شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در مدار صعودی
شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در مدار صعودی

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۳٫۲۳ در محل هتل ارم تهران، سالن سپهر تشکیل گردید. در این مجمع که با حضور ۹۵٫۶ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۳٫۲۳ در محل هتل ارم تهران، سالن سپهر تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۹۵٫۶ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای سعید داراب ملک آبادی بود، که جنابان امیر غلامی و مجید خادم صفدرخانی در مقام نظار اول و دوم و آقای  احمد صادقیان به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۲٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۱٫۰۶۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

بر اساس تصمیمات مجمع اعضای هیئت مدیره جدید به ‌شرح زیر برای باقیمانده مدت تصدی قانونی انتخاب گردید

سرمایه گذاری غدیر سیدمرتضی مرتضائی نایب رئیس هیئت مدیره موظف – اصلی
بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر علی قیامتیون عضو هیئت مدیره غیر موظف – اصلی
معدنی و صنعتی چادر ملو احمد صادقیان عضو هیئت مدیره موظف – اصلی
فولاد آلیاژی ایران سیدابوتراب فاضل عضو هیئت مدیره غیر موظف – اصلی
بین المللی معدنی و صنعتی سی پی جی پارس سیدمحمود سیدی رئیس هیئت مدیره غیر موظف – اصلی

 

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، در مجمع عمومی سالیانه این شرکت اعلام کرد که مجتمع عظیم گندله‌سازی بهاباد مرحله تولید آزمایشی گندله سبز را با موفقیت پشت سر گذاشته است. وی این دستاورد را گامی اساسی در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» دانست.

شرکت فولاد و آهن غدیر ایرانیان با سرمایه ثبت شده: ۳۵,۰۰۰,۰۰۰ میلیون ریال در مجمع عمومی سالیانه خود، سود خالص ۴۰,۶۲۰,۹۱۵ میلیون ریال را اعلام کرد و برای هر سهم سود خالص ۱,۱۸۱ ریال و سود نقدی ۱,۰۶۰ ریال را مصوب کرد.

مطابق گزارش ارائه شده انحراف ۲ درصدی از بودجه تولید در واحد احیا مستقیم این شرکت عمدتا به دلیل محدودیت‌های تأمین برق و نقص فنی تیوب باندل گاز فید و تعویض تجهیزات مورد نظر بوده همچنین توقف در فصل زمستان به دلیل محدودیت مصرف گاز عنوان شد. البته از این فرصت برای اجرای طرح افزایش ظرفیت استفاده شده که در حال حاضر در حال تولید با ظرفیت ۱۵۰ تن در ساعت می باشد.

در این مجمع همچنین تاکید شد که برنامه های توسعه ای شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر در حال پیگیری هستند و در آینده نزدیک واحد جدید این شرکت وارد مدار تولید می‌گردد.

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، در جلسه مجمع عمومی سالانه فغدیر، با اشاره به چالش‌های ناشی از تحریم‌ها و مشکلات مربوط به انتقال ارز و ارسال کالاهای خارجی به داخل کشور، اعلام کرد: “با افتخار می‌توانیم خبر موفقیت پولادمردان غدیر ایرانیان در تولید اولین گندله سبز در این واحد را اعلام کنیم.”

وی تصریح کرد: کارخانه گندله‌سازی بهاباد با ظرفیت ۴ میلیون تن گندله در زمینی به مساحت ۱۵۰ هکتار در شهرستان بهاباد استان یزد طراحی و اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان، هدف از ساخت این کارخانه را علاوه بر اشتغال‌زایی در منطقه یزد در تأمین خوراک اصلی تولید فولاد کشور عنوان کرد و افزود: پیشرفت پروژه گندله‌سازی بهاباد به بیش از ۹۷ درصد رسیده است. این پیشرفت شامل بخش‌های مهندسی، تدارکات و اجرا است که در بخش مهندسی حدود ۹۹.۱۶ درصد، در بخش تدارکات نزدیک به ۹۹.۶۴ درصد و در بخش اجرا نزدیک ۹۳.۵ درصد پیشرفت داشته است.

صادقیان با بیان اینکه این واحد به زودی شروع تولید تجاری خود را جشن خواهد گرفت، تصریح کرد: پروژه افزایش ظرفیت واحد تولید آهن اسفنجی در اسفند ماه سال ۱۴۰۲ با موفقیت به اتمام رسیده و این واحد صنعتی نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن با ظرفیت حداکثری به چرخه تولید بازگشته است.

وی پیش‌بینی کرد که تولید تجاری گندله‌سازی بهاباد ظرف یک ماه و نیم آینده آغاز خواهد شد، اضافه کرد: مذاکرات و توافق‌نامه‌هایی با مجموعه نوظهور کویر بافق، عصر نوین بهاباد و شرکت چادرملو برای تامین کنسانتره انجام شده است و خط ریلی مجموعه بهاباد نیز آماده بهره‌برداری خواهد بود.
رکورد تولید روزانه آهن اسفنجی فغدیر در خرداد ۱۴۰۳

مدیرعامل شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان همچنین اعلام کرد که با اتمام پروژه افزایش ظرفیت و تولید ۱۵۰ تن در ساعت رکورد جدید تولید روزانه آهن اسفنجی این شرکت به میزان ۳۵۸۹ تن در خرداد ۱۴۰۳ به ثبت رسیده است.

احمد صادقیان در خصوص معدن C5 نیز اعلام کرد: این معدن خریداری شده و عملیات اکتشاف با سرعت در حال انجام است و امیدواریم تا شهریور ماه وارد فرآیند استخراج و بهره‌برداری از معدن خواهیم شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این دستاوردها با تدبیر هیئت مدیره، مدیران و تلاش کارکنان توانمند فولاد غدیر ایرانیان و تکیه بر دانش بومی همراه با برنامه‌ریزی و عزم راسخ مدیران متعهد و متخصص این شرکت حاصل شده است. افزایش ظرفیت تولید از ۸۰۰ هزار تن در سال به ۱.۲ میلیون تن در سال، کمک شایانی به تأمین بار فلزی و مواد اولیه شرکت‌های فولادی کشور در راستای تحقق شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نموده است.

مهم‌ترین نکات مطرح شده
– شرکت به تولید ۱۵۰ تن در ساعت کنسانتره دست یافته است.
– علت اصلی کاهش تولید در مردادماه سال ۱۴۰۲، محدودیت‌های تأمین برق و نقص فنی تیوب باندل گاز و توقف ناشی از تعویض تجهیزات بوده که موجب افزایش مصرف گاز شرکت هم شده است.
– محدودیت‌های حاصل از گاز و برق در فصل گرما و سرما به ترتیب ۱۰ و ۱۵ روز بیشتر از سال ۱۴۰۱ بود.
– از مهم‌ترین شاخص‌های کیفی آهن اسفنجی، متالیزاسیون و آهن کل و آهن فلزی آن است که که همه این شاخص‌ها در تولیدات شرکت افزایش داشته است.
– اعمال برخی تغییرات فنی در کارخانه موجب افزایش مصرف برق در سال مالی مذکور بوده است.
– درصد پیشرفت کل پروژه گندله‌سازی بهاباد تا فروردین ماه سال جاری بیش از ۹۷درصد بوده است.
– سیستم انتقال برق مجتمع بهاباد و سیستم تقلیل فشار گاز این مجتمع و همچنین جاده دسترسی آن اتمام یافته است.
– تولید ۷۸۱هزار تن آهن اسفنجی، اجرای طرح افزایش ظرفیت از یک میلیون تن به یک میلیون و ۲۰۰هزار تن و موفقیت در تأمین و ترخیص کلیه تجهیزات خارجی و داخلی از مهم‌ترین دستاوردهای شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان است.
– شروع تولید تجاری، به ظرفیت رسیدن مجتمع گندله‌سازی بهاباد، احداث و اجرای طرح پیک‌سایی گاز مصرفی در قالب پلنت LNG احداث نیروگاه پراکنده برای تولید برق مورد نیاز واحد احیای مستقیم بخشی از مهم‌ترین برنامه‌های شرکت برای سال مالی جدید است.#مجمع #فغدیر
– قبل از باز شدن نماد فغدیر، شفاف‌سازی درخصوص بهره‌برداری گندله‌سازی بهاباد انجام خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود سال آینده این واحد را به ظرفیت برسانیم.

مرور کلی بر عملکرد شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان «فغدیر»

مرتضایی در ادامه با مروری کلی بر عملکرد شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان عنوان کرد: تولید ۷۸۱ هزار تن آهن اسفنجی، اجرای طرح افزایش ظرفیت از یک میلیون تن به ۱.۲ میلیون تن، موفقیت در تامین و ترخیص تمامی تجهیزات خارجی و داخلی پروژه گندله‌سازی و تامین پرداخت هزینه‌های پروژه توسط شرکت، موفقیت در احداث تولید کارخانه کنسانتره، بهره‌برداری از مگامدول و پیشرفت قابل تحسین در فولادسازی و نورد پیوسته در سیرجان، مشارکت در افزایش سرمایه معدنی نوظهور شاهرود و مشارکت فعال در تامین مالی تمامی پروژه‌های شرکت در اردکان، بهاباد و سیرجان، مشارکت در سرمایه‌گذاری در اکتشاف و استخراج معدن C۵ جزو مهم‌ترین عملکرد‌های شرکت محسوب می‌شود.

نگاه اجمالی بر برنامه‌های آینده شرکت «فغدیر»

وی همچنین نگاهی اجمالی بر برنامه‌های آینده شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان «فغدیر» داشت و عنوان کرد: شروع تولید تجاری و به ظرفیت رساندن مجتمع گندله‌سازی بهاباد، احداث و اجرای طرح پیک‌سایی در قالب پلنت LNG، احداث نیروگاه پراکنده برای گاز واحد احیای مستقیم با ظرفیت اسمی ۱۸.۸ مگاوات در اردکان، طرح توسعه فولاد و محصولات نهایی، بهره‌برداری و آغاز عملیات استخراج از معادن استخراج شده، توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان جهت اجرای پروژه‌های بهره‌وری و محیط‌زیستی، طراحی توسعه تولید فولاد و محصولات نهایی در زنجیره تولید و طرح توسعه تولید کاغذ سنگی جزو برنامه‌های آتی شرکت به‌شمار می‌روند.

مهم‌ترین دستاورد‌های شرکت در سال ۱۴۰۲

  • تولید موفقیت‌آمیز با حداکثر ظرفیت در کارخانه احیای مستقیم اردکان با وجود محدودیت‌های تامین برق در تابستان و قطع گاز در زمستان،
  • افزایش درآمد و تکمیل پروژه افزایش ظرفیت تولید به ۱.۲ میلیون تن در سال،
  • اجرای موفقیت‌آمیز پروژه افزایش ظرفیت تولید با اتکا به توان فنی داخلی و ظرفیت شرکت،
  • انجام تعمیرات اساسی واحد احیای مستقیم تولید آهن اسفنجی در زمستان سال ۱۴۰۲ با تلاش در جهت کاهش توقفات اضطراری ناشی از قطع گاز،
  • موفقیت در تامین تمامی تجهیزات خارجی و داخلی و ترخیص کالای کارخانه گندله‌سازی بهاباد با ظرفیت ۴ میلیون تن با پیشرفت ۹۷.۶ درصد و تامین مالی جهت پرداخت‌های مربوطه به منظور تسریع فرآیند تکمیل پروژه و راه‌اندازی و تولید آن،
  • احداث خط ریلی گندله در کارخانه تولید آهن اسفنجی اردکان،
  • تقلیل ایستگاه فشار گاز با ظرفیت ۱۵ هزار مترمکعب در ساعت،
  • سیستم انتقال برق با ظرفیت ۱۳۹ کیلوولت به ۶.۶ کیلوولت در مجتمع گندله‌سازی بهاباد،
  • سرمایه‌گذاری در راستای توسعه معادن و صنایع معدنی در بخش معادن فلزی با آغاز عملیات اکتشاف، استخراج و بهره‌برداری از مواد معدنی به ویژه سنگ آهن در محدوده معدنی ۵C،
  • سرمایه‌گذاری در راستای تامین کنسانتره مجتمع گندله‌سازی بهاباد با مشارکت در احداث کارخانه کنسانتره‌سازی عصر نوین بهاباد با ظرفیت یک میلیون تن کنسانتره سنگ آهن در مجاورت کارخانه کنسانتره‌سازی بهاباد که به تازگی وارد مرحله آزمایشی شده است،
  • تولید مطلوب در شرکت توسعه صنایع معدنی نوظهور کویر بافق،
  • آغاز پروژه‌های توسعه‌ای به منظور بهره‌وری بیشتر این شرکت،
  • تجهیز و راه‌اندازی خط تولید فولادی در فولاد شاهرود،
  • موفقیت در کارخانه نوظهور شاهرود،
  • تولید کاغذ سنگی.

معرفی شرکت

شرکت آهن و فولاد غدیر ایرانیان در سال ۱۳۸۵ تاسیس و در سال ۱۳۹۰ با ظرفیت ۸۰۰ هزار تن آهن اسفنجی به بهره‌برداری رسید. محصول اصلی شرکت آهن اسفنجی می‌باشد که شرکت با اجرای موفق فاز یک افزایش ظرفیت تولید کارخانه احیای مستقیم آهن اسفنجی را در سال ۱۳۹۹ به یک میلیون تن افزایش داد. در این راستا اجرای فاز دوم پروژه نیز با ظرفیت تولید تا ۱.۲ میلیون تن اقدام شد که در پایان سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید. همچنین شرکت با هدف تامین بخشی از مواد اولیه مورد نیاز، برای احداث یک مجتمع گندله‌سازی با ظرفیت ۴ میلیون تن (قابل توسعه به ۵ میلیون تن) در شهرستان بهاباد استان یزد اقدام کرده است که در پایان آذرماه سال ۱۴۰۲ پیشرفت فیزیکی آن ۹۴% بوده است.