در مجمع «ذوب» چه گذشت؟
در مجمع «ذوب» چه گذشت؟

در پایان مجمع‌ عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب‌آهن‌اصفهان، با توجه به زیان انباشته سودی تقسیم نشد. به گزارش اقتصاد و بیمه مجمع‌ عمومی عادی سالیانه، شرکت ذوب‌آهن‌اصفهان، با حضور بیش از ۷۴ درصد از سهام‌داران برگزارشد. مهدی کوهی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اقدامات مهم «ذوب» در سال گذشته را تشریح کرد و گفت: کاهش خرید […]

در پایان مجمع‌ عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب‌آهن‌اصفهان، با توجه به زیان انباشته سودی تقسیم نشد.

به گزارش اقتصاد و بیمه مجمع‌ عمومی عادی سالیانه، شرکت ذوب‌آهن‌اصفهان، با حضور بیش از ۷۴ درصد از سهام‌داران برگزارشد.

مهدی کوهی مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان اقدامات مهم «ذوب» در سال گذشته را تشریح کرد و گفت: کاهش خرید زغال وارداتی از ۵۰۹۶۴۵ تن در سال ۱۴۰۱ به ۳۵۷۱۲۷ تن در سال ۱۴۰۲(معادل ٢٠ درصد )، کاهش برق خریداری شده از ۵۱۳۹۸۸ مگاوات ساعت در سال ۱۴۰۱ به ۴۲۷۰۹۲ مگاوات ساعت در سال گذشته ، افزایش برق تولیدی نیرگاههای ذوب آهن اصفهان از ۱۰۶۳۷۶۱ مکا وات ساعت در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۰۱۲۸۲ مگاوات ساعت در سال ۱۴۰۲ و کاهش خرید زغال وارداتی از ۵۰۹۶۴۵ تن در سال ۱۴۰۱ به ۳۵۷۱۲۷ تن در سال گذشته که معادل ۱۰ درصد است از جمله اقدامات مهم شرکت ذوب آهن اصفهان در سال گذشته اعلام کرد.

وی ادامه داد: سهم فروش ذوب آهن اصفهان از بازار داخلی ۲۲۴۳ تن میلگرد و کلاف به میزان ۵ درصد، ۸۰۸ هزار تن تیرآهن به میزان ۷۰ درصد و فروش ۱۲۷۰۰ تن انواع ریل بوده است.

کوهی به برنامه های در دست اقدام در سال جاری پرداخت و افزود: پروژه ال اف ۳ به پایان رسید و الان بیش از یک ماه است که پروژه آماده افتتاح است. همچنین پروژه پلنت اکسیژن به پایان رسیده و آماده افتتاح است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان با بیان اینکه پروژه ال اف ۱ هم تا پایان سال به بهره برداری می رسد،اظهارداشت:بازسازی پروژه باتری دو ۱۵ درصد پروگرس دارد و با تامین مالی شرکت پروژه مدیریت می‌کنیم.

در مجمع «ذوب» چه گذشت؟

وی در اد امه مجمع گفت:در سال گذشته ، با مشکلات شمولیت ماده ۱۴۱، محدودیت مواد اولیه، محدویت زغال‌سنگ، افزایش قیمت مواد اولیه، افزایش نرخ حمل ونقل و حقوق و دستمزد مواجه بودیم. همچنین کمبود گاز، تحریم، قیمت حامل‌های انرژی، عدم تناسب بین هزینه‌های تولید و قیمت تمام‌شده از مشکلات سال ۱۴۰۲ بودند.

کوهی افزود:ذوب آهن اصفهان دهمین صادر کننده نمونه کشوری و اولین صادر کننده شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲ بود. همچنین ذوب آهن اصفهان در سال گذشته با تولید ۲ میلیون و ۵۱۹ هزار تن فولاد خام در میان شرکت های زیادی در کشور رتبه سوم را کسب کرد.

وی تصریح کرد:ذوب آهن اصفهان در سال گذشته ، ۷۴۷ هزار تن شمش، ۶۸ هزار تن تیرآهن و ۱۶۹ هزار تن میلگرد و کلاف تولید داشت‌.

راهکار خداحافظی همیشگی با زیان

مدیرعامل ذوب به راهکار خداحافظی همیشگی با زیان شرکت پرداخت و گفت:بودجه سنوات گذشته برای تولید ۲.۸ و ۲.۹ میلیون تن بود که امسال برنامه ریزی ۳.۲ میلیون تن شده است و هر چه تولید در شرکت بیشتر شود ذوب آهن با زیان فاصله می گیرد.

کوهی در ادامه مجمع افزود: سال گذشته زیان شرکت ۶ همت بود که امسال به ۴.۱ همت کاهش یافته ، یعنی عملیات مثبت بوده ولی زیان همچنان وجود دارد.همچنین سود عملیاتی شرکت ۴۵ درصد افزایش داشته و به نوعی از زیان شرکت کاسته شده است.

به مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از معدن ققنوس اجازه برداشت یک میلیون تن را داشته ایم و در خواست اجازه افزایش‌ برداشت از این معدن نیز ارائه شده است.

وی افزود: با دو مشاور روس و ترک، مشاوره‌هایی در خصوص اصلاح امور کوره بلند صورت گرفته است. استفاده از زغال‌های کم عیارتر از پریمیوم یکی از پیشنهادات آنها بود.

به گفته کوهی مصرف کک به کمتر از ۵۰۰ تن رسیده است که این امر به کاهش قیمت تمام شده کمک شایانی کرده‌است.

مدیرعامل «ذوب» گفت: ۳.۲۰۰ میلیون تن تولید در بودجه امسال پیش‌بینی شده که امیدواریم با نداشتن محدودیت‌ها، تولید را به رقم قابل قبول‌تری برسانیم. همچنین تولیدات جدید از جمله ریل و بال پهن نیازمند بازاریابی و فروش هستند. باید سفارشی و با پیش‌پرداخت، تولید کنیم و تولید چدن گرانوله و افزایش ظرفیت آهن اسفنجی از برنامه‌های اجرایی در سال ۱۴۰۳ هستند.

وی به دیگر برنامه های شرکت ذوب آهن اصفهان در سال جاری اشاره کرد و اظهارداشت:گواهی تولید انحصاری ذوب آهن را از وزرات صمت اخذ کردیم و امسال قرارداد جدید با ترک تشریفات منعقد خواهد شد. همچنین برای ریل ملی از جهت تامین خوراک مصوباتی داشته ایم که در زمان عملیاتی و اجرایی شدن، اطلاع‌رسانی خواهدشد.

افزایش سرمایه و تجدید ارزیابی در دستور کار

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان از افزایش سرمایه شرکت در سال جاری از محل آورده نقدی و مطالبات خبر دادو گفت:سال گذشته با انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی از طبقه زمین دست به اصلاح ساختار مالی زدیم که براین اساس افزایش سرمایه شرکت از مبلغ ۷۰۷۷۶ میلیارد ریال به ۶۶۷۰۸۵ میلیارد ریال معادل سازی ۸۴۲ درصد از محل تجدید ارزیابی دارایی های ثابت صورت گرفت. همچنین اصلاحاتی دیگری امسال اجرا خواهند شد.

وی ادامه داد: تجدید ارزیابی از محل ماشین‌آلات در دست بررسی است، با توجه به این که تجدید ارزیابی به رقیق شدن سهم منجر می‌شود، در زمانی که قیمت سهم خوب باشد، اجرا خواهد شد.

کوهی اظهارداشت: مشکل تجدید ارزیابی این است که هزینه ها قابل قبول مالیاتی است اما سود هر سهم را به شدت کاهش می‌دهد.

وعده مدیرعامل

در ادامه مجمع مدیرعامل ذوبآهن اصفهان به سوال سهامدران پاسخ دادو گفت: علیرغم افزایش عمومی سطح قیمت‌ها و افزایش هزینه‌های شرکت با رعایت صرفه‌جویی در سال ۱۴۰۲ به جای زیان ۵۵ هزار میلیاردی با کاهش ۱۸۰۰ میلیاردی به زیان رسید.

وی ادامه داد: شاید در ارتباط با این مسئله زیان ۱ ریال با زیان ۱۰۰۰ ریال متفاوت نباشد ، اما با توجه به کنترل هزینه‌ها نسبت به ۱۴۰۱، ۱۸۰۰ میلیارد کاهش زیان یعنی شرکت به عبارتی سود کرده است، ولی در قالب کاهش زیان بوده است.

کوهی افزود: تولیدات ذوب آهن طوری است که بخش زیادی از آن مشمول کنترل‌های قیمتی می‌شود. به تبع با افزایش موارد مختلف هزینه‌ای، مراجع مختلف درقبال افزایش درآمد یا فروش این مقاومت را دارند.

به گفته وی حدود ۱۲ همت، فروشی مساعد بوده ، که این ۱۴ همت آن ناشی از قیمت ، ۲ همت هم کاهش مقداری فروش است.

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان افزود:دو پرونده باز اداری در مورد قبوض گاز سنواتی و حقوق دولتی معدن ققنوس داریم که امیدوارم در همین مرحله به نفع شرکت به پایان ببریم.

کوهی در مجمع با تاکید براینکه برنامه شرکت تولید حدود ۴۰ هزار تن ریل در سال است، گفت:تمام خطوط ریلی ایران را با ریل های برند «ذوب» نوسازی خواهیم کرد و قرارداد ریل حدود ۳۰ هزارتن است که افزایش‌ تولید به ۷۰ هزار تن را در برنامه داریم.

دلایل کاهش صادرات

مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در خصوص دلایل کاهش صادرات شرکت در سال گذشته افزود: کاهش صادرات در شش ماهه اخیر به دلیل قوانین ارزی و ایفای تعهدات ارزی بود. در تیرماه جلسه‌ای در بانک مرکزی برگزار شد، مصوبه‌ای تنظیم شده که هنوز ابلاغ نشده‌است. بر این اساس ذوب مجاز به مصرف کل ارز خود شد، مازاد را کوتاژ کند تا افزایش ۵۰ درصدی صادرات داشته باشد.

همچنین در ادامه مجمع ،نماینده سازمان با اشاره به صورت‌های مالی عنوان کرد: براساس دو بند صورت‌های مالی در یک بند ۲.۵ همت مطالبه ذوب و در بند دیگر ۵ همت بدهی برای ذوب در برابر صندوق بازنشستگی فولاد دیده شده است.درخواست داریم جدیت خاصی برای رفع این موارد باشد. سازمان آماده همکاری برای کمک به دریافت مطالبات است.

در پایان مجمع‌ عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب‌آهن‌اصفهان، با توجه به زیان انباشته سودی تقسیم نشد.