شرکت دارویی ره آورد تامین؛ تنها تولیدکننده پلی وینیل پیرولیدون در خاورمیانه
شرکت دارویی ره آورد تامین؛ تنها تولیدکننده پلی وینیل پیرولیدون در خاورمیانه

اقتصاد و بیمه- مدیر شناخته شده صنعت دارویی کشورمان با تصریح اینکه «درهاور» در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ ۸٫۵۲۱٫۵۶۴ میلیون ریال در ایران و خاورمیانه در رده اول قرار دارد افزود: رشد فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به سال قبل ۵۸ درصد می باشد که […]

اقتصاد و بیمه- مدیر شناخته شده صنعت دارویی کشورمان با تصریح اینکه «درهاور» در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ ۸٫۵۲۱٫۵۶۴ میلیون ریال در ایران و خاورمیانه در رده اول قرار دارد افزود: رشد فروش صنعت مذکور در سال جاری نسبت به سال قبل ۵۸ درصد می باشد که افزایش تعداد فروش و نرخ فروش اهم دلایل آن محسوب می شوند.

به گفته دکتر احمدرضا طاهری افزایش درآمدهای عملیاتی شرکت دارویی ره آورد تامین از مبلغ ۵٫۴۰۴٫۶۵۷  میلیارد در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۱ به مبلغ۸٫۵۲۱٫۵۶۴  میلیارد ریال در پایان اسفند ماه  ۱۴۰۲ و ارتقای سود عملیاتی شرکت از مبلغ ۲٫۹۰۲٫۹۱۲ میلیارد در سال مالی گذشته به مبلغ ۴٫۰۴۸٫۹۲۹  میلیارد در سال مالی مورد گزارش باعث شد که این شرکت در کنار بازدهی بسیار مناسب با کسب مبلغ ۳٫۱۰۹٫۷۵۱ میلیارد سود خالص ، عملکردی شایسته در سودآوری در سال مالی مورد گزارش برای سهامداران و ذینفعان خود به ارمغان بیاورد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  داروئی ره آورد تامین (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۲٫۱۸ در محل ساختمان مجموعه فرهنگی و ورزشی تلاش تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۷۰٫۷۶ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عقیل آرین نژاد فیض آبادی بود، که جنابان علی اکبر عباسی حسن کباده و محمد کریمی در مقام نظار اول و دوم و آقای جلیل بیگدلی به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۲ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۸٫۷۰۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

دش و همکاران  به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و آتیه اندیش نمودگر به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب گردید.

بر اساس تصمیمات مجمع اعضای هیئت مدیره جدید به ‌شرح زیر به مدت ۲ سال انتخاب گردیدند.

سرمایه گذاری داروئی تامین احمد اکبری رئیس هیئت مدیره غیر موظف – اصلی
اوزان احمدرضا طاهری نایب رئیس هیئت مدیره موظف – اصلی
تحقیقاتی مهندسی توفیق دارو   عضو هیئت مدیره موظف – اصلی
توزیع دارو پخش الهام فرهنگی عضو هیئت مدیره غیرموظف – اصلی
پخش دارویی اکسیر مهدی محمدی عضو هیئت مدیره غیر موظف – اصلی

دکتر احمدرضا طاهری در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: شرکت دانش بنیان دارویی ره آور تامین(سهامی عام) تنها تولیدکننده پلی وینیل پیرولیدون (PVP) در ایران و خاورمیانه به شمار می رود. به گفته وی گونه های مختلف PVP به خاطر خاصیت های ویژه و قابلیت حل شدن در بیشتر حلال ها و آب به شکل گسترده ای در صنایع دارویی بعنوان بایندر قرص، تهیه انواع ژل دارویی، آرایشی و بهداشتی و ماده اولیه تولید بتادین و در سایر صنایع نظیر شوینده ها، نوشیدنی ها، رنگ ، رزین و … کاربرد دارند.

نایب رئیس هیات مدیره شرکت در ادامه خاطرنشان کرد که حفظ سهم بازار دارویی داخلی و ورود به بازار کشورهای فرامنطقه ای، توسعه بازارهای غیردارویی (آرایشی بهداشتی، شوینده ، رنگ و رزین)، حفظ مزیت انحصاری تولیدات در بازار داخلی و رقابت با محصولات خارجی، نفود در حوزه های جدید صنایع نساجی، چاپ و…، عرضه با قیمت و کیفیت رقابتی در سطح جهانی، افزایش میزان فروش از طریق به  کارگیری روش های بازاریابی(حضور در نمایشگاهها، ارائه روش های تشویقی برای مشتریان حوزه های جدید).جزو مهمترین سیاست ها و برنامه های شرکت دربخش فروش داخلی و صادرات می باشد.

مدیرعامل مجموعه همچنین پیرامون برنامه های شرکت در بخش  شاخص سودآوری اظهار داشت که نوسازی ماشین آلات خطوط تولید، افزایش بهره وری تولید، به روز آوری فناوری های تولید، تحلیل بر روی بهای تمام شده محصولات مواد اولیه و فرآیندهای تولید از هم سیاستهای ما در حوزه ارتقای سودآوری مجموعه ره آورد تامین می باشد.

وی در ادامه پیرامون پروژههای شرکت به ارائه توضیحاتی پرداخت و اعلام داشت که با بهره برداری از این پروژه منجمله بهره برداری از پروژه  توسعه قرص روکش، شرکت «درهآور» می تواند ارزش ریالی مناسبی برای ذینفعان خود رقم بزند.

دکتر احمدرضا طاهری در فرازی دیگر از گزارش خود کسب ۳ گواهینامه در حوزه سیستم های مدیریت کیفیت، محیط زیست، ایمنی و بهداشت شغلی-گواهی های GMP و اخذ پروانه های محصول- تمدید گواهینامه دانش بنیان را نیز جزو اقدامات ارزشمند مجموعه برشمرد و تاکید کرد« شرکت دارویی ره آورد» بار دیگر مفتخر به دریافت عنوان شرکت دانش بنیان از نوع فناور از معاونت علمی ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۲ گردید و موفق به اخذ گواهی سطح یک دانش بنیان برای زنجیره اصلی محصولات خود یعنی تولید PVP و مونومر آن NVP گشت و همچنین، گروه تحقیق و توسعه در سال ۱۴۰۲ موفق به اجرای پروژه کاهش هزینه های تولید محصول PVP K25 گردید که این موارد از جمله اقدامات درخشان مجموعه در حوزه اقدامات دانش بنیان بوده است.

بنا به اعلام مدیرعامل مدبر مجموعه افزایش قیمت محصولات تولیدی به دلیل افزایش قیمت مواد اولیه در کشور چین و مواد اولیه داخلی، تغییرات نرخ ارز با توجه به تغییرات گروه کالایی سفارشات و انتقال از تالار یک به تالار دو، فرسودگی تجهیزات و قدیمی بودن دانش فنی تولید NVP و PVP که منجر به کاهش مقداری و افزایش هزینه های تولید می شود مهمترین چالش های شرکت هستند.

مدیرعامل ره آورد در قسمت دیگری از گزارش خود مهمترین دستاوردهای این شرکت در سال ۱۴۰۲ را به قرار ذیل معرفی کرد:

دریافت عنوان شرکت دانش بنیان از نوع فناور از معاونت علمی ریاست جمهوری، اخذ گواهی سطح یک دانش بنیان برای زنجیره اصلی محصولات خود یعنی تولید PVP و مونومر آن NVP گردید، گروه تحقیق و توسعه در سال ۱۴۰۲ موفق به اجرای پروژه کاهش هزینه های تولید محصول ۲۵PVP K گردید، همچنین واحد تحقیق و توسعه در سال ۱۴۰۲، فاز صنعتی تولید محصول کراس پوویدون را اجرا کرده که در سال ۱۴۰۳ با اجرای Clean Room این محصول، مقدمات اخذ مجوز تولید محصول جدید RT.CROSS PVP فراهم می شود.

دکتر احمدرضا طاهری در بخش پایانی گزارش خود تکمیل پروژه افزایش ظرفیت RT-Film، افزایش ظرفیت تولید محصول PVP(افزایش ظرفیت گلوگاه اسپری درایر) ، نوسازی و بروزرسانی ماشین آلات خطوط تولید در راستای الزامات GMP ، توسعه زیرساخت های بخش های کنترل کیفیت، تضمین کیفیت و تحقیقات و افزایش نقش تحقیقات در بهبود کیفیت و بازدهی فرآیندهای تولید، اجرا و پیاده سازی فرآیندها بهبود سلامت جامعه و کارکنان را جزو برنامه های آتی شرکت اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که با توجه به سیاستگذاری های کلان تیپیکو در حمایت از شرکت های دانش بنیان منجمله حمایت از راهبردها و برنامه های شرکت داروی ره آورد تامین شاهد موفقیت بیش از پیش شرکت در ارزش آفرینی و سوداوری در سال ۱۴۰۳ خواهیم بود.

موارد مطرح شده در مجمع

  • ٨۵٣ میلیارد تومان فروش و ٣١٣ میلیارد سود داشتیم.
  • حفظ سهم بازار داخل و توسعه بازارهای کشورهای منطقه، توسعه بازارهای غیردارویی (آرایشی بهداشتی، شوینده)، نفوذ در حوزه‌های جدید صنایع نساجی، چاپ و… و حفظ مزیت انحصاری تولیدات در بازار داخل و رقابت با محصولات خارجی از سیاست‌های شرکت است.
  • پروژه روکش قرص تا پایان ماه و با بودجه پیش‌بینی شده ۵٢ میلیاردی محقق می‌شود و این پروژه مزایای زیادی به دنبال خواهد داشت. افزایش تولید از ١٠٠ تن در سال به ٢٠٠ تن به دست خواهد آمد.
  • افزایش قیمت محصولات، تغییر نرخ ارز و فرسودگی خط تولید از مشکلات ما در سال ١۴٠٢ بودند.
  • تکمیل پروژه افزایش ظرفیت RT-Film، افزایش ظرفیت تولید PVP، نوسازی و بروزرسانی ماشین‌آلات خطوط تولید در راستای الزامات GMP، توسعه زیرساخت‌های بخش‌های کنترل کیفیت، تضمین کیفیت و تحقیقات و… از برنامه‌های در دست اجرا هستند.
  • سپرده بانکی در پایان سال در چهار بانک سپرده شده و سود سپرده یک ماهه با سود ٢٣درصد است. پول راکدی که داشتیم، سپرده کرده بودیم.
  • تخصیص ارز به ما حدود ٨ ماه طول کشید. تمام تأمین ارزی برای ثبت سفارش‌های خارجی انجام شده است. تمام منابعی که در بانک‌ها داریم، ظرف یکی دو ماه برای خرید مواد اولیه صرف خواهد شد. به دلیل تأمین منابع و ثبت سفارش‌ها، وام بانکی دریافت کردیم. برای خرید مواد اولیه حداقل به ۴۵٠ میلیارد تومان نقدینگی نیاز است.
  • دوره وصول از ۶٨ روز به ٣۶ روز رسیده است. فروش هم با رشد بیش از ۵٠درصد همراه بوده است.
  • بر اساس اعلام سازمان غذا و دارو باید برای ترخیص بار در گمرک مجبور به پرداخت تفاوت ارز ٢٨۵٠٠ تا ۴٢۵٠٠ شدیم. این موضوع یکی از دلایلی بود که باعث شد وام را اخذ کنیم.
  • ۴٠۵ تن مواد در حال خریداری است که از برج سه یا چهار وارد کشور می‌شود. ۴٠٠ تن سفارش دیگر هم باید بگذاریم.
  • به سازمان غذا و دارو نامه زدیم و موفق به ممانعت از واردات شدیم.
  • برای افزایش قیمت اقدام و افشای آن، اقداماتی صورت خواهد گرفت.
  • بازسازی خطوط تولید ۲۵ساله را دنبال می‌کنیم.
  • با توجه‌ به ذخیره PVP، با ممانعت از فروش در ماه پایانی، اورهال بسیاری از خطوط انجام شد.
  • با افزایش تولید PVP، مجوز صادرات را خواهیم گرفت. ترکیه، عراق و افغانستان از بازارهای هدف این محصول هستند. نرخ ١۶ تا ٢٠ دلار است. ۵٠٠هزار دلار را برای صادرات پیش‌بینی می‌کنیم. تمام گریدهای روکش قرص را تولید خواهیم کرد.
  • آخر سال اعلام کردند که ارز ما از نیمایی به ترجیحی تغییر پیدا کرده است.
  • سود سهامدران حقیقی حداکثر ۴ ماهه پرداخت می‌کند.
  • بعد از بررسی و آماده شدن طرح، در مورد افزایش سرمایه از محل‌های مختلف از جمله تجدید ارزیابی تصمیم‌گیری خواهد شد.
  • برای PVP باید افزایش قیمتی نسبت به بازار داشته باشیم و باید درخواست افزایش قیمت را به سازمان غذا و دارو بدهیم و مجوز بگیریم. برای این محصول دو مرحله ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت برای برج ۳ و یک افزایش قیمت در آینده ارائه خواهیم کرد.
  • با تصویب صورت‌های مالی به ازای هر سهم ۸۷۰۰ ریال سود تقسیم شد.

استقبال چشمگیر سهامداران، حضور پرشمار مدیران تاپیکو و دیگر مدیران ارشد شرکت های دارویی، میزبانی شایسته از ذینفعان و برگزاری مجمع در نهایت نظم، عنایت ویژه اعضای هیات مدیره و حمایت جدی مدیریت ارشد نسبت به اصحاب رسانه، اعلام افزایش سرانه آموزشی تا حدود ۲ برابر سال گذشته، رشد ۳۰ درصدی خالص سود خالص و افزایش ۳۷ درصدی سود ناخالص، بازدهی ۲۶ درصدی مجموعه علیرغم بازدهی منفی شاخص کل و شاخص صنعت دارو در بورس کشور، انجام اورهال های اساسی در شرکت جهت ارتقای راندمان کاری، برگزاری انتخابات هیات مدیره و ابقای اعضای حقوقی برای دو سال آتی، تقدیر ویژه ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از عملکرد شایسته تیم مدیریت کاردان مجموعه و پرسنل متعهد و متخصص در حصول افتخارات متعدد علیرغم تمام چالش های حاکم بر صنعت دارو، پاسخگویی دقیق به تمام سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط به طور کامل، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب جلیل بیگدلی «مدیر مجرب مالی» و تیم مالیه پاکدست مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی پیرامون بندهای حسابرسی توسط مدیرعامل و مرد شماره یک مالی شرکت و تعامل ستودنی و همکاری صمیمانه جناب قاسمی مدیر روابط عمومی شرکت با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

پیام هیات مدیره

خداوند را شاکریم که بار دیگر بر ما منت نهاد و توفیق خدمتگذاری به ما عطا فرمود تا بتوانیم در سال ۱۴۰۲ با شعار«مهار تورم، رشد تولید» تمام توان خود را در طبق اخلاص گذاشته و با اتکا به حمایتهای سهامداران محترم و علی راغم مشکلات به وجود امده در صنعت دارو در اثر تشدید تحریم های ظالمانه، جایگاه شرکت را در بازار داخلی و خارجی حفظ کنیم.

هیات مدیره و کارکنان شرکت دارویی ره آورد تامین (سهامی عام) امیدوارند با بهبود مستمر فرآیندها، افزایش بهره وری افزایش سطح چابکی و ارتقاء سطح کیفی شرکت، شاهد رشد کلیه شاخص ها و درخشش پایدار برند ره اورد تامین در صنعت داروسازی کشور باشند.