سیاستگذاری موفق تیم مدیریتی ایران دارو در کسب دستاوردهای درخشان
سیاستگذاری موفق تیم مدیریتی ایران دارو در کسب دستاوردهای درخشان

اقتصاد و بیمه- افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت از مبلغ ۳٫۴۹۴٫۷۱۳ میلیارد در سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۱۴۰۱ به مبلغ  ۵٫۲۶۱٫۹۲۱  میلیارد ریال در پایان آذرماه ۱۴۰۲ و ارتقای سود عملیاتی شرکت از مبلغ ۱٫۱۳۷٫۲۲۲ میلیارد در سال مالی گذشته به مبلغ ۱٫۷۱۵٫۹۵۲ میلیارد در سال مالی مورد گزارش باعث شد که شرکت ایران […]

اقتصاد و بیمه- افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت از مبلغ ۳٫۴۹۴٫۷۱۳ میلیارد در سال مالی منتهی به پایان آذرماه ۱۴۰۱ به مبلغ  ۵٫۲۶۱٫۹۲۱  میلیارد ریال در پایان آذرماه ۱۴۰۲ و ارتقای سود عملیاتی شرکت از مبلغ ۱٫۱۳۷٫۲۲۲ میلیارد در سال مالی گذشته به مبلغ ۱٫۷۱۵٫۹۵۲ میلیارد در سال مالی مورد گزارش باعث شد که شرکت ایران دارو با کسب مبلغ  ۹۲۷٫۰۰۹ میلیارد سود خالص در کنار یک بازدهی مناسب ، عملکردی درخشان در سودآوری را در سال مالی مورد گزارش برای سهامداران و ذینفعان خود به ارمغان بیاورد.

به گفته دکتر آرمان نصرالهی «مدیرعامل جوان و خوشفکر ایران دارو» این مجموعه با تلاش بیش از ۲۵۰ نفر از پرسنل متعهد و متخصص خود به تولید انواع داروهای گوارشی- قلبی و عروقی، اعصاب و روان، مکمل های تغذیه ای، پوستی، ضد درد و … اهتمام ورزیده و با جدیت به دنبال تحقق هر چه بیشتر شعار راستین خود که همان ایران دارو مکمل سلامتی هست ، باشد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  ایران دارو  (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۱٫۲۹ در محل بازار چارسو – طبقه هفتم سالن یک برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۵۳٫۷ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای فرشید مرادی بود، که جنابان سید مهدی ناصری و علی فلاح پور در مقام نظار اول و دوم و آقای  دکتر رضا شمسی به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۰۹٫۳۰ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۷۳۵ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

همچنین مفید راهبر به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و مفید راهبر به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب گردید.

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

گروه دارویی سبحان آرمان احمدنصراللهی عضو هیئت مدیره موظف – اصلی
گروه سرمایه گذاری البرز علیرضا سلطان محمدی عضو هیئت مدیره غیرموظف – اصلی
البرز دارو محمدرضا بهمن زاده نایب رئیس هیئت مدیره موظف – اصلی
سرمایه گذاری اعتلاء البرز مرتضی امینی عضو هیئت مدیره غیرموظف – اصلی
تولید مواد اولیه داروئی البرز بالک سیداحمد احمدی تیمورلوئی رئیس هیئت مدیره غیرموظف – اصلی

دکتر آرمان احمد نصرالهی در ابتدای گزارش خود به مجمع با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: شرکت ایران دارو یکی از با سابقه ترین شرکت های دارویی ایران می باشد که در سال ۱۳۴۳ با نام سیانامید کی بی سی و در سال ۱۳۶۱ نام شرکت به ایران دارو تغییر و نوع شرکت به سهامی عام تبدیل شد. به گفته وی همچنین در سال ۱۳۸۰ ایران دارو با نماد دیران به عنوان سیصد و بیست و یکمین شرکت در فهرست شرکت های بورس اوراق بهادار درج گردید و در حال حاضر این شرکت جزء واحد های تولیدی شرکت سرمایه گذاری البرز می باشد. مدیرعامل شرکت در ادامه گزارش خود خاطرنشان کرد که این شرکت ضمن برخورداری از تلاش و کارایی بیش از ۲۵۰ نفر از افراد جدی و با انگیزه، در تولید بسیاری از محصولات دارویی جزو رهبرهای صنعت داروئی کشورمان می باشد.

به گفته وی؛ رشد فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به سال قبل ۵۰ درصد بوده که اهم دلائل آن از بابت افزایش مقدار و نرخ محصولات می باشد و شرکت ایران دارودر بین شرکت‌های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ ۵٫۲۶۱٫۹۲۱ میلیون ریال در رده ۱۷ قرار دارد.

مدیرعامل جوان و خوشفکر شرکت در ادامه ، ضمن تبیین اینکه طی سال مالی مورد گزارش،در مجموعه ایران دارو ۷۷۸ میلیون عدد دارو تولید شد که رکوردی جدید برای شرکت ایران‌دارو در سال مهار تورم و رشد اقتصادی بوده است اعلام داشت که در سال مالی مورد گزارش، در سبد محصولات تنوع ایجاد شد و ۲۰ محصول به مجموعه محصولات ایران‌دارو اضافه گردید.

دکتر نصرالهی همچنین با تصریح اینکه به دلیل تنوع در سبد محصولات«ایران دارو» شرکت‌های پخش توانستند محصولات را راحت‌تر به داروخانه‌ها عرضه کنند افزود: ایران‌دارو با شرکت‌های پخش جدید و برتر به مرحله عقد قرارداد رسیده است.

عضو هیات مدیره شرکت در ادامه ضمن تصریح اینکه بازسازی تعدادی از اتاق‌های پرس قرص و بازسازی بخش ساخت، پرکنی و بسته‌بندی اسپری موضعی در دستور کار است تاکید داشت  بعد از اتمام بازسازی خط تولید اسپری موضعی، اخذ گواهی GMP برای این خط در دستور و اولویت‌ها قرار دارد.

مدیرعامل شرکت در فرازی دیگری از گزارش خود با اعلام اینکه  افزایش سبد محصول صادراتی از برنامه‌های آتی شرکت ایران‌دارو است و فیلیپین، قرقیزستان و سوریه از مقاصد صادراتی جدید این شرکت هستند اضافه کرد پیش‌بینی می‌شود خط تولید اسپری بینی تا یکی دو ماه آینده راه‌اندازی شود که با این کار یک شکل دارویی جدید به سبد محصولات هلدینگ هم اضافه می‌شود.

به گفته وی همچنین  برنامه اخذ گواهینامه GMP برای خطوط تولید جامدات در مرحله اجرایی شدن قرار داشته و امکان استفاده از ظرفیت‌های خالی برای تولید قراردادی در دستور کار قرار گرفته است.

دکتر ارمان نصرالهی در بخش پایانی گزارش خود با ارائه توضیحاتی پیرامون حوزه های بازاریابی و برندینگ در شرکت اظهار داشت که در حوزه بازاریابی، خلق برند جدید با نام مورانیک را داشتیم که در انتظار تأییدیه سازمان غذا و دارو می باشد و برای سال جاری برنامه داریم هر ماه دو محصول را scale up کنیم و هم سهم بازار و هم ارتقای سود را در سال مالی آتی ارتقاء ببخشیم.

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • با شرکت‌های پخش جدید ازجمله اکسیر، مهبان، فردوس و… قرارداد منعقد کردیم.
  • برای خرید مواد اولیه ۴۵ تا ۶۰ روز پول ما در بانک برای تخصیص ارز بلوکه می‌ماند.
  • همچنین ترخیص کالا از گمرک و ورود به کارخانه ۶۰ روز طول می‌کشد.
  • افزایش منابع داخلی و خارجی و کاهش قیمت خرید از طریق خرید رقابتی، ۲ تا ۳درصد بهای تمام‌شده محصول را کاهش داد.
  • زمان وصول مطالبات از پخش‌ها (به‌خاطر شرایط سخت دارویی کشور) از بالای ۳۰۰ روز بوده است.
  • بازسازی تعدادی از اتاق‌های پرس قرص و بازسازی بخش ساخت، پرکنی و بسته‌بندی اسپری موضعی در دستور کار است.
  • پیش‌نیاز بازسازی و نوسازی شرکت، اجرای فاز ۲ و ۳ زیرساخت الکتریکال است که در دستور کار داریم.
  • امکان استفاده از ظرفیت‌های خالی برای تولید قراردادی در دستور کار است.
  • توسعه محصولات جدید با استراتژی برندینگ از برنامه‌های آتی دیران است.
  • برای سال ۱۴۰۳، افزایش سرمایه ۳۵درصدی از محل مطالبات و آورده نقدی در نظر گرفتیم.
  • ارزش‌گذاری جدید برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها انجام شده و در دستور بررسی است و امسال الزامات را جلو می‌بریم.
  • در حال حاضر در حوزه صادرات یک شرکت میزان یک میلیون دلار سفارش‌گذاری کرده است.

میزبانی شایسته از ذینفعان و برگزاری مجمع در نهایت نظم، گزارش جامع و مبسوط مدیرعامل جوان و محقق مجموعه پیرامون پتانسیل شرکت و برنامه های آتی، تایید حسابهای شفاف و کلین معاون مالی  و تیم مالی مجرب مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی ، پاسخگویی شفاف و صادقانه به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط ، تقدیر دکتر فرشید مرادی ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از برنامه های مدون مدیریتی مدیرعامل توانمند و پرسنل متخصص مجموعه در کسب دستاوردهای متعدد و نهایت همکاری کلیه ارکان شرکت با اصحاب رسانه برای بازنشر خبر از نکات خواندنی این مجمع بود.

روش تولید مورد استفاده شرکت:

با توجه به تنوع بالای محصولات موجود در سبد دارویی شرکت ایران دارو در اشکال دارویی قرص، کپسول، ساشه، کرم، پماد، ژل، اسپری و شربت، روش های ساخت متنوعی جهت تولید محصولات مورد استفاده قرار می گیرد. از این روش ها می توان به گرانولاسیون مرطوب، گرانولاسیون خشک و پرس مستقیم برای ساخت قرص ها، گرانولاسیون مرطوب و اختلاط ساده برای ساخت کپسول ها و ساشه ها، انحلال و اختلاط ساده در ساخت شربت ها، اسپری ها و اشکال دارویی نیمه جامدات، اشاره کرد

مقایسه تکنولوژی تولید شرکت با تکنولوژی موجود در سطح کشور و جهان:

شرکت ایران دارو (سهامی عام) دارای ۳ خط تولیددارو در حوزه های شیمیایی و مکمل غذایی در اشکال جامدات شامل قرص، کپسول، ساشه و نیمه جامدات شامل کرم، پماد و ژل، مایعات شامل اسپری موضعی ایر تحت فشار می باشد که به لحاظ تکنولوزیک در حوزه فرآیند ساخت این محصولات از فرمولاسیون به روز در سطح کشور استفاده می نماید و به لحاظ سخت افزاری در خصوص ماشین آلات نیز در سطح کشور و یا حتی جهانی بروز نموده و لیکن در این بخش شاهد افزایش ارتقای سطح GMP ماشین آلات در دنیا با توجه به راهنما بروز در این حوزه هستیم که دراین خصوص نیز شرکت طی برنامه ۵ ساله اقدام به ارتقای سطح GMP نموده و در حال حاضر نیز در حال بروزرسانی موارد باقیمانده می باشد.

طرح ها و برنامه های جدید

  • بازسازی و نوسازی خط مایعات
  • ارتقا زیرساخت الکتریکال
  • خرید تجهیزات تولید آزمایشگاه

دلایل هیئت مدیره بابت ایجاد طرح و برنامه های جدید

  • اخذ GMP خط مایعات
  • پیش نیاز بازسازی سایر خطوط
  • رتقا فرآیند آزمایشگاه و توید

نحوه تامین و وضعیت بازار مواد اولیه شرکت:

شرکت در سال مالی مورد گزارش معادل ۱٫۹۷۸٫۴۷۷ میلیون ریال تامین مواد اولیه و بسته بندی در سطح داخلی داشته که می توان به شرکت های کیمیا کالا، نفیس شیشه ، جام دارو ، لوله و آلومینیوم ایران، شیمی دارویی داروپخش ، چاپ ایران زمین ، داروپوش ، ژلاتین کپسول ایران، تماد و … اشاره کرد. عمده شرکتهای مذکور از فروشندگان عمده مواد اولیه به شرکت بوده اند همچنین شرکت معادل ۳۰۱٫۷۱۲ میلیون ریال تامین مواد اولیه از خارج شرکت داشته است که عمدتاً از کشورهای چین، هند و…. بوده است.

برنامه های توسعه کسب و کار شرکت:

در راستای ” توسعه، بهسازی و نگهداری تجهیزات و تاسیسات ” برنامه ریزی برای نگهداری و تعمیرات ماشین آلات تولیدی مطابق روش اجرای نگهداری و تعمیرات ماشین آلات و تجهیزات و ساختمانهای شرکت و دستورالعمل های مربوطه از سال ۸۹ با توجه به اهمیت ماشین آلات تولیدی در صنعت دارو بصورت نظامند در ایران دارو جاری سازی شده است این رویکرد از سال۹۳ با راه اندازی سیستم نت همکاران سیستم به صورت مکانیزه انجام می شود. این برنامه برای تمام دستگاه های تولیدی با توالی هفتگی، ماهانه ترسیم گردیده که از طریق نرم افزار همکاران سیستم و به صورت ماهانه برای کلیه ماشین آلات برنامه ریزی شده است.

شرکت ایران دارو در راستای اخذ GMP خطوط تولید خود، از ابتدای سال مالی ۱۴۰۳ اقدام به بازسازی و نوسازی خطوط تولید مایعات نموده است.