جریان رشد و موفقیت ادامه دارد/ بانک اقتصاد نوین؛ اولین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران
جریان رشد و موفقیت ادامه دارد/ بانک اقتصاد نوین؛ اولین بانک خصوصی جمهوری اسلامی ایران

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  بانک اقتصاد نوين (سهامی‌عام) مورخ 1402.04.29 در محل سالن هگمتانه هتل المپيک برگزار گردید. در این مجمع که با حضور 70.06 درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  بانک اقتصاد نوين (سهامی‌عام) مورخ 1402.04.29 در محل سالن هگمتانه هتل المپيک برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور 70.06 درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای محسن زرندي مقدم بود، که جنابان هادي رضوانخواه و علي بيگدلي در مقام نظار اول و دوم و آقای عليرضا بلگوري به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به 1401.12.29 و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده 129 و با تقسیم سود 125 ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

نکات مهم مطرح شده

– در سال گذشته توانستیم در مدیریت تراز نقدینگی عملکرد قابل توجهی داشته باشیم که بدون اضافه برداشت از بانک مرکزی رخ داده‌ است. با این وجود، رشد ۴١درصدی در پرداخت تسهیلات داشته‌ایم.
– بانک برای چهار سال متوالی سودآور بوده است که نشان از وضعیت مطلوب عملکردی بانک دارد.
– بانک رشد ٩٩درصدی در سود خالص و رشد ۶۶درصدی در حقوق مالکانه داشته‌ است. رشد ۵۵درصدی سرمایه نظارتی از دیگر آمار‌های مثبت بانک در سال گذشته بوده‌ است. بانک توانسته است رشد ١۵٣درصدی در سود انباشته خود را محقق کند.

– در سال گذشته، رشد بیش از ٢ برابری در سود بانکی داشتیم و در ٣ماهه گذشته نیز بیش از ١۶٠درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سود بانکی گزارش شده‌ است.
– با توجه به سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، بانک‌ها با محدودیت‌های جدی در پرداخت تسهیلات مواجه هستند.
– به دنبال افزایش سرمایه از محل آورده نقدی هستیم.
– رشد ٢۵درصدی جمع درآمد‌های بانک از دیگر آمار‌های مثبت بانک است.
– نسبت به سال ١٣٩٧، در حال حاضر منابع بانک بیش از ۶ برابر افزایش یافته‌ است.
– نسبت مطالبات غیرجاری (NPL) در سال گذشته به ۶درصد رسیده و در چهار سال گذشته روند کاهشی داشته‌ است. این نسبت در کنار افزایش تهسیلات‌دهی بانک نشان از عملکرد مطلوب بانک در تسهیلات‌دهی دارد. نسبت به سال قبل مطالبات غیرجاری ٧درصد کاهش داشته‌ است.
– در حال حاضر ۶۶درصد پوشش ذخیره مطالبات غیرجاری در نظر گرفته‌ شده‌است.
– در صدور ضمانت‌نامه، رشد ٧١درصدی نسبت به سال قبل داشته‌ایم و چهارمین بانک در صدور ضمانت نامه‌ها هستیم.
– جزء معدود بانک‌هایی هستیم که مشخصا تنها در حوزه بانکداری فعالیت داریم و هولدینگ‌داری و نه ساختمان‌داری را در دستور کار خود نداریم.
– ۵٠درصد شعب ما استیجاری است و به دنبال آن هستیم بخشی از این شعب را خریداری کنیم.
– متاسفانه نسبت کفایت سرمایه زیر ٨درصد بوده و در حال حاضر ۴.۵درصد است که با انجام افزایش سرمایه‌های آینده، امیدواریم این نسبت به بالای ٨درصد برسد.
– تقریبا تمام هلدینگ‌های دارویی بزرگ جز مشتریان بانک هستند و بیش از 6 همت در این حوزه بانک فعالیت داشته‌است.
– در زمینه معاملات ارزی نیز بیش از 1.2 درصد از مجموع درآمد‌های بانک از این محل ایجاد شده‌است.
– کسری ذخایر تسهیلات بانک عمدتا مربوط به اواخر دهه ٨٠ بوده که این کسری ذخایر از ۴.۶هزار میلیارد ریال به ٢.۴هزار میلیارد ریال در سال ١۴٠١ کاهش پیدا کرده‌است.


– در سال‌های ٩١ و ٩٨ تجدید ارزیابی داشته‌ایم. اگر مخاطرات مالیاتی برطرف شود، با توجه به میزان تورم و عدم نیاز به رعایت تناوب‌های تعریف‌شده در زمینه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی، اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی اقدام خواهیم کرد.
– با نرخ‌های بانک مرکزی اقدام به تسعیر ارز می‌کنیم و اگر با نرخ‌های در دسترس اقدام به تسعیر ارز کنیم، مبلغ بالاتر از مبلغ فعلی خواهد شد.
– حجم تغییرات در استاندارد‌های بانک مرکزی بسیار زیاد است و اعمال تغییرات در سیستم بانکی زمان‌بر بوده و عدم رعایت بخشی از استاندار‌د‌های حسابداری دلیل حجم زیاد این تغییرات و تعدد آن‌ها بوده که در سال‌های بعد به دنبال کاهش عدم تطابق با الزامات استاندارد‌های حسابداری هستیم.
– به دلیل تحریم‌‌ها نتوانستیم حسابرسی استاندارد بانک تعاون اسلامی عراق را داشته باشیم. چندین بار به دنبال آگهی برای فروش بانک بوده‌ایم که از این محل قطعا سود خوبی شناسایی خواهد شد و هیچ هزینه‌ای برای سهامداران نخواهد داشت. همچنین به دنبال راهکاری برای ایجاد این بانک به عنوان هابی برای مبادلات بانکی بین دو کشور هستیم که البته به دلیل تحریم‌ها نتوانسته‌ایم تاکنون موفق بشویم.
– برخی از املاک دارای مشکل حقوقی بودند که درحال حاضر از ١٧.۶ میلیارد ریال به ١۶.٣ میلیارد ریال کاهش پیدا کرده‌ و بانک پیگیر رفع مشکلات حقوقی این املاک است.
– ١٠درصد سود قابل تقسیم (١٢۵ ریال به ازای هر سهم) مابین سهامداران تقسیم شد.

حضور مدیران ارشد بیمه ای مالی کشور در مجمع، استقبال خوب سهامداران، میزبانی شایسته از ذینفعان و برگزاری مجمع در نهایت نظم، پخش یک کلیپ زیبا از اهم دستاوردهای حاصله در سال 1401 که به سمع و نظر سهامداران رسید، نهایت همکاری مدیریت و کارشناسان فرهیخته روابط عمومی با اصحاب رسانه، پاسخگویی مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط توسط مدیران ارشد مجموعه، تایید حسابهای شفاف تیم مالی مجرب مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون بندهای حسابرسی، تقدیر ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از تداوم روند رو به رشد بانک اقتصاد نوین با درایت مدیریت و تلاش پرسنل پرتلاش مجمع و نهایت همکاری صمیمانه و تعامل جناب بهرامی مدیر کاردان و کاربلد روابط عمومی صنعت بانکداری کشورمان با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

پیام هیات مدیره

حمـد و سـپاس خداونـد متعـال را کـه بـه مـا ایـن توفیـق را اعطـا فرمـود تـا بتوانیم در سـال 1401 در پاسـخ بـه اعتماد شـما سـهامداران بزرگوار گام هـای اسـتواری در جهـت اعتلای اقتصـاد کشـور عزیزمـان و رشـد پایـدار، سـودآوری و افزایـش منافـع سـهامداران گرامـی برداریـم و کارنامـه ای درخشـان تر از گذشـته را تقدیـم حضورتـان نماییـم.

مفتخریـم بـه اسـتحضار سـهامداران محتـرم برسـانیم کـه بانـک اقتصادنویـن در سـال 1401 علیرغم همـه پیچیدگی های محیـط اقتصادی توانسـت بـا پایبنـدی بـه ارزش هـا و اصـول اسـتراتژیک خـود و بـا هوشـمندی در واکنـش به موقـع بـه تغییـرات پی درپـی محیطـی بـا تبدیـل تهدیدهـا بـه فرصـت سـالی بسـیار موفـق را پشـت سـر گـذارد کـه ایـن مهـم در صورتهـای مالـی بانـک به وضـوح قابل مشـاهده و ارزیابـی است. مـا در سـالی کـه گذشـت همچنـان تمام قـد در خدمـت رشـد و شـکوفایی اقتصـاد و تولیـد کشـور بودیـم و علیرغـم همـه تنگناهـا در کمبـود منابـع، بـا مدیریـت بهینـه ریسـک نقدینگـی و اعتبـاری توانسـتیم ضمـن تأمیـن مالـی پروژه هـای ملـی، تأمیـن سـرمایه در گـردش شـرکت های بـزرگ و تسـهیل انجـام عملیـات ارزی در شـرایط تحریـم، یاری رسـان شـرکتهای تولیدی و صنعتی به ویـژه در صنایع مهمی چـون دارویی، پتروشـیمی، خودرویـی، غذایـی و… باشـیم و از ایـن رهیافـت ضمـن حفـظ و توسـعه مشـتریان ارزشـمند خـود، رونـد سـودآوری بانـک را تقویـت کنیـم؛ به گونـه ای کـه در پایـان سـال 1401 بـا 37.818 میلیـارد ریـال سـود پـس از کسـر مالیـات و بـا 99 درصـد رشـد نسـبت بـه سـال پیـش، رکـورد جدیـدی از سـودآوری بانـک را بـه ثبـت رسـاندیم. خوشـبختانه امـروز بانـک اقتصادنویـن در زمـره بانک هـای موفـق، سـالم و سـودآور نظـام بانکـی بـا تـراز عملیاتـی مثبـت اسـت؛ مـا سـودآوری و توجیه پذیـر بـودن فعالیـت خـود را مهمتریـن مسـئولیت حرفـه ای و اجتماعـی خـود می دانیـم و بـاور داریـم بقـا و پایـداری بانـک و تأمیـن رضایـت همـه ذینفعـان بـدون توجـه بـه ایـن شـاخص مهـم امکان پذیـر نخواهـد بـود. سـودآوری بانـک در سـنوات اخیـر، بهبـود نسـبت های نظارتـی بانـک را نیـز در پـی داشـته و زمینه را برای توسـعه عملیـات بانک فراهم کرده اسـت و در صورت تحقق افزایش سـرمایه از محل آورده سـهامداران گرامی یقینا شـرایط بسـیار بهینه تری برای رشـد و توسـعه بانـک فراهـم خواهد شـد.

از دیگـر دسـتاوردهای عملکـردی بانـک در سـال 1401 می تـوان بـه مدیریـت تـراز نقدینگـی بانـک بـدون اضافـه برداشـت از بانـک مرکـزی، رسـاندن نسـبت مطالبـات غیـر جـاری بـه سـطح بانک هـای بین المللـی، بهبـود رونـد سـودآوری در شـرکت های گـروه، توسـعه و تقویـت سـود انباشـته و بهبـود کفایـت سـرمایه بانـک اشـاره کـرد کـه جملگـی ایـن توفیقـات کـه بـه لطـف ایـزد منان محقـق شـده نشـان از حرکـت هوشـمندانه، باثبـات و همه جانبـه بانـک در تمامـی حوزه هـای فعالیـت اسـت. دسـتاوردهای بانـک از چشـم ناظریـن بیرونـی پوشـیده نبـوده اسـت و بانـک در سـال گذشـته موفـق شـد در رتبه بنـدی سـازمان مدیریـت صنعتـی از 100 شـرکت برتـر ایـران بـا 20 رتبـه جهش نسـبت بـه سـال پیـش از آن و ثبت بالاتریـن میزان رشـد در میان تمامی بانک های کشـور در جایـگاه بیسـت و نهـم قـرار گیـرد و ایـن مهـم خـود نمایانگر عـزم و اراده ایـن خانـواده بـزرگ برای رشـد، برتـری و نقش آفرینی موثـر بر مدار توسـعه اقتصادی کشـور اسـت.

سلامت و فعالیـت در چهارچـوب بانکـداری اسـتاندارد از جملـه مهمتریـن ارزش هـای حاکـم بـر بانـک اسـت. از ایـن رو هیئت مدیـره بانـک در سـال 1401 نیـز توجـه بـه الزامـات حاکمیـت شـرکتی را به عنـوان یکـی از مهمتریـن وظایـف و مأموریتهـای خـود بـرای بهبـود فرایندهـای راهبـری، مدیریـت ریسـک، تطبیـق و کنترل هـای داخلـی بـه اجـرا درآورد. خوشـبختانه شـاخص های کلیـدی عملکـرد منعکس شـده در صورتهـای مالـی حاکـی از کیفیـت عملکـرد بانـک در سـنوات اخیـر اسـت و قطعـا ایـن سیاسـت در سـال جـاری و سـال های پیـشرو نیـز بـه جـد دنبـال خواهـد شـد

بـا عنایـت بـه تفویـض اختیـار سـهامداران ارجمنـد در بعـد مسـئولیت های اجتماعـی، بانـک در سـال گذشـته همچـون سـنوات قبـل فعال و موثر عمل کرد. احداث پنج مدرسـه جدید و بهره برداری از 78 طرح خوداشـتغالی در اسـتان سیسـتان و بلوچسـتان و مشـارکت در تأمین اقلام ضـروری مـورد نیـاز هموطنـان عزیزمـان در زلزلـه شهرسـتان خـوی از جملـه مهمترین اقدامـات بانـک در این حوزه بوده اسـت.

خوشـبختانه بانـک در سـالهای اخیـر رونـد بسـیار خوبـی را تجربـه کـرده و آنچـه در برنامـه راهبـردی بـر آن تأکیـد شـده اسـت، تقویـت مزیت هـای اسـتراتژیک در جهـت رسـیدن بـه جایـگاه برتریـن در نظـام بانکـی کشـور اسـت کـه اهـم آن بـه شـرح زیـر اسـت:

  • تداوم سیاسـت حمایت از بخشهای تولیدی و صنعتی همسـو با سیاسـتهای کلان اقتصادی کشـور به عنوان جهت گیری اسـتراتژیک بانـک اقتصاد نوین
  • تحقق برنامه افزایش سرمایه بانک از محل های قانونی موجود
  • توسعه زیرساخت های بانک در حوزه فن آوری اطلاعات
  • تداوم برنامه های توسعه ای در حوزه سرمایه انسانی و فرایندهای ارائه خدمات وصول و تعیین تکلیف مطالبات سنواتی و مولدسازی دارایی های ریالی و ارزی راکد

مـا بـاور داریـم بـا همراهـی سـهامداران ارجمنـد، همـت کارکنـان تلاشـگر بانـک تمامـی اهـداف و برنامه هـا بـه ثمر خواهـد نشسـت و آینده ای به مراتـب روشـن تر بـرای بانـک اقتصادنویـن رقـم خواهـد خـورد.

در پایـان وظیفـه خـود می دانیـم از همراهـی و همدلـی سـهامداران محتـرم، از تلاشهـای مدبرانـه و اثربخـش هیئت مدیـره پیشـین و از زحمـات همـکاران تلاشـگر بانـک در سـال 1401 کـه زمینه سـاز دسـتاوردهای امـروز شـدند، صمیمانـه قدردانـی کنیـم.

مهم ترین برنامه های آینده بانک در حوزه های معاونت مالی و پشتیبانی

  • اقامه دعوی در دیوان عدالت اداری و اعتراض به رای هیئت تجدید نظر هم عرض مالیاتی برای سال 1389؛
  • پیگیری اجرای رای تجدید نظر دیوان عدالت اداری در خصوص سال 1383 تا 1392 سازمان تامین اجتماعی؛
  • پیگیری عودت 4.500 میلیون ریال اضافه پرداختی بانک بابت حسابرسی تامین اجتماعی سال 1395.
  • تهیـه و ارایـه بـه موقـع صورت هـای مالـی شـرکت اصلـی و تلفیقـی بـرای دوره هـای میانـی سـه ماهه، شـش ماهه و نـه ماهه سـال 1402 به همـراه گزارش تفسـیری مدیریت.
  • بررسی و پیگیری رفع موارد مندرج در بندهای گزارش حسابرسی صورت های مالی بانک و نامه مدیریت.
  • پیگیری پیاده سازی سامانه چکاد (چک امن دیجیتال) و نیز فرایندهای مرتبط با چک های موردی
  • پیگیری راه اندازی کامل سامانه های پیچک،محچک،سام و چکاد و زیرسیتم چک بانکی(تضمین شده(
  • تهیه و اسـتخراج مغایرت های مربوط به سـامانه سام(شناسـه اختصاصی شـعب) در اطلاعات پایه سـامانه فرانگین و پیگیری تکمیل اطلاعـات سـامانه سـام بانـک مرکـزی بـه منظور راه اندازی سـامانه مزبور و بهبـود فرآیندهای واگذاری چک در سـامانه چکاوک؛
  • تهیـه گـزارش توجیهـی افزایـش سـرمایه بانـک از محـل آورده نقـدی و سـود انباشـته بانـک بـه منظـور بهبـود نسـبت هـای نظارتـی بانک با در نظـر گرفتـن ظرفیـت تجدیـد ارزیابـی دارایـی ثابـت جهـت طـرح در مجمـع عمومـی عادی بطـور فـوق العاده.
  • بهـره بـرداری عملیاتـی از سـامانه حوالـه الکترونیـک و اجـرای رسـمی سـاز و کار سـپرده هـای “اعتبار در طـول روز” و “سـپرده میانگین” با مشـارکت بانـک مرکـزی جمهوری اسلامی ایران
  • سـاماندهی وضعیـت املاک شـعب از طریـق تبدیـل بـه مالکیـت شـعب اسـتیجاری و فـروش شـعب ملکـی بـا موقعیـت نامناسـب بـه منظـور فعالیـت شـعب
  • بازسازی و تجهیز شعب به منظور ایجاد فضایی مطلوب و همچنین افزایش امنیت از طریق نوسازی تجهیزات امنیتی

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»