شرکت آنتی بیوتیک سازان ایران ؛ تولیدکننده محصولات با کیفیت و نوآورانه
شرکت آنتی بیوتیک سازان ایران ؛ تولیدکننده محصولات با کیفیت و نوآورانه

اقتصاد و بیمه- دکتر سید احمد موسوی خاطرنشان ساخت که افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت از مبلغ ۸٫۲۸۲٫۹۵۰ میلیارد در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۱٫۹۴۹٫۶۱۸ میلیارد در پایان اسفند ماه  ۱۴۰۲ و ارتقای سود عملیاتی شرکت از مبلغ ۲٫۴۷۹٫۳۶۲ میلیارد در سال مالی گذشته به مبلغ ۲٫۹۷۱٫۲۴۳ میلیارد در سال […]

اقتصاد و بیمه- دکتر سید احمد موسوی خاطرنشان ساخت که افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت از مبلغ ۸٫۲۸۲٫۹۵۰ میلیارد در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ به مبلغ ۱۱٫۹۴۹٫۶۱۸ میلیارد در پایان اسفند ماه  ۱۴۰۲ و ارتقای سود عملیاتی شرکت از مبلغ ۲٫۴۷۹٫۳۶۲ میلیارد در سال مالی گذشته به مبلغ ۲٫۹۷۱٫۲۴۳ میلیارد در سال مالی مورد گزارش باعث شد که این شرکت با کسب مبلغ ۲٫۱۹۷٫۵۷۰ میلیارد سود خالص ، علیرغم تمام چالش های حاکم بر صنعت دارویی، عملکردی مناسب در سودآوری در سال مالی مورد گزارش برای سهامداران و ذینفعان خود به ارمغان بیاورد.

به گفته مدیرعامل صاحبنام مجموعه آنتی بیوتیک سازان ایران این مجموعه با بیش از دو دهه سابقه درخشان در تولید دارو و تامین مواد اولیه با پرسنل متعهد و متخصص خود در سال جاری نیز با تمام توان به تولید انواع داروهای با کیفیت و متنوع در سبدمحصولات خود اهتمام ورزیده و با جدیت به دنبال تحقق هر چه بیشتر برنامه های مدون مدیریتی برای استمرار روند صعودی شرکت آنتی بیوتیک سازان ایران می باشد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  آنتی بیوتیک سازی ایران (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۲٫۲۴ در محل ساختمان مجموعه فرهنگی و ورزشی تلاش تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۴٫۱۱ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای علی اکبر عباسی حسن کیاده بود، که جنابان محمد حسین ملک و محمد کریمی در مقام نظار اول و دوم و آقای علی فرهادپوربه عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش توسط مدیرعامل به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۲ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۱٫۹۲۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

آزمون پرداز به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و شهود امین به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب گردید.

بر اساس تصمیمات مجمع اعضای هیئت مدیره جدید به ‌شرح زیر به مدت ۲ سال انتخاب گردیدند.

سرمایه گذاری داروئی تامین سیداحمد موسوی نایب رئیس هیئت مدیره موظف – اصلی
شیمی دارویی دارو پخش علی فرهادپور عضو هیئت مدیره موظف – اصلی
داروئی ره آورد تامین علی احمدی لیوانی رئیس هیئت مدیره غیر موظف – اصلی
توزیع دارو پخش محمدرضا سحری عضو هیئت مدیره غیرموظف – اصلی
کلر پارس مسعود کاوسی عضو هیئت مدیره موظف – اصلی

دکتر سید احمدموسوی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران(سهامی عام) با بیش از دو دهه سابقه درخشان در صنعت داروئی کشور بر آن است که با تمام توان به ارتقاء سطح سلامت جامعه و توسعه محصولات جدید و نوآورانه به افزایش سرمایه های دانشی و نیز ایفای مسئولیتهای زیست محیطی و تامین رضایت تمامی ذینفعان خود اهتمام ورزد.

مدیرعامل برجسته آنتی بیوتیک سازان که دو مدرک کارشناسی شیمی کاربردی و کارشناسی ارشد شیمی تجزیه خود را از دانشکده شیمی دانشگاه مازندران اخذ کرده است و ۲۱ سال سابقه کار صنعتی (ماده اولیه دارویی) و ۱۵ سال سابقه تدریس در حوزه های دانشگاهی در رشته های شیمی و فنی و مهندسی دارد و سالها در سمت کارشناس آزمایشگاه مرکز تحقیقات صنایع دفاع و عضو کمیته کیفیت هلدینگ ماده اولیه دارویی تأمین اجتماعی مشغول به خدمت بوده است در ادامه با اشاره به فعالیت‌های این شرکت اظهار کرد: عمده محصولات این شرکت، تولید مواد اولیه آنتی‌بیوتیک مورد نیاز کشور است که چهار ماده اصلی آن شامل آموکسی‌سیلین، سفالکسین، سفکسیم و آزیترومایسین است که مواد موثره آن را تولید می‌کنیم همچنین مواد مؤثره آمپی‌سیلین نیز است اما مصرف آن کمتر شده و جمعاً ماده مؤثره پنج محصول آنتی‌بیوتیک تولید می‌کنیم. محصولاتی که اینجا تولید می‌شود در پکیج‌های ۲۰ تا ۲۵ کیلویی برای شرکت‌های محصول‌ساز در سطح کشور ارسال می‌شود و چه در گروه خودمان و چه خارج از هلدینگ دارویی فروخته می‌شود و همکاران ما در شرکت‌های محصول‌ساز دوزیج فرم‌های مختلف محصولات برای آنتی‌بیوتیک‌ها شامل سوسپانسیون به صورت کپسول یا قرص تولید می‌کنند ضمن آنکه  ما محصولات استریل نداریم و به صورت اورال (خوراکی) است.

نائب رئیس هیات مدیره شرکت آنتی بیوتیک‌سازی ایران در ادامه گزارش خود تصریح کرد که هر چند تأسیس این شرکت در سال ۱۳۷۶ بوده و تولید آن از سال ۱۳۸۰ آغاز شده و به تدریج محصولات اضافه شده است لکن ظرفیت‌های تولیدی این شرکت در سال‌های گذشته تغییر کرده و این ظرفیت‌های فعلی شرکت به این شرح است: ظرفیت تولید آموکسی‌سیلین ۹۰۰ تن در سال، سفکسیم و سفالکسین جمعاً ۲۵۰ تن و آزیترومایسین بالای ۱۰۰ تن.

وی همچنین درباره میزان نیاز کشور برای آموکسی‌سیلین گفت: در آمارنامه‌ها ۷۰۰ تا ۸۰۰ تن نیاز ذکر شده اما نیاز واقعی کشور به ۱۰۰۰ تن آموکسی‌سیلین است. آزیترومایسین ۱۵۰ تا ۲۰۰ تن که در دوره کرونا بیشتر شده و قبلاً ۱۲۰ تن بود. سفالکسسین حدود ۱۵۰ تن مصرف کشور طبق آمارهاست که شرکت ما در کنار دیگر شرکت‌هایی که تولیدکننده مواد مؤثره آنتی بیوتیک‌ها هستند در صورت برطرف شدن مشکلات ارزی و ریالی قادر به تأمین کل نیازهای کشور هستند.

دکتر موسوی که به تمام معنا اما یک نیروی اصلی کار در شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران بوده و مسیر رشد را در این شرکت طی کرده است در همین راستا با اشاره به اینکه ظرفیت تولید مواد اولیه دارویی برای آنتی بیوتیک‌ها در کشور مشخص است و مجموعه ما از سال ۱۳۹۶ به عنوان شرکت دانش‌بنیان صنعتی شناخته شدیم و علت آن هم ورود به تولید محصولات آنتی‌بیوتیک به روش آنزیماتیک و به روش بایوکاتالیستیست است افزود: قبل از آن، روش ما کِمیکال و سنتز شیمیایی بود که از سال ۱۳۹۶ با همت و تلاش دوستان در مجموعه شرکت آنتی بیوتیک‌سازی ایران و با همت کارشناسان و متخصصان خودمان توانستیم روش تولید آنزیماتیک را پیاده‌سازی کنیم که نسبت به روش‌های شیمیایی مزیت‌های خوبی داشته است و قیمت تمام‌شده‌ ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد و تا ۹۰ درصد باعث کاهش بار آلودگی زیست محیطی شد و از ۱۰۰ به ۱۰ رسیده و کاهش حجم پساب‌های صنعتی و کاهش آلودگی محیط کار را داشتیم.

مدیرعامل شرکت آنتی بیوتیک سازان ایران در قسمت پایانی گزارش خود اظهار داشت که در این مجموعه فرآیند آنزیماتیک را برای محصول سفالکسین و آمپی‌سیلین هم پیاده‌سازی می کنیم که هم به لحاظ پایداری و هم کیفیت در رده کیفی محصولات اروپایی ارتقا پیدا کرده‌اند و در راندمان هم ارتقای زیادی داشت که منجر به کاهش قیمت تمام شده گردید. به گفته این مدیر محقق، ما برای محصولات آموکسی‌سیلین و سفالکسین و آمپی‌سیلین به عنوان شرکت دانش‌بنیان صنعتی شناخته شدیم و امروز ۵ محصول صنعتی و ۷ محصول در گرید تحقیقاتی جزو محصولات دانش‌بنیان ماست که اینها ناشی از زحمات گرانقدر کلیه همکاران ما در شرکت آنتی بیوتیک‌سازی ایران است.

به گفته دکتر موسوی ایجاد زنجیره تولید همزمان مواد حد واسط حلالها مواد اولیه دارویی و محصولات نیمه ساخته موجب افزایش سودآوری و بهره وری بیشتر برای شرکت گردیده است .

نایب رئیس هیات مدیره شرکت در بخش پایانی گزارش خود با تصریح اینکه به منظور دستیابی به کیفیت برتر، کلیه فرآیندهای شرکت منطبق بر ضوابط GMP و قوانین می باشد و واحد تضمین کیفیت بر تمامی فرآیندها و مراحل تولید نظارت و کنترل دارد افزود: تامین بیش از ۵۰ درصد تولید مواد مؤثره دارویی کشور در هلدینگ دارویی تأمین اجتماعی انجام می‌شود، که این مهم از قطع وابستگی کشورمان به واردات ماده موثره آنتی‌بیوتیک‌ها با تولید داخلی آن در این شرکت را باعث شده است.

جناب علی فرهادپور«معاون مالی و مرد شماره یک مالی» شرکت نیز در حاشیه مجمع با تصریح اینکه مجموعه آنتی بیوتیک سازان از سال ۱۳۹۷ به تولید محصولات غیرآنتی‌بیوتیکی که قلبی و عروقی است، سیتوگیلیپتین که آنتی‌دیابتیک است، آسیکلوویر آنتی ویروس، کوتیاپین که جزو دارو‌های اعصاب و روان است ورود پیدا کرده است اضافه کرد: تا پایان سال جاری ۶ داروی جدید که در پایپ‌لاین ما بوده و در حداقل ۴ مورد آن در مقیاس نیمه صنعتی ورود کنیم و این اقلام سال جدید جزو محصولات اصلی تولیدی‌مان خواهد بود.

به گفته وی با توجه به برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می گردد بیش از ۵۰ درصد نیاز سهم بازار تامین آنتی بیوتیکهای مورد اشاره توسط شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران تامین گردد.

مهم‌ترین نکات مطرح شده

  • برای سال جاری ۶۰درصد افزایش فروش برآورد شده است.
  • بیوتیک قادر به تأمین بیش از ۶۰درصدی پنی‌سیلین‌ها و ۵۰درصدی سفالوسپورین‌های مصرفی کشور است.
  • در سال مالی مورد گزارش برای تأمین مواد آنتی بیوتیک‌ها با چالش‌هایی مواجه بودیم. ضمن آنکه در ۶ماهه اول سال مالی مورد گزارش، تأمین و تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی به کندی صورت گرفت.
  • علاوه بر چهار محصولی که در مرحله پایلوت است، برنامه داریم سه یا چهار محصول دیگر را تا پایان سال به سبد محصولاتمان اضافه کنیم.
  • دو پروژه بهینه‌سازی اتاق تمیز خط تولید سفالوسپورین‌ها و ایمن‌سازی و محصور کردن واحد ریکاوری به اتمام رسیده است.
  • با توجه به قطعی‌های برق در سال‌های گذشته، در سال مالی مورد گزارش خرید سه دستگاه دیزل ژنراتور انجام شده است و نصب و راه‌اندازی دیزل ژنراتور در دست اقدام است.
  • خرید دو دستگاه چمبر پایداری، احداث ساختمان فنی جدید و اجرا و نصب کندانسور تبخیری چیلر آمونیاکی از اقدامات انجام شده در بیوتیک است.
  • بهینه‌سازی آزمایشگاه‌های کنترل کیفیت، احداث تصفیه‌خانه پساب صنعتی و نوسازی تجهیزات کلیدی فرسوده کارخانه از پروژه‌های در دست اجرا شرکت است.
  • برای ۶ماهه اول ۱۴۰۳ مواد تأمین شده و در حال حاضر در حال خرید مواد برای ۳ماهه پاییز سال جاری هستیم.
  • در سال مالی مورد گزارش به دلیل اینکه خریدهای ۶ماهه اول سال در مهرماه به دستمان رسید، با کاهش تولید، سود و فروش مواجه شدیم.
  • در میانه اردیبهشت ماه درخواست افزایش نرخ را برای وزارت بهداشت ارسال کردیم و تاکنون جلسه‌ای در این خصوص تشکیل نشده است.

استقبال خیلی خوب سهامداران و برگزاری مجمع در نهایت نظم، حضور بسیاری از مدیران ارشد شستا- تیپیکو و صاحبنظران و متخصصان شناخته شده صنعت دارو و بازار سرمایه کشورمان در مجمع که جایگاه والا شرکت آنتی بیوتیک سازان و اعتبار ویژه مدیرعامل و تیم مدیریت شرکت را نشان می داد، گزارش جامع و مبسوط دکتر موسوی مدیرعامل با دیسیپلین مجموعه پیرامون اهم دستاوردهای شرکت در حوزه های تولید – فروش و سودآوری که بیانگر تداوم روند رو به رشد و صعودی شرکت در تمام شاخص های آماری بود، تشویق سهامداران پس از قرائت گزارش مدیرعامل مجرب شرکت، تایید حسابهای شفاف و کلین معاون مالی کاردان و کاربلد و تیم مالیه پاکدست شرکت توسط حسابرسی و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون بندهای حسابرسی توسط تیم مدیریت آگاه شرکت، پاسخگویی کامل و مستند به تمام سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، همکاری صمیمانه کارشناسان خوب شرکت در روابط عمومی- امور سهام و حراست با اصحاب رسانه و نهایت تعامل جناب آزادی «مدیر فرهیخته روابط عمومی» با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

بازار فروش شرکت و جایگاه شرکت در صنعت:

عمده فروش شرکت مربوط به مواد موثر آنتی بیوتیک شامل آموکسی سیلین ، سفالکسین ، سفیکسیم و آزیترومایسین می باشد که مصرف کشور در خصوص این محصولات در سال ۱۴۰۲ حدودا ۱۳۰۰ تن بوده است آنتی بیوتیک سازی ایران حدودا ۴۵ درصد از این نیاز را تامین نموده است .

روند مصرف آنتی بیوتیک ها در سالهای گذشته نشان داد است که تقریبا سطح کل مصرف ثابت مانده است و لیکن با توجه به شرایط و نوع بیماری ها و شیوع کرونا جابه جایی مصرف در نوع آنتی بیوتیکها داشته ایم ، برای مثال در زمان کرونا مصرف آزیترومایسین افزایش قابل توجهی داشته است ولی به دلیل تعطیلی مدارس و همچنین رعایت بیشتر موازین بهداشتی مصرف سفیکسیم کاهش داشته است .

در خانواده پنی سیلینها و سفالوسپورینها برای تامین نیاز مشتریان حدود ۱۰ شرکت محدود می گردد ولی در خصوص محصولات عمومی و آزیترومایسین تا ۲۰ شرکت می باشد .

با توجه به برنامه ریزی های انجام شده پیش بینی می گردد بیش از ۵۰ درصد نیاز سهم بازار تامین آنتی بیوتیکهای مورد اشاره توسط شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران تامین گردد.

شرکت آنتی بیوتیک سازی ایران در صنعت مواد اولیه دارویی فعالیت میکند.  رشد فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به سال قبل ۴۴ درصد می باشد که بیشترین دلیل آن بابت افزایش نرخ فروش بوده و شرکت در بین شرکتهای فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ ۱۱٫۹۴۹٫۶۱۸ میلیون ریال در رده سوم قرار دارد.

فعلا این شرکت با توجه به سیاستهای سازمات غذا دارو به دلیل کمبود مواد اولیه آنتی بیوتیک در کشور شرایط و مجوز فروش صادراتی را ندارد .