رشد 27 درصدی سود عملیاتی سرمایه گذاری دانایان در سال سخت اقتصادی
رشد 27 درصدی سود عملیاتی سرمایه گذاری دانایان در سال سخت اقتصادی

اقتصاد و بیمه-دکتر فرهود صابری با اعلام اینکه بهبود و ارتقای راهبردی شرکتی در خصوص شرکت های سرمایه پذیر، پیشبرد برنامه اجرایی جهت تبدیل شرکت به هلدینگ سرمایه گذاری، ارتقای وضعیت سرمایه گذاری های مدیریتی از جمله در شرکت های بیمه زندگی باران ، اوره و آمونیاک اردیبهشت و سایر شرکت های هدف گذاری شده […]

اقتصاد و بیمه-دکتر فرهود صابری با اعلام اینکه بهبود و ارتقای راهبردی شرکتی در خصوص شرکت های سرمایه پذیر، پیشبرد برنامه اجرایی جهت تبدیل شرکت به هلدینگ سرمایه گذاری، ارتقای وضعیت سرمایه گذاری های مدیریتی از جمله در شرکت های بیمه زندگی باران ، اوره و آمونیاک اردیبهشت و سایر شرکت های هدف گذاری شده از جمله اهداف عالیه شرکت است افزود: در تداوم روند سیاستگذاری شده طی سال مالی مورد گزارش سرمایه گذاری های خوبی در حوزه های مختلف همچون مسکن، پتروشیمی، اوره و فناوری صورت پذیرفته است.

مدیرعامل جوان و محقق شرکت سرمایه گذاری دانایان همچنین به برنامه های آتی این شرکت اشاره کرد و گفت: :متنوع سازی دارایی های مدیریتی موجود در سبد سرمایه گذاری ها و تحصیل سرمایه گذاری های مدیریتی ، ارتقای ساختار های نظارتی و حاکمیت شرکتی در شرکت های سرمایه پذیر به منظور ارتقا و بهبود عملیات آن ها ، انجام افزایش سرمایه به منظور بهبود و ارتقای ساختار سرمایه از برنامه های پیش روی این شرکت در آینده است.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  سرمايه گذاري دانايان (سهامی‌عام) مورخ 1402.10.10 در محل سالن همايش مجتمع آموزشي نيکوکاري رعد برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور 86.33 درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای محمدرضا مديري بود، که آقای مسعود مددي و خانم  فهيمه نجفي پور نوکنده در مقام نظار اول و دوم و آقای فرهود صابري سرابي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به 1402.06.31 و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده 129 و با تقسیم سود 218 ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

بر اساس تصمیمات مجمع اعضای هیئت مدیره جدید به ‌شرح زیر به مدت 2 سال انتخاب گردیدند.

گسترش سرمايه پردازش انديشه تيرداد احمدي عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
پويا تجارت فرياب محمدرضا مديري عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
گروه مالي دانايان مسعود مددي عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
مديريت سرمايه جمع محمدرضا مايلي عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
مديريت و مشاوره طرفه دستان فرهود صابري سرابي عضو هیئت مدیره موظف- اصلی

دکتر فرهود صابری در ابتدای گزارش خود ضمن تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: شرکت سرمایه‌گذاری دانایان در حال حاضر از شرکت‌های تابعه هلدینگ گروه مالی دانایان به شمار می‌رود که در حوزه های مختلفی همچون مسکن، پتروشیمی، اوره و فناوری که حاشیه سود مناسبی دارند سرمایه گذاری های هدفمند انجام داده که باعث افزایش ثروت ذینفعان و ارتقاء برند شرکت گردیده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری دانایان ضمن اعلام اینکه تامین مالی، مشاوره ی سرمایه گذاری، مدیریت دارایی، خدمات کارگزاری، خدمات بیمه ی عمر و سرمایه گذاری و خدمات ارزی، بخشی از خدماتی هستند که در نهادهای مالی گروه دانایان ارائه می شوند اضافه کرد: گروه مالی دانایان با هدف تمرکز و توسعه فعالیت در بازارهای مالی توسط جمعی از فعالان اقتصادی بخش خصوصی بنا نهاده شده است و این شرکت از مصادیق هلدینگ های مالی و تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار است. به گفته این مدیر جوان و خوشفکرموضوع فعالیت گروه مالی دانایان سرمایه گذاری در سهام، اداره و مدیریت بنگاه ها و نهادهای فعال در انواع بازارهای مالی (بازار پول، سرمایه و بیمه) بوده و هدف اصلی از این سرمایه گذاری ها ارائه‌ی طیف کامل و متنوعی از خدمات مالی است تا بتواند در چهارچوب چشم انداز ترسیمی بتواند در کوتاه ترین زمان به افق تعیین شده پیش روی خود دست یابد.

به گفته این عضو هیات مدیره خوشنام، استفاده از ظرفیت های بازارهای مالی برای توسعه ی بخش واقعی اقتصاد، از مهم ترین اهداف این مجموعه می باشد.

دکتر صابری در ادامه پیرامون شرکت های فرعی وابسته «ودانا» گفت: هم اکنون 8 شرکت فرعی داریم که عبارتند از شرکت سرمایه آب خاک توسعه (سهامی خاص(، شرکت صنایع کشاورزی و کود زنجان (سهامی عام)، شرکت پتروشیمی اردیبهشت (سهامی خاص)، شرکت تولیدی آرد پارس باختر (با مسئولیت محدود)، شرکت بیمه زندگی باران (سهامی عام)، شرکت توسعه کسب و کار ونداد، شرکت توسعه کسب و کار هیوا، شرکت توسعه کسب و کارپارس سپنتا

سکاندار «ودانا» در فرازی دیگر از گزارش خود اعلام داشت که پیرو عملیاتی شدن رئوس سیاستگذاری های صورت گرفته شرکت سرمایه گذاری دانایان در مقام یک هلدینگ پیشرو، دارای سبدی متنوع از شرکت های مختلف می باشد که از عملیات بیمه گری و ساخت و ساز تا سرمایه گذاری و تولید اوره و آمونیاک را مشمول می شود.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دانایان همچنین به ارائه توضیحاتی پیرامون عملکرد و پتانسیل شرکت های زیرمجموعه پرداخت و اظهار داشت که شرکت بیمه زندگی باران نیز به تازگی موفق گردید افزایش سرمایه ١٠٠ درصدی را تصویب سازد تا بتواند استاندارد های قانونی را احراز کند. به گفته وی این شرکت محصولات متفاوتی در مقایسه با سایر محصولات در بیمه زندگی به مشتریان ارائه می دهد.

رئیس مجمع و ریاست هیات مدیره مجموعه نیز در این مجمع با اعلام اینکه شرکت اوره و آمونیاک اردیبهشت یک طرح کاملا نوآور می باشد که با بهره بردن از تجربیات گرانبهای ساخت پتروشیمی زنجان در 30 هکتار شروع به ایجاد مقدمات خود کرده است تاکید کرد مسلما با تداوم فعالیت این شرکت و سودخوبی که برای ذینفعان متصور است شاهد خواهیم بود که ارمغان این شرکت، سودی با کیفیت و پایدار برای دانایان خواهد بود.

دکتر محمدرضا مدیری در خصوص مجموعه اقدامات بهبود و ارتقای نظام راهبری شرکت درخصوص شرکت های سرمایه پذیر نیز خاطرنشان کرد که تشکیل کمیته انتصابات، کمیته سرمایه گذاری، کمیته ریسک، استقرار آیین نامه ریسک و … در مجموعه دانایان با شایسته سالاری و دقت خاصی مورد توجه می باشد.

دکتر فرهود صابری در ادامه به این نکته اشاره کرد که افزایش سرمایه شرکت سرمایه گذاری دانایان در حال بررسی می باشد و مجدانه پیگیر هستیم که هر چند زودتر مراحل نهایی شدن تبدیل این گروه سرمایه گذاری به یک هلدینگ را به اتمام برسانیم.

مدیرعامل شرکت در قسمت دیگری از گزارش خود اظهار داشت که درخواست پذیرش سهام شرکت سرمایه گذاری دانایان نزد شرکت فرابورس ایران ثبت شده و با ارایه مستندات مربوطه و برگزاری جلسه پذیرش امیدواریم تا پایان سال پذیرش شرکت در فرابورس با نماد «ودانا» رقم بخورد.

تصریح ریاست هیات مدیره شرکت مبتنی بر اینکه با دقت و وسواس بسیار زیادی، تیم مدیریت سرمایه گذاری ها جهت توسعه حوزه عملکرد اقدامات و تصمیم های خود را پیش می برد و ارائه توضیحات دکتر صابری پیرامون سرمایه گذاری ها و برنامه های انجام شده ادامه بخش گزارش عملکرد شرکت به ذینفعان در مجمع بود.

به گفته دکتر صابری ، اعتماد مشتریان اصلی ترین سرمایه این مجموعه می باشد که برای اعتلای این اعتماد تیم مدیریت متخصص از هبچ تلاش و کوششی دریغ نکرده و نخواهد کرد.

 دکتر محمدرضا مدیری نیز که از مدیران رزومه دار و توانمند بازار سرمایه و صنعت کشورمان و عضو هیات مدیره «ودانا»می باشد نیز در این مجمع تاکید کرد که مدیریت مجموعه در راستای سرمایه گذاری در حوزه نرم افزار و حوزه سخت افزار، توان و تلاش خود را تقسیم کرده است تا به نتایج بهتری دست یابد.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری دانایان در توضیحاتی تکمیلی با اعلام اینکه توافقی با شرکت های پارک علم و فناوری شریف با موضوع توسعه ابزارهای پرداختی و لیزینگ صورت گرفته است که در آینده این موضوعات نیزعملیاتی خواهد شد، پیرامون بورسی شدن شرکت گفت: شرکت سرمایه گذاری دانایان تا پایان سال در فرابورس با نماد «ودانا» پذیره نویسی خواهد شد.

وی در خصوص افزایش سرمایه پیش روی شرکت نیز خاطرنشان کرد که افزایش سرمایه منوط به پذیرش شرکت در رتبه بالاتر است. به گفته وی در همین راستا ٣ درخواست به فرابورس انجام شد که ایراد فرابورس به دانایان مربوط به لزوم افزایش سرمایه ترکیب دارایی ها بوده است که اعلام داشتیم با دلایلی، حاکمیت شرکتی را به سمت سرمایه گذاری بردیم.

دکترصابری در بخش پایانی گزارش خود به ارائه توضیحاتی پیرامون رئوس برنامه های آتی مدنظر مدیریت برای شرکت های زیرمجموعه پرداخت و تصریح کرد امکان واگذاری شرکت آرد پارس باختر وجود دارد و همچنین در شرکت سرمایه آب خاک توسعه با فروش سرمایه خود به عنوان بازوی سرمایه گذاری دانایان امیدواریم در پروژه های ساختمانی جدید در آینده نزدیک حضوری پررنگ تر داشته باشیم.

بخشی از پرتفوی سرمایه‌گذاری شرکت به سرمایه‌گذاری غیر کنترلی که اغلب شامل سهام شرکت‌های بورسی می‌باشد اختصاص یافته و بخش دیگری از منابع مالی شرکت در مسیر تحصیل سهام کنترلی – مدیریتی صرف گردیده که اطلاعات تفصیلی آن‌را می‌توان در بخش شرکت‌های تابعه و یا اطلاعات مالی منتشر شده در تارنمای کدال مشاهده نمود.

بطور کلی شرکت سرمایه‌گذاری دانایان به عنوان یک سرمایه‌گذار حرفه‌ای تلاش می‌کند تا نسبت به شناسایی فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها اقدام و با تحصیل سهام یا تامین مالی آنها منجر به ایجاد ارزش افزوده برای تمامی گروه‌های ذینفعان گردد که در این مسیر تاکنون منجر به تحصیل عمده سهام شرکت‌هایی گردیده که در بخش شرکت‌های تابع به آن‌ها اشاره شده است.

گزارش جامع مدیرعامل پیرامون اهم فعالیت های انجام شده در سال مالی مورد گزارش، تشریح برنامه های آتی «ودانا» توسط دکتر فرهود صابری، تایید حسابهای شفاف تیم مالی مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی ریاست مجمع و مدیرعامل پیرامون بندهای حسابرسی، انتخاب موسسه حسابرسی آتیه اندیشه نمودگربه عنوان حسابرس و بازرس اصلی و موسسه هوشیار ممیز به عنوان بازرس علی البدل،  کاهش 200 میلیاردی بدهی ها و افزایش چشمگیر حجم دارائی ها، ارتقاء نسبت جاری از 28 درصد سال گذشته به 38.4 و افزایش بازده دارائی ها تا 38 درصد طی سال مالی مورد گزارش، رشد 27 درصدی سود عملیاتی، پاسخگویی دقیق و مستند به کلیه سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، برگزاری انتخابات هیات مدیره و ابقای اعضای حقوقی برای 2 سال آتی، همکاری کلیه ارکان شرکت با اصحاب رسانه و نهایت تعامل سرکار خانم نجفی با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

اهم اقدامات مرتبط با سال مالی منتهی به 1402.06.31

  • ثبت درخواست پذیرش سهام شرکت، نزد شرکت فرابورس ایران و ارائه مستندات مربوطه و برگزاری جلسه پذیرش
  • بهبود و ارتقای نظام راهبری شرکتی درخصوص شرکت های سرمایه پذیر
  • پیشبرد برنامه اجرایی جهت تبدیل شدن شرکت به هلدینگ سرمایه گذاری
  • ارتقای وضعیت سرمایه گذاری های مدیریتی از جمله شرکت بیمه زندگی باران، اوره و آمونیاک اردیبهشت و …

برنامه های آتی

  • متنوع سازی دارایی های مدیریتی موجود در سبد سرمایه گذاری ها و تحصیل سرمایه گذاری های مدیریتی
  • ارتقای ساختارهای نظارتی و حاکم یا شرکتی در شرکت های سرمایه پذیر به منظور ارتقا و بهبود عملیات آن ها
  • انجام افزایش سرمایه به منظور بهبود و ارتقای ساختار سرمایه شرکت