بیمه میهن که در چند سال گذشته ناکامی های پی در پی را تجربه کرده بود به نظر می رسد، با گذشت حدود دو سال از تغییرات مدیریتی توانسته گام هایی در جهت تحقق چشم انداز خود بر دارد. به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و بیمه، «نام برتر تجاری در صنعت بیمه به لحاظ خلق […]

 بیمه میهن که در چند سال گذشته ناکامی های پی در پی را تجربه کرده بود به نظر می رسد، با گذشت حدود دو سال از تغییرات مدیریتی توانسته گام هایی در جهت تحقق چشم انداز خود بر دارد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و بیمه، «نام برتر تجاری در صنعت بیمه به لحاظ خلق ارزش متمایز برای کلیه ذینفعان و ایجاد رشد پایدار و مستمر در بازارهای مالی» چشم اندازی است که این شرکت برای خود طراحی کرده بود. بر اساس مستندات میهن در ۱۸ شهریور سال ۱۳۸۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

اما روند اجرایی این شرکت خصوصا در دهه گذشته هیچگاه نتوانست تبیین کننده چشم انداز خود باشد. بسیاری از کارشناسان عواملی از جمله نامتوازن بودن ترکیب سهامداری، اهمال و اعمال دخالت های مدیریتی بیمه مرکزی در گذشته، عدم اقتدار مدیریتی در حوزه اجرا در بخش بالادستی و عدم وجود انگیزه در بدنه کارشناسی را از جمله برخی عوامل ضعف این شرکت معرفی می کنند.

مستندات حسابرسی و قانونی نیز بر وجود این ضعف ها صحه گذاشته و آنرا از جمله عواملی معرفی می کند که بیمه میهن در مقایسه با سایر رقبا هم سال نتوانسته از پشتوانه های محکمی برخوردار باشد.تبعات بررسی پرونده بیمه توسعه شاید یکی از مهمترین مسائلی بود که رغبت نسبت به اعمال نظارت را مانند آنچه در «توسعه» شاهد بودیم کاهش داد.تبعات اجتماعی و مدیریتی پرونده بیمه توسعه برای صنعت بیمه به صورت قطع یک پروژه قطور مطالعاتی است در حالی که در نظام بانکی شاهد انحلال موسسه اعتباری توسعه نیز بودیم در حالی که تبعات خاصی را برای تصمیم گیران این انحلال شاهد نبودیم.

جایگاه یابی «میهن» به عنوان ابر بیمه گر مذهبی در صنعت بیمه

همین رویکرد سبب شد که برخی شرکت های دیگر در حاشیه امن نظارت قرار گرفته و به لبه تیز تیغ نظارت برخورد نکنند. شاید بیمه میهن، بیمه دی، آرمان و … را بتوان از جمله همین شرکت ها معرفی کرد که با مهندسی هوشمندانه فرآیندها و در برخی موارد آزاد سازی ذخایر فنی در دهه ۹۰ توانستند از مهلکه جان سالم به در ببرند.

اما نقطه ثقل بازگشت بیمه میهن به چرخه رقابت در صنعت بیمه را شاید بتوان با پروژه عظیم بیمه اربعین در سال گذشته معرفی کرد؛ بازگشتی که هرچند دیرهنگام بود اما به واسطه وسعت و جایگاه جامعه هدف و مقیاس پروژه می توان آنرا از جمله بهترین رویکردها در حوزه جایگاه سازی و حرکت در مسیر چشم انداز شرکت معرفی کرد.در سال گذشته براساس آخرین اطلاعات دریافتی یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر در سامانه سماح ثبت نام کردند و بیمه نامه زائرین اربعین را خریداری کردند و به این ترتیب بیمه میهن، تجربه موفقیت آمیز بیمه عمر و حوادث مراسم میلیونی پیاده روی اربعین حسینی را در کارنامه خود ثبت کرد.

اما این تنها پروژه بیمه میهن  به عنوان یک ابر بیمه گر مذهبی نبود و پوشش بیمه ای حج تمتع امسال نیز به این شرکت سپرده شد.بر اساس آنچه این شرکت اعلام کرده است پوشش بیمه گروهی درمان، عمر، حادثه و مسئولیت بار حجاج ایرانی در حج تمتع سال ۱۴۰۳ ، بر اساس قانون بیمه مصوب سال ۱۳۱۶ و شرایط عمومی بیمه‌نامه‌های درمان، عمر، حادثه و مسئولیت بار و آئین‌نامه‌های شورای عالی بیمه و شرایط اختصاصی مورد نظر بیمه‌گذار توسط این شرکت انجام شد که مجموع حق بیمه این قرارداد نیز ۱۹۰،۹۰۰ میلیون ریال عنوان شده است.

همچنین بیمه اماکن مذهبی را می توان از دیگر طرح هایی عنوان کرد که در سبد خدمات بیمه ای میهن، هم سو با سایر خدمات تعریف شده و در زمینه تکمیل زنجیره ارزش خدمات در این راستا قرار گرفته است. این طرح که به اسم طرح نیکان مشهور است ارائه خدمات بیمه مسئولیت به متولیان مساجد ، امامزاده ها و هیات های مذهبی را تحت پوشش دارد.

میهن می تواند به عنوان اولین صادر کننده خدمات بیمه مذهبی در جهان اسلام معرفی شود

بر همین اساس روند عملیاتی این شرکت در دو سال اخیر نشان می دهد که میهن نه تنها گام های عملیاتی در حوزه خلق ارزش متمایز برای ذی نفعان و ایجاد رشد پایدار و مستمر در بازارهای مالی برداشته است بلکه زیرساخت های خود را متناسب با این ابر پروژه ها تجهیز کرده است.

بررسی رویکرد جدید بیمه میهن می تواند به عنوان یک الگوی جهانی مورد واکاوی قرار گیرد . اگر بپذیریم برند حلال توانست عاقبت پایداری در حوزه اقتصاد برای کشور مالزی در زمان ماهاتیر محمد خلق کند بیمه مناسبت های آئینی نیز در جهان اسلام می تواند به عنوان یک خدمت متمایز از سوی بیمه میهن به جهان اسلام صادر گردد.

دسته بندی بازارهای هدف و توجه به خواسته های آنان ازجمله راهبردهای اساسی در نظام بازاریابی است. از همین رو توجه به مناسبت های جهان تشیع و در گام بعدی جهان اسلام ضمن اینکه  می تواند بازار پایداری برای بیمه میهن فراهم کند در حوزه مدیریت ریسک مراسم های آئینی مذهبی نیز می تواند به عنوان یک دستاورد صادراتی در حوزه خدمات بیمه ای برای کشور مورد توجه قرار گیرد.