سیاست و راهبردهای مهندس مهدی کریمی برای کسب سود با کیفیت
سیاست و راهبردهای مهندس مهدی کریمی برای کسب سود با کیفیت

  رشد فروش خالص شرکت سیمان قاین از مبلغ 2.650.392 میلیون سال مالی منتهی به 1400.12.29 به مبلغ 3.608.225 میلیون در سال مالی منتهی به 1401.12.29، ارتقاء سود عملیاتی از مبلغ 858.426 میلیون به مبلغ 1.034.469 میلیون و افزایش سود خالص از مبلغ 1.448.210 میلیون سال مالی قبل به مبلغ 1.836.395 میلیون در سال مالی […]

 

رشد فروش خالص شرکت سیمان قاین از مبلغ 2.650.392 میلیون سال مالی منتهی به 1400.12.29 به مبلغ 3.608.225 میلیون در سال مالی منتهی به 1401.12.29، ارتقاء سود عملیاتی از مبلغ 858.426 میلیون به مبلغ 1.034.469 میلیون و افزایش سود خالص از مبلغ 1.448.210 میلیون سال مالی قبل به مبلغ 1.836.395 میلیون در سال مالی مورد گزارش، آن هم در سال سخت اقتصادی 1401 که معضلات متعددی اقتصاد و صنعت کشورمان را درگیر خود کرده بود نتیجه و ره آورد شرکت سیمان قاین با مدیریت عامل با تجربه و بازارشناس خود مهندس مهدی کریمی برای سهامداران و ذینفعان بوده است.

با توجه به شناخت کامل از تهدیدها و فرصت های بازار سرمایه و فراز و فرودهای متوجه صنعت در سال 1402 که مهندس کریمی، بخوبی با آن آشنا می باشد، مطمئن هستیم برای فائق آمدن بر چالش ها و تبدیل آن ها به فرصت این مدیر صاحبنام صنعت کشورمان، برنامه های مدون داشته و در سال جاری از عملکرد درخشان این شرکت در سودآوری ، سهم بازار و صادرات بیشتر و بیشتر خواهیم شنید.

در گشت و گذار خبری آن هم در بازار سرمایه گاهی انگشت به دندان می گزی که چرا باید چنین باشد. آرام در ردیف سوم تالار و تنها روی صندلی نشسته و چشم دوخته ام به اسلایدهای نمایش داده شده بر پرده پشت میز پنل نشینان و بحمداله شاهدم که نمودارهای شاخص عملکردی همه قد کشیده و گردش مالی با شفافیت حاکی از تداوم روند صعودی و سیر آفاق سیمان قاین در مدار موفقیت دارد. لختی در درون خود به کاویدن پرداختم که در جنگ اقتصادی و در برابر این تهدیدها و تحریم های ناجوانمردانه دوئل استعمارگر، سرداران و سربازانی ظفرمند می شوند که فعل خواستن را صرف می کنند و با دکترینی که مجاهدت و تلاش و نوآری در آن مستند است نقشه راه موفقیت را برای دیگران تصویر سازی می کنند و به حق و انصاف که سیمان قاین و مدیریت کاربلد آن از جمله مدیران و شرکت ها- بخوانید سرداران و سربازان جنگ اقتصادی- هستند که باید روش و اسلوب کاریشان مورد الگوبرداری قرار گیرد؛ که ور نه  هر سنگ و گلی لولو و مرجان نشود. سیمان قاین در سرزمین خراسان جنوبی و در آنجا که امیر قائناتش زعفران به دنیا شناساند و اندیشمندانش را بر کرسی صدارت برد و شیران آن به فتح بغداد کشیده شدند هماره پیشتاز و غرورآفرین بوده و هست.

تحول تاریخی ذهنم را پُر کرده بود که جوانمردی آراسته سلامم کرد چون نیک نظر کردم همان مهندس کریمی خودمان بود که برکات حضورش چندین سال در گوشه گوشه کشور مشهود است و امروزه سکان دار سیمان قاین می باشد تا این مجموعه  را به تعالی سوق دهد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سیمان قاین(سهامی‌عام) مورخ 1401.02.18 در سالن اجتماعات شرکت بين المللي بازرسي کالاي تجاري(IGI) برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور 92/86 درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای مهدي طالبي  بود، که آقای مهدي جهان بين و خانم  ژيلا سماواتي در مقام نظار اول و دوم و آقای سید محمد میردهقان به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به 1401.12.29 و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده 129 و با تقسیم سود 5.850  ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند..

 

بر اساس تصمیمات مجمع اعضای هیئت مدیره جدید بهشرح زیر  برای باقیمانده مدت تصدی قانونی انتخاب گردید

سرمايه گذاري سيمان تأمين مهدي کريمي شهربابک عضو هیئت مدیره موظف- اصلی
سرمايه گذاري و توسعه صنايع سيمان محمدحسين شهسوار نایب رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سيمان ارومیه عضوهیئت مدیره غیرموظف- اصلی
سيمان شمال عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
سيمان فارس و خوزستان جعفر گرجي رئیس هیئت مدیره غیرموظف- اصلی

 

مهندس مهدی کریمی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود:سیمان قاین در سال ۱۴۰۱ میزان ۶۰۰ و ۳۲۳هزار تن فروش سیمان داشته که نسبت به سال قبل ۱۰۲هزار تن سیمان بیشتری فروخته است.

سکاندار شرکت در ادامه با تبیین معضلات و مشکلات حاکم بر صنعت سیمان منجمله؛ قطعی برق و گاز، دشواریهای صادرات، مازاد عرضه، دامپینگ، تداوم تحریم های بین المللی، نوسانات شدید نرخ ارز و قوانین متعارض بیشترین اثر را بر عملکرد کلی صنعت سیمان داشته است تصریح کرد: همچنین سرکوب نرخ‌ها، رقابت شدید و عدم افزایش قیمت به میزان مناسب باعث شدعملکرد شرکت های سیمانی بطور عام و «سقائن» بطور خاص در سودآوری دچار مشکل شدند که در غیر این صورت، شرکت می‌توانست بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان سود کسب کند.

به گفته مهندس کریمی ۳۶۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی مورد گزارش بوده است و ۲۸ میلیارد تومان درآمد از فعالیت‌های عملیاتی شرکت به دست آمده که اغلب این پول‌ها صرف خرید نیازهای شرکت شده است.
شایان ذکر است قطعی گاز ۲۴ میلیارد تومان هزینه‌ های شرکت را افزایش داد و اگر قطعی ‌های گاز و برق رخ نمی‌داد، سیمان قاین می‌توانست تولید و فروش بیشتری داشته باشد.

عضو هیات مدیره شرکت در مورد استراتژی های شرکت نیز خاطرنشان کرد که علاوه بر کاهش بهای تمام ‌شده، بازی کردن با مقادیر نرخ فروش در بازار داخلی و افزایش فروش در داخل و بخش صادرات از استراتژی‌های شرکت در بخش فروش است.

مهندس کریمی  در فرازی دیگر از گزارش خود با تبیین اینکه در سال مالی مورد گزارش، شرکت تا حدودی به پاکستان صادرات داشت؛ اما به دلیل بسته شدن یکی از مرزهای نزدیک به پاکستان با مشکل مواجه شد که به تازگی این چالش رفع شده است اضافه کرد: انتظار می‌رود که در صادرات به پاکستان، رونق بهتری ایجاد شود.
به گفته وی دیگر چالش صادرات به پاکستان، مسافت طولانی و نبود راه آهن و شاهراه است که در سال جاری به دنبال آن هستیم تا با شناسایی بازارهای هدف خارجی جدید و رفع مشکلات کنونی در حوزه فروش خارجی منجمله بررسی صادرات محصول از بندر امام و … در سال مالی 1402 عملکرد بهتری را در صادرات برای ذینفعان خود کسب کنیم.

مدیر ارشد  مجموعه همچنین در قسمتی دیگر از گزارش خود با اشاره به اینکه «سقاین»  در سال مالی مورد گزارش، دو نوع محصول اضافی در بورس کالا عرضه کرد و اگر نیاز باشد محصولات دیگری هم اضافه می‌کند تاکید کرد: سیمان قاین به دنبال خرید معدن است که تا حدودی نیازهای شرکت را تأمین می‌کند. به گفته وی در همین راستا سه معدن گچ، بوکسیت و آهن را مدنظر داریم و احتمالا معدن بوکسیت را تا پایان خردادماه خریداری می کنیم.
مهندس کریمی در ادامه و پیرامون برنامه های آتی «سقاین» اظهار داشت که برای خرید ماشین آلات با هپکو قراردادی بسته شده و تاکنون یک ماشین خریداری شده است و همچنین شرکت به دنبال این است که میزان تولید گاز را به میزان تولید مازوت برساند.
وی تصریح کرد که در بودجه سال جاری شرکت، فروش ۷۷۰هزار تن فروش سیمان و تولید ۷۴۰هزار تن کلینکر برنامه‌ ریزی شده است.

مهندس کریمی در گزارش خود با اعلام پیش بینی تولید 770.000 تن سیمان و تولید 740.000 تن کلینکر برای سال مالی آتی ابراز امیدواری کرد با انجام یک دوره تعمیرات اساسی، بهبود و مستمر فرآیندها و مدیریت هزینه ها، «سقاین» بتواند در سال مالی جاری برای ذینفعان خود ارزش آفرینی و عایدی بیشتری حاصل سازد.

سکاندار شرکت در بخش پایانی گزارش خود ضمن اعلام اینکه شرکت پیشنهاد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را به شستا و هلدینگ داده که هنوز موافقت نشده است افزود: اگر این افزایش سرمایه قبلا اتفاق افتاده بود، حداقل مبلغ زیادی از این پول در شرکت باقی می‌ماند و شرکت توانایی بازسازی ماشین آلات را داشت. به گفته وی در هر صورت اگر هلدینگ و شستا با این موضوع موافقت کنند، برای آینده «سقاین» بسیار خوب می باشد.

حضور پرتعداد سهامداران و برگزاری مجمع در نهایت نظم ، میزبانی شایسته کلیه ارکان مجمع از ذینفعان، تشریح دستاوردها و توفیقات حاصل شده در سال مالی مورد گزارش، تبیین این نکته که کیفیت مرغوب و مقاومت مکانیکی مناسب سیمان های تولیدی موجب گردیده که این شرکت علاوه بر تأمین سیمان بازارهای شرق کشور  به کشورهای آسیای میانه و افغانستان و پاکستان نیز صادرات سیمان داشته باشد، تایید حسابهای کلین و شفاف معمار مالیه شرکت توسط بازرس قانونی، تقدیر رییس مجمع از سیاستها و برنامه های خوب سکاندار شرکت برای تعالی مجموعه،ارائه توضیحات تکمیلی سید محمد میردهقان معمار مالیه شرکت پیرامون بندهای حسابرسی، پاسخگویی مستند و دقیق به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط و نهایت تعامل و همکاری روابط عمومی فرهیخته و امور سهام کوشا با اصحاب رسانه و خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود .

 

فعالیتهای مهم انجام شده در سال 1401

  • EPS شرکت هر سهم به مبلغ 6.012 ریال با سرمایه 250 میلیارد ریال می باشد.
  • مالیات برارزش افزوده تا پایان سال 1398 قطعی و تسویه گردیده است و سال 1399 رسیدگی نشده است.
  • مالیات عملکرد، حقوق و تکلیفی تا پایان سال مالی 1400 قطعی ، تسویه و پرداخت گردیده و سال 1401 رسیدگی نشده است.
  • برنامه ریزی جهت کاهش هزینه های تامین مالی صفردرصد در طی سال تحقق یافته است.
  • اخذ تائیدیه هزینه های قابل قبول محیط زیست تا پایان سال 1399.
  • تداوم کاهش نیروی انسانی با استفاده از قوانین کارهای سخت و زیان آور.
  • اخذ اسناد مالکیت زمین های شرکت و اصلاح کاربری ها باهدف افزایش ارزش املاک شرکت.
  • نظام پیشنهادات
  • حذف مازوت از سیستم پخت و استفاده از سنگ گچ در پایل جهت کاهش اثرات حذف مازوت درپخت و حفظ کیفیت کلینکر.
  • همکاری با توزیع برق استان در قالب طرح های ارائه شده
  • انجام ممیزی مراقبتی سیستم مدیریت آزمایشگاه 17025 توسط شرکت NACI
  • طراحی و ساخت کلیدهای لمسی برای پکرهای بارگیرخانه
  • تغییر سیستم باکس حرکت طولی کوره از دیجیتال به آنولوگ با تجهیزات موجود در کارخانه
  • مبلغ 2.500 میلون ریال در سال مالی 1401 بابت کمک های بلاعوض (براساس مصوب مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ 1401.12.18) پرداخت گردیده است .

برنامه‌های پیش‌بینی‌شده برای سال 1402:

باتوجه به برنامه های اعلام شده از طرف هلدینگ، وضعیت تولید در سال آینده بصورت زیر پیش بینی شده است:

  • کارکرد دوره 320   روز
  • تولید کلینکر    000   تن
  • تولید سیمان 000   تن
  • به منظور حفظ بازار در مناطق جغرافیایی توزیعی و همچنین توسعه بازار واحد فروش موظف به اجرای برنامه ذیل در سال مورد نظر گردید:
  • مقدار تحویل                000   تن
  • توزیع داخلی سیمان    000   تن
  • توزیع سیمان صادراتی 000   تن
  • انجام یک نوبت تعمیرات اساسی در راستای نگهداری تجهیزات و استمرار تولید مطابق برنامه بودجه و دو نوبت لکه گیری
  • بهبود مستمر سیستم PM
  • انجام پروژه‌ها طبق استراتژی مدون شامل:

فروش دارایی‌های غیرمولد

سنجش رضایت مشتریان

  • تلاش در جهت استفاده از افزودنی‌ها در آسیاب‌های سیمان برای افزایش تولید سیمان و کاهش قیمت تمام شده با حفظ کیفیت و رضایت‌مندی مشتری.
  • بررسی شرایط افراد متقاضی از قانون سخت و زیان آور
  • ادامه روند سالهای اخیر درخصوص کاهش هزینه های مالی در حد صفر و مدیریت منابع مناسب.
  • همکاری با توزیع برق استان در قالب طرح های ارائه شده تا حدامکان.
  • انجام بهسازی سیستم پخت
  • کنترل فرایندی زنجیره تامین کالا تا تولید محصول