توسعه فعالیت‌های «کگهر» در خارج از زنجیره
توسعه فعالیت‌های «کگهر» در خارج از زنجیره

اقتصاد و بیمه- معاونت مالی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در گفت‌وگو با آوای آگاه از تحقق بودجه فصلی در این شرکت خبر داد و گفت: براساس گزارش سه ماه اول سال مالی که در کدال هم منتشر شده، سود خالص ۵.۴۰۰ میلیارد تومان به دست آمده که در مقایسه با دوره مشابه سال حدود […]

محمد ابراهیم راعی، معاونت مالی شرکت معدنی و صنعتی گهرزمین در گفت‌وگو با آوای آگاه از تحقق بودجه فصلی در این شرکت خبر داد و گفت: براساس گزارش سه ماه اول سال مالی که در کدال هم منتشر شده، سود خالص ۵.۴۰۰ میلیارد تومان به دست آمده که در مقایسه با دوره مشابه سال حدود ۳۴ تا ۳۵درصد رشد داشته است.

وی افزود: بنابراین عملکرد ما در سال جدید خوب آغاز شده و بودجه پیش‌بینی شده‌ هم محقق شده است. انتظار داریم که این روند مثبت و رو به رشد همچنان ادامه داشته باشد و در دوره‌های 6ماهه و پایان سال مالی، عملکرد به مراتب بهتر از سال گذشته ثبت کنیم.

معاونت مالی کگهر در مورد برنامه تجهیز و خرید ماشین‌آلات توسط این واحد صنعتی معدنی عنوان کرد: ماشین‌آلات و تجهیزاتی که خریداری شده، عمدتاً مربوط به عملیات معدن‌کاری است که در شرکت‌های زیرمجموعه که عملیات پیمانکاری انجام می‌دهند، ساماندهی شده‌اند. با اضافه شدن این دستگاه‌ها، حجم برداشت بیشتر می‌شود و به مراتب در تکمیل زنجیره عملکرد بهتری به ثبت می‌رسانیم‌.

راعی در پاسخ به این سوال که با خرید و اضافه شدن این ماشین‌آلات چه میزان برداشت از افزایش پیدا خواهد کرد، گفت: این افزایش برداشت با اصول حرفه‌ای و با حفظ ذخایر معدن صورت خواهد گرفت. واحد بهره‌برداری در حال بررسی میزان افزایش برداشت بوده و هنوز اعلام نشده است.

معاونت مالی کگهر با تأکید بر اینکه روند خرید تجیهزات و ماشین‌آلات ادامه دارد، توضیح داد: امسال هم برنامه خرید، ارتقای کمی و کیفی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات را داریم. در حال بررسی روش‌های تأمین مالی برای این خریدها هستیم و تأمین مالی از طرق مختلف، تسهیلات بانکی، ابزارهای بدهی و ابزارهای بازار سرمایه را برای این این امر در دست بررسی داریم.

راعی در پاسخ به این سوال که چه میزان سرمایه برای خرید ماشین‌آلات نیاز است، گفت: برآورد ما حدود ۵۰۰ تا هزار میلیارد تومان است. در حال حاضر مشخص نیست که چه میزان از این تأمین مالی از تسهیلات و چه میزان از طریق ابزارهای مالی است. با توجه به شرایط بازارهای سرمایه و پول، سیاست تأمین مالی تعیین می‌شود. سعی داریم با روش‌های سریع و با کم‌ترین هزینه، تأمین مالی را انجام دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که با خرید ماشین‌آلات جدید، حوزه فعالیت‌های مجموعه به صنایع یا بخش‌های معدنی دیگر هم توسعه پیدا خواهد کرد یا خیر، گفت: توسعه ناوگان صرف عملیات معدنی است. در طرح یا برنامه قابل توجیهی که از نظر فنی و مهندسی قابل قبول باشد، فعالیت خواهیم کرد. طرح‌های پیشنهادی در معاونت توسعه بررسی می‌شوند و هر طرحی تصویب شود، از طرق رسمی به سهامداران اعلام خواهد شد.

راعی در مورد بومی یا وارداتی بودن این ماشین‌آلات توضیح داد: ماشین‌آلات وارداتی هستند و در نظر داریم که از طریق مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان بتوانیم بخشی از دستگاه‌ها را در داخل کشور طراحی کنیم و بسازیم.

معاونت مالی کگهر در مورد وضعیت طرح بردسیر نیز توضیح داد: مباحث فنی و تأمین مالی پروژه آهن اسفنجی بردسیر تقریباً به اتمام رسیده است و امیدواریم تا یک سال آینده به بهره‌برداری برسد. تأمین مالی بردسیر از طریق تسهیلات، انتشار اوراق و در صورت موافقت سهامداران از طریق آورده نقدی یا تبدیل مطالبات به سرمایه صورت می‌گیرد.

راعی در پاسخ به این سوال که چه طرح‌های توسعه دیگری در دست اجرا دارید، تصریح کرد: طرح‌های توسعه دیگری در حوزه معدن در دست بررسی است. با وجودی که رویکرد توسعه‌ای داریم، فعالیت در خارج از زنجیره سنگ آهن فولاد مانند مس و طلا را نیز در دست بررسی داریم. فعالیت‌ها شکل گرفته و به زودی اخبار خوبی در اين خصوص منتشر خواهد شد.

معاونت مالی کگهر در پاسخ به این سوال که آیا شرکت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را در دست بررسی دارد یا خیر، گفت: برنامه‌ای برای افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی نداریم؛ چرا که دارایی‌هایی که توجیه‌پذیر باشند و بتوانیم از آن محل تجدید ارزیابی بدهیم، نداریم. افزایش سرمایه از طرق دیگر در دست بررسی است و در صورت موافقت سهامداران، مصوب و اعلام خواهد شد.