تقسیم سود 1600 ریالی به ازای هر سهم شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی
تقسیم سود 1600 ریالی به ازای هر سهم شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی
مهندس حسین علاقه مندان مدیرعامل خوش فکر «وتوسم» با اعلام اینکه: در سال مالی گذشته علیرغم سیر نزولی بازار سرمایه متاثر از افت انتظارات تورمی و سیاستهای انقباضی پولی و مالی دولت به خصوص انتشار قابل توجه اوراق بدهی جهت تأمین بودجه دولت، حرکت شرکت جهت بهبود ترکیب سبد دارایی ها و افزایش وزن سهام سود محور تداوم یافت تصریح کرد در نتیجه این اقدامات بازدهی خالص ارزش دارایی های شرکت با احتساب سود نقدی پرداختی در وضعیتی بهتر از بازدهی شاخص بورس قرار گرفته و علاوه بر آن امکان مدیریت نقدینگی جهت پرداخت تعهدات سود سهام فراهم آمد. رشد سرمایه سهامداران، بهترین تخصیص دارایی برای ذینفعان، سرمایه گذاری راهبردی صنایع پرسود، بازدهی مورد انتظار منطبق با ریسک صورت پذیرفته و متنوع سازی سبد دارائیها در دکترین کاری حسین علاقه مندان در«وتوسم» نقش جدی دارد. شرکت سرمایه‌گذاری توسعه ملی(سهامی عام) از جمله شرکت‌های تابعه شرکت سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی ایران (سهامی عام) بوده که در زمینه سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها، خرید و فروش سهام و اوراق مشارکت فعالیت می‌کند این شرکت در سال مالی گذشته که شاهد سقوط عجیب و غریب شاخص بودیم با یک مدیریت ریسک و تحلیل فنی قوی توانست ضمن بهینه سازی پرتفوی خود از این طوفان سقوط سهمگینی با حداقل خطر عبور کند و برای سال آتی مترصد باشد تا با بهره بردن از سرمایه گذاری های سودمندش بتواند در کنار ارزش افرینی یک سود عالی نیز برای سهامداران خود به ارمغان بیاورد. وجود کمیته ریسک جهت مدیریت ریسک و تحلیل تحولات اقتصادی، کمیته حسابرسی جهت فرآیندهای کنترل داخلی و وجود کمیته سرمایه گذاری جهت شناسایی فرصت های سرمایه گذاری مناسب اضلاع مثلثی هستند که به کمک آنها سکاندار شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در بازار پرتلاطم اقتصادی کشورمان توانسته در جهت پیشبرد اهداف شرکت به آن ها اتکاء کند.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی (سهامی‌عام) مورخ 11/12/1400 در محل مرکز همايشهاي بين المللي الزهرا (سالن نور) برگزار گردید.
در این مجمع که با حضور 83/87 درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عباس باباگل زاده بود، که جنابان عباس مالمیر و غلامرضا عباسی در مقام نظار اول و دوم و آقای مهندس حسین علاقه مندان به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به 30/09/1400 و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده 129 و با تقسیم سود 600/1 ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

 

مهندس حسین علاقه مندان در ابتدای گزارش جامع خود ضمن تشریح اینکه با توجه به شیوع اپیدمی کرونا در سال گذشته شاهد رشد تورم بیش از انچه مورد انتظار در کل جهان بودیم ولی با واکسیناسیون گسترده جهانی در اواخر سال 2021 و 2022 شاهد گشتیم که دوباره اقتصاد جهان حرکت رو به رشد خود را باز گرفت افزود: در اقتصاد ایران نیز همین روند حکمفرما بود و در سال 1400 شاهد بودیم که نوسانات نرخ ارز و ادامه تحریم های بین المللی و نحوه اختصاص بودجه باعث گردید که بازار سرمایه ایران نیز دستخوش نوسانات زیادی گردد. مهندس حسین علاقه مندان که در کارنامه کاری وی، مدیر عاملی شرکت‌های‌ سرمایه‌گذاری نواندیشان دنیای اقتصاد و سرمایه‌گذاری جامی و مدیریت سرمایه‌گذاری شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعت وتجارت(وصنعت) دیده می‌شود با اعلام اینکه شاخص بورس به عنوان میزان الحراره، حال و روز اقتصادی در کشورمان مطرح بوده و هرچند در این میان نرخ ارز، نرخ تورم، استمرار تحریم ها ، بودجه ریزی، مالیات و متغیر های دیگر در رشد یا کاهش شاخص دخیل می باشند خاطرنشان کرد که در سال مالی گذشته بواسطه، خروج نقدینگی توسط حقوقی ها و حقیقی و مشکلات دیگر باعث شد که شاخص بورس بیش از آنچه تصور می شد افت چشمگیری داشته باشد. به گفته وی در این میان شرکت های سرمایه گذاری که تحلیل دقیق و کارشناسی از بازار داشته اند با کمترین انحراف از پیش بینی های صورت پذیرفته توانستند از این بحران عبور کنند. به گفته وی یکی از این شرکت ها که توانست با مدیریت خوب از این دوره گذر کند شرکت «وتوسم» بود که با پرتفوی خوبی که از شرکت های شیمیایی، معدنی ، فلزی و چند رشته ای داشت توانست یک سود افزون بر 1000 میلیاردی را برای ذینفعان خود به ارمغان بیاورد.

 

سکاندار شرکت در ادامه با اعلام اینکه سرمایه گذاری های شرکت «وتوسم» همواره بر اساس تحلیل صورتهای مالی(به صورت گذشته نگر) و برآورد سود سالهای آتی با عنایت به پیش بینی ها و برآوردهای کارشناسی نسبت به تمامی موارد اثرگذار بر عملکرد مالی شرکتهای هدف (به صورت آینده نگر) انجام گرفته است اضافه کرد: فلذا اهتمام شرکت سرمایه گذاری در صنایعی است که مزیت رقابتی داشته و سود نقدی پایداری برای شرکت به ارمغان آورند.
به گفته مهندس علاقه مندان راهبرد کلان مدیریت پرتفوی تخصیص دارایی راهبردی (Allocation Asset Strategic) شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی در سال مالی 1400 با عنایت به سهم صنایع در بازار سرمایه و با توجه به مزیت های رقابتی صنایع در اقتصاد کشور اجرایی گردید و در این راستا، افزایش وزن صنعت شیمیایی ، حفظ وزن صنعت فلزات اساسی، کاهش وزن صنعت بانکی و بهبود انتخاب سهام در صنایع هدف مورد توجه اساسی قرار گرفت.
مدیر ارشد شرکت که سابقه سال‌ها فعالیت در بازار سرمایه ایران را داشته و پیش از این، عضو هیات مدیره شرکت‌های سرمایه‌گذاری ایران و فرانسه بوده است همچنین با اشاره به اینکه در سال مالی مورد گزارش درآمدهای عملیاتی شرکت ۱۰.۳۷۱.۰۷۷ میلیون ریال و سود عملیاتی نیز ۱۰.۲۲۶.۲۳۴ میلیون ریال بوده است اضافه کرد: در حال حاضر شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی ۵۸.۲۷درصد، بانک ملی ایران ۲۶.۷۴درصد، صندوق سرمایه گذاری اختصاصی بازارگردانی توسعه ملی ۱.۱۷درصد و سایر سهامداران ۱۳.۸۲درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند.
وی با بیان اینکه: «وتوسم» در صنعت مذکور معادل 3 درصد از مجموع ارزش بورس و فرابورس را تشکیل می دهد و بدون در نظر گرفتن شرکت های سرمایه گذاری استانی، به لحاظ سرمایه، شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی پانزدهمین شرکت حاضر در این صنعت است افزود: در پایان آذر ماه 1400 جایگاه شرکت در صنعت از نظر ارزش بازار در رتبه چهاردهم قرار داشته و سهم ارزش بازار شرکت از ارزش جاری کل صنعت طی سال مالی مورد گزارش ۲.۰۶ درصد بوده است.

 

با توجه به وضعیت بازار در سال مالی اخیر، ارزش کل بازار صنعت سرمایه گذاری افت ۲۴ درصدی داشته است. این در حالی است که کاهش ارزش بازار شرکت سرمایه گذاری بدون احتساب سود تقسیمی ۱۴ درصد بوده که کمتر از افت ارزش بازار صنعت سرمایه گذاری است.
رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، استقبال خوب سهامداران از برگزاری مجمع، پاسخگویی دقیق و مستند به تمام سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، پخش یک مونشن گرافیک جامع و جالب از شرایط اقتصادی جهان ، کشور و شرکت، تایید حسابهای شفاف معاونت پاکدست مالی مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی و نهایت حرمت نهی و لطف جناب باباگل زاده و مهندس علاقه مندان نسبت به اصحاب رسانه و همکاری صمیمانه کلیه ارکان شرکت برای پوشش خبری جلسه از نکات خواندنی این مجمع بود.
پیام مدیرعامل
شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی (وتوسم) عنوان یک شرکت سرمایه گذاری پویا و خوشنام پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران افتخار دارد که در راستای گسترش مشارکت عمومی در سرمایه گذاری های مولد قدم برداشته و یکی از نهادهای فعال در بازار سرمایه ایران می باشد.
وتوسم با مدد گرفتن از هدایت و حمایت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و استفاده از سرمایه های ارزشمند انسانی حضور اثرگذاری در عرصه سرمایه گذاری های متنوع بازار داشته و بر مبنای اهداف راهبردی تدوین شده همگام با سایر اجزای بازار سرمایه در تحقق توسعه اقتصادی کشور و رشد بخش واقعی اقتصاد از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
شرکت براساس نقشه راه هوشمند خود به مدیریت سبد سرمایه گذاری ها با نگاه متنوع سازی پرتفوی و مدیریت انواع ریسک خواهد پرداخت.
شرکت مصمم است علیرغم محدودیت های اقتصادی کشور و شرایط ناشی از تحریم های ظالمانه دشمنان خارجی به حداکثر سازی منافع و ارزش آفرینی پایدار برای سهامداران و ذینفعان خود بپردازد.
امید است حاصل تلاش های مجموعه همکاران شرکت قرین توفیقات حضرت حق بوده و همواره عنایات الهی در مسیر تحقق اهداف شرکت شامل حال ما باشد.

 

پیام هیأت مدیره
هیأت مدیره و مدیریت شرکت مفتخر است که به عنوان امانتدار سهامداران محترم, حفظ و ارتقاء ارزش دارایی سهامداران را به عنوان یک وظیفه دنبال نموده و در این راستا بر مدیریت سرمایه گذاری در یک چهارچوب علمی و هوشمند با تاکید بر هم افزایی و تعامل سازنده با سهامداران عمده اهتمام داشته است. در سال مالی گذشته علیرغم سیر نزولی بازار سرمایه متاثر از افت انتظارات تورمی و سیاستهای انقباضی پولی و مالی دولت محترم بویژه انتشار قابل توجه اوراق بدهی جهت تأمین بودجه دولت، حرکت شرکت جهت بهبود ترکیب سبد دارایی ها و افزایش وزن سهام سودمحور تداوم یافت. در نتیجه این اقدامات بازدهی خالص ارزش دارایی های شرکت با احتساب سود نقدی پرداختی در وضعیتی بهتر از بازدهی شاخص بورس قرار گرفته و علاوه بر آن امکان مدیریت نقدینگی جهت پرداخت تعهدات سود سهام فراهم آمد. بر این اساس گزارش حاضر در برگیرنده اهم فعالیتها و اقدامات شرکت در سال گذشته جهت بهبود سبد دارایی ها و ارتقاء نقدشوندگی آنها می باشد.
هیأت مدیره معتقد است تمامی افتخارات و موفقیتهای کسب شده, در سایه حمایت های بیدریغ و با پشتوانه سهامداران محترم حاصل شده و لذا تعامل مطلوب و استفاده از نظرات و انتقادات سازنده سهامداران محترم بی شک چراغ راه بهبود مستمر وضعیت آتی شرکت است. در این راستا بهره مندی از نظرات و رهنمودهای شما عزیزان را ارج نهاده و آن را بستری یگانه جهت بهبود فرآیندهای تصمیم گیری و کسب رضایتمندی عزیزان سهامدار میدانیم. در پایان شایان ذکر است مدیریت شرکت بر خود فرض میداند طبق رسالت و وظایف خود با افتخار، پذیرا و پاسخگوی سهامداران محترم بوده و مقدم سهامداران محترم که همواره قرین خیر و برکت برای شرکت بوده است را گرامی میدارد.
اهم اقدامات صورت پذیرفته طی سال مالی مورد گزارش
1- حفظ نسبی ارزش واقعی دارایی ها از طریق ایجاد توازن مناسب بین بازدهی و ریسک سرمایه گذاری ها و بهبود وزن سهام با سود نقدی در پرتفوی
2- افزایش نقدشوندگی سهام پرتفوی و کاهش وزن سهام کنترلی و غیرفعال پرتفوی
3- کسب رتبه بلندمدت +A رتبه کوتاه مدت A1 و دورنمای پایدار از شرکت رتبه بندی اعتباری برهان در سال مالی 1400
4- توسعه نظام ارزیابی عملکرد پرتفوی
5- رصد نسبتهای کلیدی در بازار سرمایه
6- مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر
7- حضور مؤثر و فعال در مجامع عمومی و فوق العاده شرکت های سرمایه پذیر در جهت حفظ و صیانت از سرمایه گذاری های انجام شده بورسی و غیر بورسی به منظور انجام وظایف قانونی
8- برقراری ارتباطات مؤثر با شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی و سایر سهامداران در سطوح مدیریتی و کارشناسی به منظور هماهنگی هر چه مطلوبتر در پیشبرد اهداف مجموعه.
9- پیگیری دریافت مطالبات از شرکتهای سرمایه پذیر و مدیریت نقدینگی
10- انتشار گزارشات تحلیلی و اقتصادی

 

برنامه های آینده شرکت
1- توسعه هوشمند مدیریت پرتفوی و ارزیابی عملکرد آن
2- بهره گیری از فرصت های سرمایه گذاری سودآور با همکاری و هم افزایی در خانواده بزرگ گروه توسعه ملی
3- بهبود مدیریت نقدشوندگی پرتفوی و کاهش اثر ریسک سیستماتیک بر ارزش آن
جایگاه شرکت در صنعت
شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی طبق گروه بندی صنایع شرکت های بورسی در صنعت «سرمایه گذاری ها» فعالیت ی کند. صنعت مذکور معادل 3 درصد از مجموع ارزش بورس و فرابورس را تشکیل می دهد. بدون در نظر گرفتن شرکت های سرمایه گذاری استانی، به لحاظ سرمایه، شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی پانزدهمین شرکت حاضر در این صنعت است . در پایان آذرماه 1400 جایگاه شرکت در صنعت از ارزش بازار در رتبه چهاردهمین قرار داشته است. سهم ارزش بازار شرکت از ارزش جاری کل صنعت طی سال مالی مورد گزارش، 06/2 درصد بوده است.