داروسازی شهید قاضی حائز رتبه برتر در مجموع تولید محصولات تزریقی کشور
داروسازی شهید قاضی حائز رتبه برتر در مجموع تولید محصولات تزریقی کشور

اقتصاد و بیمه- مدیرعامل شرکت با تصریح اینکه این شرکت داروسازی در حوزه تولید آمپول دارویی ۱۰ سی سی به‌عنوان تأمین‌کننده اول بازار، سهم بازار ۷۰درصدی را به خود اختصاص داده است و همچنین این شرکت با دارا بودن سهم بازار ۹۰درصدی، تأمین‌کننده اول بازار در حوزه محصولات آمپول دارویی ۵ سی سی است اضافه کرد: همچنین این شرکت به‌عنوان تأمین‌کننده […]

اقتصاد و بیمه- مدیرعامل شرکت با تصریح اینکه این شرکت داروسازی در حوزه تولید آمپول دارویی ۱۰ سی سی به‌عنوان تأمین‌کننده اول بازار، سهم بازار ۷۰درصدی را به خود اختصاص داده است و همچنین این شرکت با دارا بودن سهم بازار ۹۰درصدی، تأمین‌کننده اول بازار در حوزه محصولات آمپول دارویی ۵ سی سی است اضافه کرد: همچنین این شرکت به‌عنوان تأمین‌کننده اول بازار در بین پنج شرکت تولیدکننده سرم، سهم بازار ۳۸درصدی محصولات لیتری را در کشور به خود اختصاص داده است.

دکتر باسمنجی همچنین خاطرنشان کرد اخذ پروانه تولید محلول استنشاقی سالبوتامول ۲٫۵ میلی‌گرم برای اولین بار در ایران، اخذ پروانه تولید محلول استنشاقی ایپراتروپیوم، اخذ پروانه تولید محلول تزریقی سدیم بی‌کربنات و اخذ پروانه آمپول دامی دکسمدتومیدین برای نخستین بار در ایران در شرکت داروسازی شهید قاضی انجام شد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  داروسازی شهید قاضی (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۲٫۱۹ در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۹۰٫۲۱ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عقیل آرین نژاد فیض آبادیبود، که جنابان علی اکبر عباسی حسن کیاده و محمد کریمی در مقام نظار اول و دوم و آقای مجید رسولی سقای به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۲ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۲٫۴۸۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

لابراتوارهای رازک سعید باسمنجی عضو هیئت مدیره موظف – اصلی
سرمایه گذاری داروئی تامین مجید رسولی سقای عضو هیئت مدیره موظف – اصلی
داروئی ره آورد تامین مجید ملازاده رئیس هیئت مدیره غیر موظف – اصلی
شیمی دارویی دارو پخش اکبر پورخردمند عضو هیئت مدیره غیرموظف – اصلی
سرمایه گذاری آذر رامین بختیاری نایب رئیس هیئت مدیره غیر موظف – اصلی

 

دکتر سعید باسمنجی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران «قاضی» افزود: شرکت داروسازی شهید قاضی با آگاهی از مسئولیت اجتماعی خطیر خود و در راستای نظام جامع سلامت ، مأموریت خود را تامین نیاز های داروئی جامعه ( داخلی و خارجی ) و خواسته های متوازن ذینفعان با طراحی و تولید انواع فرآورده های داروئی استریل تزریقی و شستشو ) انسانی و دامی ) با به کار گیری مناسب ترین تکنولوژی و سرمایه های انسانی متعهد و متخصص قرار داده و توجه به کیفیت محصولات تولیدی ، صیانت از محیط زیست و به حداقل رسانیدن ریسکهای ایمنی و بهداشت شغلی برای کارکنان را در صدر برنامه های خود گنجانیده است.
به گفته وی بعد از انقلاب اسلامی ایران در راستای سیاستهای تغییر ساختار نظام داروئی کشور از نقطه نظر مالکیت ، تولید و توزیع و سوق دادن این صنعت به خودکفائی و استقلال تاسیس شده است و صنعت تولید محلول تزریقی جزء صنایع استراتژیک داروئی بوده و از اهمیت و حساسیت خاصی برخودار است ، لذا در انتخاب زمین ، طراحی کارخانه ، تاسیسات ، ماشین آلات و تکنولوژی تولید ، توجه و دقت خاص اعمال شده است.

مدیرعامل شرکت همچنین ضمن تبیین اینکه شرکت در حال بازتدوین برنامه استراتژی خود تا پایان سال ۱۴۰۷ می باشد تا با ارتقاء کیفی و کمی محصولات، در تولید انواع فرآورده های داروئی استریل تزریقی در بازار داخلی کماکان، پیشرو بوده و ضمن توسعه در بازار کشورهای همسایه و نفوذ در بازارهای جدید خارجی ، در تولید اشکال داروئی غیر تزریقی نیز به محصولات خود تنوع ببخشد اضافه کرد: این شرکت در تولیدات خود از ماشین آلات و تکنولوژیهای روز محصولات تزریقی استفاده نموده و بصورت مستمر فرایند تولید و محیط تولید محصولات خود را بر اساس استاندارد های روز دنیا زیر نظر سازمان غذا و دارو به روزآوری می نماید.

دکتر باسمنجی که از مدیران قدیمی صنعت دارویی کشورمان می باشد در ادامه پیرامون نقاط قوت شرکت خاطرنشان کرد که داروسازی شهید قاضی با قرار گرفتن در منطقه مرتفع و خوش آب و هوا (دامنه کوه سهند) و بهره گیری از آب های با کیفیت زیرزمینی منطقه شرایط بهتری نسبت به شرکت فرآورده های تزریقی و داروسازی ثامن که در محدوده استان تهران و خراسان قرار دارند را داراست. لیکن با توجه به موقعیت جغرافیایی شرکت فرآورده های تزریقی و دسترسی ایشان به شبکه های حمل و نقل و سهولت دریافت خدمات در این حوزه ( به لحاظ تنوع، تعداد و حق انتخاب بهتر( نسبت به داروسازی شهید قاضی دارای مزیت می باشد. به گفته وی از جهت پارامتر دسترسی به شبکه های حمل و نقل، داروسازی شهید قاضی تقریبا از شرایط و امکانات یکسانی با داروسازی ثامن برخوردار می باشد.

مجید رسولی سقای«عضو هیات مدیره شرکت» نیز با تصریح اینکه شرکت داروسازی قاضی با ۴۰ درصد سهم بازار سرم کشور، ۸۵ درصد سهم بازار آمپول آب مقطر و تولید محصولات انحصاری آمپول های دارویی و ویال های تزریقی ، در گروه محصولات تزریقی جزو شرکت های برتر کشور می باشد تاکید کرد: برآورد سهم داروسازی شهید قاضی از کل بازار دارویی کشور بر اساس آخرین بودجه دارویی کشور در حدود ۲٫۳% می باشد.

معاون مالی اقتصادی مجرب و صاحبنام مجموعه همچنین در بخش دیگری از گزارش پیرامون عملکرد مالی شرکت اظهار داشت که در سایه تمهیدات اندیشیده شده و مجاهدت پرسنل و حمایت همه جانبه هیات مدیره مفتخریم اعلام دارم که درآمدهای عملیاتی ۱۱٫۴۷۷٫۶۷۳ میلیاردی«قاضی» در پایان سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ به مبلغ ۱۶٫۰۷۵٫۶۷۴ میلیارد در پایان سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۱۲٫۲۹ رشد یافته و سود خالص شرکت نیز با رشد حدود ۳۰ درصدی از مبلغ ۴٫۷۰۹٫۷۲۷ میلیارد در پایان اسفند ۱۴۰۱ به مبلغ ۶٫۰۲۳٫۱۴۴ میلیارد در پایان اسفند ۱۴۰۲ افزایش یافته است.

دکتر باسمنجی نیز در بخش پایانی گزارش خود به تشریح پروژه های در حال اجرای شرکت پرداخت و پروژه توسعه خطوط تولید سرم های تزریق حجیم (LVP) و پروژه بهبود و نوسازی خط آبسازی را از مهم ترین پروژه های شرکت برشمرد که به گفته وی پروژه سرم های تزریقی با پیشرفت ۹۸ درصدی تا پایان شهریور به بهره برداری خواهد رسید.

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • داروسازی شهید قاضی دومین تأمین‌کننده داخلی بازار با سهم بیش از ۱۶درصد محصولات نیم لیتری است.
  • توسعه خطوط سرم‌های تزریقی، تحقق ۹۸درصدی داشته است. تنها جابه‌جایی اتوکلاوها باقی مانده است تا این پروژه به پایان برسد‌.
  • نوسازی خط آب‌سازی که تاریخ شروع آن تابستان ۹۹ بود، ۲۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. منتظر تخصیص ارز برای این پروژه هستیم تا قطعات آن خریداری شود.
  • مذاکرات متعددی جهت تولید محصول مشترک صادرات به بازارهای هدف جدید، انتقال تکنولوژی خرید و بروزرسانی ماشین‌آلات تولیدی با شرکت‌های خارجی در جریان است.
  • تنها پرونده حقوقی شرکت مربوط به اطران جراح شرق است که همچنان در حال پیگیری هستیم که به دلیل قبول دادخواست اعاده دادرسی متوقف شده است. موضوع این پرونده، مطالبه خسارات دادرسی و تأخیر تادیه و الزام به ایفای تعهدات مالی است.
  • در راستای کاهش وابستگی به واردات محصولات قابل تولید در کشور، مقرر است یک دستگاه FILINGپرکنی بطری BS ساخته شود. در همین راستا، ساخت نازل‌های دستگاه مونوبلاک به علت عدم امکان تأمین انجام شده است.
  • تکمیل پروژه آمپول، افزایش تولید محصولات جدید، خرید و راه‌اندازی سیستم آب‌سازی جدید و اخذ GMPجهت خطوط تولیدی بخشی از برنامه‌های شرکت برای سال مالی جدید است.
  • بهسازی سایت تولید ویال‌های تزریقی با توجه به الزام سازمان غذا و دارو، بروزرسانی ماشین‌آلات تولیدی، افزایش بهره‌وری تولید با رویکرد کاهش توقفات و ضایعات و افزایش ظرفیت عملیات تولید از دیگر برنامه‌های شرکت برای سال مالی ۱۴۰۳ است.
  • احداث انبار اقلام بسته‌بندی، توسعه بازارهای صادراتی، بکارگیری روش‌های متفاوت جهت تأمین منابع مالی و همچنین افزایش سرمایه از دیگر برنامه‌های این مجموعه برای سال مالی جدید است.
  • روند اخذ افزایش قیمت نسبت به گذشته بسیار سخت‌تر شده است. تصمیم‌گیران وقتی اطلاعات و حاشیه سود شرکت را ملاحظه می‌کنند، برای اعطای مجوز افزایش قیمت مقاومت می‌کنند.
  • در حال حاضر ۲۵درصد سرم‌های کشور وارداتی است‌.
  • بخشی از اقلام مصرفی را با ارز ۴۲هزار تومان تأمین می‌کنیم. به سرم‌های وارداتی، ارز ۲۸۵۰۰ تومانی داده می‌شود. به همین دلیل نمی‌توانیم برای سرم‌های تولیدی خودمان افزایش نرخ دریافت کنیم. سایر اقلام مانند جعبه و لیبل را از بازار آزاد ارز تهیه می‌کنیم.
  • از نیمه دوم سال قبل با شرکت توزیع داروپخش وارد همکاری کرده‌ایم. بنابراین سررسید وصول مطالبات به این طرف سال منتقل می‌شود. برنامه ما این است که با شرکت‌های پخش خوش‌حساب همکاری داشته باشیم.
  • ۱۰۰درصد خطوط تولید ما مشغول است. نگاه ما تأمین نیازهای کشور است و نمی‌توانیم تنها داروهای بیمارستانی با حاشیه سود بالا تولید کنیم.
  • دلیل افزایش مالیات شرکت در سال قبل از دو منبع، حذف معافیت رفع موانع تولید در زمان کرونا و مالیات تبصره ۷ ماده ۱۰۵ بود که اواخر سال ۱۴۰۲ اصلاح و حذف شد.
  • شرکت در نظر دارد از محل سود انباشته افزایش سرمایه دهد.

حضور مدیران ارشد تیپیکو و شستا در مجمع، گزارش مبسوط دکتر باسمنجی پیرامون حوزه های تولید – فروش و سودآوری که شاخص ها حاکی از استمرار روند صعودی شرکت طی ۳ سال اخیر می باشد، اعلام افزایش ۴۰ درصدی فروش و رشد ۴۴ درصدی سود عملیاتی، ارتقاء ۲۸ درصدی سود خالص و رشد ۴۴ درصدی سود ناخالص، افزایش دارائی های شرکت به مبلغ ۱۷٫۳۸۱٫۸۷۰ میلیارد، رسیدن حاشیه سود عملیاتی شرکت به ۵۳ درصد، افزایش حاشیه سود ناخالص و کاهش هزینه های مالی بر فروش، تولید ویال مایع و محلول حجیم تزریقی«بطری» بالاتر از ظرفیت عملی، تقدیر ویژه مدیرعامل از بیش از ۵۰۰ پرسنل خدوم شرکت که بصورت شبانه روزی به فعالیت پرداخته و داروسازی شهید قاضی توانسته بخش عمده ای از نیاز داروئی کشور را در حوزه سرم و ویال در سال سخت اقتصادی گذشته تامین کند، برگزاری دوره های آموزشی کاربردی برای پرسنل مجموعه و برگزاری دوره ای آموزشی بین شرکتی جهت ارتقای سطح دانش پرسنل، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب مجید رسولی(معاون مالی و اقتصادی با تجربه «دقاضی») و تیم مالیه پاکدست شرکت توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی مرد شماره یک مالی مجموعه پیرامون بندهای حسابرسی، تقسیم حدود ۷۰ درصد سود بین سهامداران، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و اضافه شدن موضوعات جدید به موضوع فعالیت شرکت، حضور مدیران با سابقه و اعضای هیات مدیره قدیمی شرکت در مجمع و نهایت تعامل و همکاری کلیه ارکان شرکت با اصحاب رسانه جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

برنامه های اقدام شرکت در سال آتی

  • روش های متفاوت جهت تامین منابع مالی با مدیریت منظم و سیستماتیک اعتبارات بانکی و افزایش سرمایه و اصلاحات هوشمندانه اقتصادی با توجه به سیاست های مالی کشور
  • ارتقا< و بهبود وضعیت سیستمهای نرم افزاری سازمانی شرکت
  • توسعه بازارهای صادراتی
  • نصب و راه اندازی خط جدید بطری سازی جهت افزایش ظرفیت تولید محصولات ویال
  • بروز رسانی و تدوین برنامه استراتژی شرکت تا سال ۱۴۰۷
  • احداث انبار کارتن و اقلام بسته بندی
  • ارتقاء سیستم تصفیه خانه و آبگیر لجن
  • تجهیز و خرید دستگاه های آنالیز و کنترل کیفیت جدید
  • بروزرسانی طرح طبقه بندی مشاغل
  • اصلاح اساسنامه شرکت در راستای تولید محصولات جدید
  • افزایش سرمایه شرکت