمار فروش داخلی شرکت نشان می‌دهد که میزان فروش نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ تقریباً برابر بوده است.

این موضوع در فروش صادراتی نیز صدق می‌کند و وقفه در تولید به دلیل حادثه پیش آمده منجر نشد که مشتریان و بازارهای صادراتی خود را از دست دهیم.

۳۷درصد فروش شرکت بین مجتمعی، ۲۷درصد صادراتی و ۳۶درصد فروش داخلی بوده است.

دلیل افزایش سود عملیات شرکت، تغییر هزینه‌های تولید ناشی از کاهش ۱۵درصدی شدت مصرف حامل‌های انرژی بوده است. همچنین کاهش میزان محصولات OFF-GRADE، افزایش نرخ تسعیر ارز، افزایش نرخ جهانی محصولات پلیمری در ماه‌های پایانی، افزایش میزان فروش صادراتی و فروش داخلی نسبت به سال قبل از دیگر دلایل افزایش سود عملیاتی شرکت بوده است.

این در حالی بود که در سال گذشته با افزایش نرخ خوراک و یوتلیتی، کاهش تولید به دلیل تعمیرات اساسی و افزایش هزینه‌های سربار تولید از جمله هزینه‌های ناشی از تعمیرات اساسی مواجه بودیم.

دلایل کاهش سود خالص، افزایش هزینه‌های تأمین مالی از ۳۵۷ میلیارد تومان به ۱۶۹۶ میلیارد تومان با هدف تأمین مالی پروژه‌ها بود.

کاهش سود سپرده‌ها به میزان ۷۸۰ میلیارد تومان و کاهش درآمد ۷۴۶ میلیارد تومانی پتروشیمی لاله ناشی از توقف تولید از دیگر دلایل کاهش سود خالص شرکت عنوان شد.

درصد پیشرفت شرکت پتروشیمی صدرا خوزستان بیش از ۱۴درصد و با میزان سرمایه‌گذاری ۷۵ میلیون یورویی است.

درصد پیشرفت پروژه کوثر صنعت پارسیان نیز بیش از ۴درصد و میزان سرمایه‌گذاری ۴۹۳ میلیون یورو است.

درصد پیشرفت پروژه ابن‌سینا همدان ۱۳درصد با سرمایه‌گذاری ۲۹۱ میلیون یورویی است.

پروژه پتروشیمی سلمان فارسی نیز با بیش از ۸۲درصد پیشرفت و ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در آن انجام شده که درصد مالکیت مارون، ۳۴درصد است.

درخصوص شرکت‌های در حال بهره‌برداری و فعال از جمله شرکت آمیزه‌های پویا پلیمری با مالکیت ۱۰۰درصدی شرکت پتروشیمی مارون گفته شد: پروژه تبدیل محصولات OFF-GRADE پتروشیمی مارون به محصولات ON-GRADE با ارزش افزوده بالا و راه‌اندازی چهار خط کامپاندینگ ایکما به‌منظور تولید انواع کامپاندینگو تولید انواع پلیمرهای مهندسی با ظرفیت بالا از گریدهای مختلف محصولات پتروشیمی مارون از مهم‌ترین اقدامات انجام شده در این شرکت بوده است.

تصحیح و تحکیم بستر زمین طرح پارک پروپیلن و خالص‌سازی اتیلن اکساید، طرح جمع‌آوری گازهای مشعل فاز ۱ و دریافت گاز از NLG 1500، رفع گلوگاه‌های فرآیندی واحد الفین، احداث نیروگاه برق اهواز و احداث مخزن اتیلن بخشی از پروژه‌های توسعه مارون در حوزه حفظ و ارتقا است. لازم به ذکر است همه تجهیزات لازم نیروگاه خریداری و وارد شده و آماده نصب است.

در پایان مجمع سالانه شرکت پتروشیمی مارون به ازای هر سهم ۷۵۰ تومان سود نقدی تقسیم شد.

این مطلب برای ۱ نفر مفید بوده است.

     

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»