شرکت سرمایه گذاری صدر تامین در مقام بهترین شرکت صنایع معدنی کشور
شرکت سرمایه گذاری صدر تامین در مقام بهترین شرکت صنایع معدنی کشور

از رشد 164 درصدی صادرات تا برنامه ریزی مدون برای استفاده از ظرفیت های مغفول شرکت های تابعه و از سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه های سودمند، اهتمام ویژه به امر تکمیل زنجیره ارزش، از اقدامات ویژه جهت تامین پایدار مواد اولیه جهت کارخانجات و شرکت های بزرگی مثل (ذوب آهن تا سرمایه […]

از رشد 164 درصدی صادرات تا برنامه ریزی مدون برای استفاده از ظرفیت های مغفول شرکت های تابعه و از سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه های سودمند، اهتمام ویژه به امر تکمیل زنجیره ارزش، از اقدامات ویژه جهت تامین پایدار مواد اولیه جهت کارخانجات و شرکت های بزرگی مثل (ذوب آهن تا سرمایه گذاری های بزرگ در طرح های توسعه ای جهت افزایش ظرفیت تولید شرکت های معدنی و برنامه ریزی مدون جهت استحصال بیشتر از معادن طلای در اختیار مجموعه و سیاستگذاری جهت حضور در معادن طلای کشورهای هدف برای استخراج این ماده کمیاب معدنی و … تنها گوشه ای از دستاوردهای تاصیکو با سکانداری دکتر امیرحسین نادری و مدیران متعهد و متخصص آن در سال 1401 بوده که با توجه به راهبردها و برنامه های مدون مدنظر مدیریت و شناختی که به این مدیر شایسته از فراز و فرودهای بازار سرمایه و فرصت و تهدیدهای صنعت دارد این روند موفق در سال 1402 نیز تداوم تداوم دارد.

مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت سرمايه گذاري صدر تامين (سهامی‌عام) مورخ 1402.02.05 در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور 33/71 درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای احسان احمدي بود، که جنابان غلامعلي اکوان و محمد مهدي فرخي در مقام نظار اول و دوم و آقای اميرحسين نادري به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

سرمايه گذاري تأمين اجتماعي اميرحسين نادري نایب رئیس هیئت مدیره موظف- اصلی
سرمايه گذاري صباتأمين سعيد عبودي رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري سيمان تأمين علي محمودي مغانلو عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري داروئي تامين حسين هاشمي عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
سرمايه گذاري نفت و گاز و پتروشيمي تامين حميدرضا شاهوردي عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی

دکتر امیرحسین نادری، در ابتدای گزارش جامع خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: هلدینگ صدر تامین متشکل از ۱۶ شرکت در حوزه معدن وصنایع معدنی است که سبد متنوعی از اکتشاف و حفاری ،استخراج بهره برداری، تولید فولاد و صادرات محصولات نهایی را در ساختار خود دارد.

مدیر اسبق شرکت های ومعادن، گل گهر، فولاد هرمزگان ، فولاد مبارکه، ذوب آهن و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی که دارای کارنامه ای درخشان و مملو از افتخار آفرینی می باشد در ادامه با تصریح اینکه خلق ارزش در زنجیره معدن و صنایع معدنی با استفاده از فناوری‌های بهینه و نوین به منظور حداکثرسازی ثروت و منافع سهامداران و ذینفعان مأموریت اصلی برای این مهم برنامه های مدون کوتاه مدت- میان مدت و بلند مدتی برای حصول و به نتیجه رسیدن این ماموریت و چشم اندازهای ترسیمی تدوین و در حال اجرا می باشد.

دکتر امیرحسین نادری در ادامه با تاکید به اینکه شرکت سرمایه گذاری صدر تامین به صورت سرمایه‌گذاری به فعالیت خود ادامه خواهد داد و اقدامات عملیاتی را از طریق شرکت‌های زیرمجموعه، تاسیس شرکت‌های جدید و یا تجمیع شرکت‌های موجود محقق خواهد کرد اضافه کرد: تجمیع شرکت ها امکان استفاده‌ی بهینه از ظرفیت‌ها و نهایتا ارزش افزوده‌ی بیشتری رافراهم خواهد کرد.

سکاندار شرکت خاطرنشان کرد که در مجموعه تاصیکو با درک این موضوع، علی الخصوص طی سال گذشته اهتمام جدی برای اکتشاف، استخراج ، تکمیل زنجیره ارزش و فروش داخلی و خارجی صورت پذیرفته است که در همین راستای عملیاتی ساختن برنامه های کلی و اهداف مورد نظر توانستیم 164 درصد صادرات خود را افزایش دهیم که این مهم با تلاش و همکاری شرکت‌های زیرمجموعه تاصیکو به دست آمد.

مدیر صاحبنام اقتصاد و صنعت کشورمان همچنین اظهار داشت که تاصیکو، بزرگ‌ترین بازیگر حوزه زغال‌سنگ در کشور به شمار می‌آید که به موفقیت‌های چشمگیری در این حوزه طی سال گذشته و امسال دست یافته‌ است. به گفته وی در همین راستا در فروردین سال جاری قرارداد ساخت ۱۰ دستگاه ناو زنجیری به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد ریال بین کزغال و ایمن رسا (هپکو) به امضا رسید تا ضمن آغاز بومی سازی این سیستم حدود ۶ میلیون دلار صرفه جویی ارزی نیز حاصل شود.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صدر تامین همچنین تصریح کرد که عملکرد تاصیکو در سال گذشته بسیار مناسب بوده و موفق شده به سود قابل توجهی دست پیدا کند که نشان از عملکرد مناسب شرکت در سال ۱۴۰۱ می باشد.

دکتر نادری در بخش دیگری از گزارش مبسوط خود با اشاره به اینکه آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال 1399 به مبلغ ۳۱۰۰ میلیارد تومان بوده که در سه مرحله انجام شده است افزود: افزایش سرمایه ۱۱۸درصدی پیشنهادی جدید تاصیکو که از مبلغ ۳۱.۰۰۰.۰۰۰ میلیون ریال به ۶۷.۵۰۰.۰۰۰ میلیون ریال و از محل آورده نقدی، مطالبات حال شده سهامداران و اندوخته سرمایه‌ای با هدف مشارکت در افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه پذیر صورت می پذیرد مسلما در افزایش ثروت سهامداران و رشد عایدی ذینفعان و البته حصول افتخار ملی با حمایت از پروژه های بنیادی، نقشی غیرقابل انکار خواهد داشت.

شایان ذکر است سرمایه گذاری صدر تأمین در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به اسفندماه سال ۱۴۰۱ در صورت وضعیت پرتفوی شرکت های بورسی سرمایه گذاریهای خود را بالغ بر ۵۸ هزار و ۷۴۰ میلیارد تومان به ثبت رساند که نسبت به بهای تمام شده سرمایه گذاریها رشد ۹۲۷ درصدی را به همراه داشت. همچنین در تداوم روند رو به رشدشرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در گزارش فعالیت ماهانه منتهی به فروردین سال 1402 در صورت‌وضعیت پرتفوی شرکت‌های بورسی ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خود را بالغ بر 793.895 میلیارد ریال به ثبت رساند که نسبت به بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌ها رشد 1208 درصدی را به همراه داشته و از سویی دگر بهای تمام شده سرمایه گذاری تاصیکو در شرکت های غیر بورسی برابر با ۵۲۶ میلیارد تومان اعلام گردیده است.

دکتر نادری در فرازی دیگر از گزارش خود با تاکید بر این مهم که تاصیکو در سال گذشته با سازماندهی هایی که انجام داد، توانست بهترین شرکت صنایع معدنی کشور شود و در برخی از موضوعات مانند عناصر نادر خاکی، عناصر استراتژیک، زغال و طلا توانست به پیشرفت بسیار خوبی دست یابد اضافه کرد: این شرکت مجوز بیش از ۱۵ الی ۲۰ پروژه را در سال گذشته به ترتیبی منطقی اخذ کرد به طوری که این طرح ها امسال به بهره برداری می رسد.

به گفته وی تاصیکو مالکیت بزرگترین معدن طلا در بخش خصوصی را دارا بوده و در همین راستا می باشد که با توجه به اخذ نظرات کارشناسی و شرکت پارس تامین در حوزه استخراج طلا مجوز خود را اخذ کرده و عرضه اولیه آن نیز به زودی اجرایی خواهد شد.

دکتر امیرحسین نادری در بخش پایانی گزارش خود خاطرنشان ساخت که طبق سند چشم انداز ، شرکت سرمایه گذاری صدر تامین در چارچوب حفظ موقعیت فعلی از طریق توانمند سازی شرکتهای زیر مجموعه و تکمیل زنجیره تولید و توزیع و در نتیجه کسب سود و بازدهی مناسب و پایدار، از تاریخ خرداد 1401 تا اردیبهشت 1402، اقدام به مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های فرعی و وابسته از محل منابع داخلی خود از شرکت های سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات، شرکت زغال سنگ پرورده طبس، شرکت صنایع خاک چینی، شرکت معدنی املاح ایران، شرکت توسعه معادن پارس تامین،شرکت لعابیران، شرکت پشم شیشه ایران، شرکت کارخانجات کاشی و سرامیک سعدی، شرکت صنایع مس شهید باهنر، شرکت سرمایه گذاری توکا فولاد، شرکت فرآورده های نسوز ایران، شرکت اکتشاف و حفاری صدر تامین، شرکت پیشرو تعالی فن آوری فردا، شرکت لوله سازی ماهشهر به مبلغ 18.552.220 میلیارد نموده است.

در پایان مجمع، سهامداران شرکت سرمایه‌گذاری صدرتامین با افزایش ۱۱۸ درصدی سرمایه شرکت (معادل ۳ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومانی) و رسیدن آن ازمبلغ سه هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان به ۶ هزار و ۷۵۰ میلیارد تومان از محل آورده نقدی ، مطالبات حال شده سهامداران و اندوخته سرمایه ای موافقت کرده و آنرا مصوب نمودند.

 

مهمترین نکات مطرح شده

  • تاصيکو تمام تلاش خود را برای اصلی ترین مساله ذوب آهن که تامین پایدار مواد اولیه (زغالسنگ) است انجام می دهد
  • سرمایه گذاری صدر تامین در خصوص طرح های توسعه ای مانند توسعه واحد کک سازی نیز از ذوب آهن حمایت کرده و تا پایان سال ۱۴۰۲ کارنامه موففی از ذوب آهن را شاهد خواهیم بود.
  • پرتفوی بورسی تاصیکودر پایان اسفند سال گذشته بالغ بر ۵ هزار و ۷۰۲ میلیارد تومان شد و مجموع بهای تمام شده سرمایه گذاری در شرکت های غیر بورسی آن نیز برابر با ۵۰۲ میلیارد تومان به شمار می رود.
  • شرکت زغالسنگ پروده طبس با نماد بورسی کزغال یکی از شرکتهای مدیریتی هلدینگ صدر تامین است که ۵۷ درصد سهام این شرکت در اختیار تاصیکو قرار دارد.
  • شرکت زغالسنگ پروده طبس بالغ بر ۴۰ درصد زغالسنگ کشور را تامین می کند.

استقبال پرشمار سهامداران ، برگزاری مجمع در نهایت نظم ومیزبانی شایسته کلیه ارکان شرکت از ذینفعان، پخش یک تله فیلم که به همت روابط عمومی کوشای مجموعه تهیه و در آن پتانسیل و توانمندی های فراوان این هلدینگ به سمع و نظر سهامداران رسید، گزارش مبسوط و جامع دکتر امیرحسین نادری پیرامون علت لزوم افزایش سرمایه، تبیین برنامه های آتی و در حال اجرای شرکت توسط مدیرعامل جهادی مجموعه، تصویب افزایش سرمایه شرکت از مبلغ سه هزار و 100 میلیارد تومان به مبلغ 6 هزار و 750 میلیارد تومان، انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوارق بهادار، تاکید بر اینکه تاصیکو توانست مطالبات خود را از ذوب آهن اخذ کند، تبیین این نکته که عرضه شرکت فولاد اکسین در بورس در دستور کار هلدینگ قرار دارد، اعلام برنامه ریزی هلدینگ تاصیکو برای ورود به معادن طلای کشور یمن جهت سرمایه گذاری و بهره برداری، تشویق ممتد سهامداران بعد از قرائت گزارش مدیرعامل و تشریح اهم فعالیت ها و راهبردهای صورت پذیرفته، نهایت همکاری کارکنان متعهد و متخصص شرکت با اصحاب رسانه و تعامل ستودنی جناب سموعی «مدیر فرهیخته روابط عمومی هلدینگ» با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خوادنی این مجمع بود.

در اجرای مفاد تبصره 2 ماده 161 اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال 1347

  • گزارش توجیهی مورخ 16 بهمن 1401 هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ 000/31 میلیارد ریال به مبلغ 500/67 ميليارد ريال ، مشتمل بر صورت سود و زیان فرضی ، صورت وضعیت مالی فرضی ، صورت جریان نقدی فرضی که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی “رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این سازمان قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
  • گزارش مزبور در اجرای تبصره 2 ماده 161 اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل اندوخته سرمایه ای به مبلغ 500/16 میلیارد ریال (در اجرای ماده 58 اساسنامه شرکت) و اورده نقدی از طریق سلب حق تقدم از سهامداران فعلی و فروش آن در بازار سرمایه و یا در صورت عدم امکان، از طریق مذکور، از محل مالبات حال شده و آورده نقدی سهامدران و به مبلغ 000/20 میلیارد ریال، با اخذ مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار، به منظور اصلاح ساختار مالی و جبران مخارج سرمایه ای انجام شده بابت خرید سهام و مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آت یو اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد، در نتیجه به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
  • براساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضات و با فرض احقق مفروضات ذهنی توصیف شده در گزارش توجیهی، این سازمان به مواردی برخورد نکرده است که متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنایی معقول برای تهیه گزارش توجیهی فراهم نمی نماید. به علاوه به نظر این سازمان، گزارش توجیهی یاد شده ، براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.

  • با توجه به یادداشت توضیحی 6-1 گزارش توجیهی افزای سرمایهف با صدرو این گزارش گزارش توجیهی مورخ 15 آبان 1401 هیات مدیره در خصوص افزایش سرمایه پیشنهادی و گزارش مورخ 24 ابان این سازمان درخصوص آن، کم لن یکن تلقی شده است.
  • افزایش سرمایه از محل اندوخته سرمایه ای منجر به ورورد منابع نقدی به شرکت نمی گردد.
  • به شرح یادداشت 2-4-4 گزارش توجیهی ، با سلب حق تقدم از کلیه سهامداران تعداد 738/2 میلیارد سهم با نام یک هزار ریالی صادر و با برآورد قیمت فرضی هر سهم 303/7 ریال به شرح یادداشت مزبور از طریق پذیره نویسی عمومی (جمعا معادل 000/20 میلیارد ریال) به فروش می رسد و سپس از محل صرف سهام حاصله به مبلغ حدود 262/17 میلیارد ریال که متعلق به سهامداران قبلی است، تعداد 262/17 میلیون سهم جایزه (با نام یک هزار ریال) صادر و بین سهامداران قبلی توزیع می گردد. با توجه به مراتب فوق و در نظر گرفتن تغییرات ارزش روز هر سهم از مبلغ 370/11 ریال که مبنای محاسبه موارد فوق بوده به مبلغ 770/14 ریال در تاریخ تنظیم این گزارش، تعداد سهام قابل فروش و صرف سهام حاصله در زمان اجرای برنامه افزایش سرمایه قطعیت می یابد.
  • با توجه به مقررات حاکم بر بازار سرمایه، قطعیت افزایش سرمایه شرکت منوط به کسب مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود.
  • حتی اگر رویدادهای پیش بینی شده طبق مفروضات ذهنی توصیف شده در بالا رخ دهد، نتایج واقعی احتمالا متفاوت از پیش بینی ها خواهد بود، زیرا رویدادهای پیش بینی شده اغلب به گونه ای مورد انتظار رخ نمی دهد و تفاوتهای حاصل می تواند با اهمیت باشد.

نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه

افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ 000/000/20 میلیون ریال به مبلغ 000/000/31 میلیون ریال و از محل مطالبات حال شده سهامداران و سود انباشته بوده که به منظور در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر صورت گرفته است. نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ 28/04/1399 تصویب شده و در تاریخ 27/12/1399 نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

هدف از انجام افزایش سرمایه

هدف شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (سهامی عام)، از افزایش سرمایه موضوع این بیانیهٔ به شرح زیر می باشد:

جبران مخارج سرمایه ای انجام شده – تحصیل سهام :

شرکت طی سال های 1394 الی 1401 و به منظور بهبود و بهینه سازی پورتفوی سرمایه گذاری خود و همچنین حمایت و حفظ ارزش سهام خود و سهامداران خرد، مبادرت به تحصیل سهام شرکت ها از محل منابع داخلی خود جمعا به مبلغ 208/951/1 میلیون ریال( خالص تحصیل و فروش های انجام شده ) نموده است :

جبران مخارج سرمایه ای انجام شده – مشارکت در افزایش سرمایه شرکت های سرمایه پذیر :

طبق سند چشم انداز ، شرکت سرمایه گذاری صدر تامین می خواهد همچنان بعنوان یکی از شرکتهای برتر سرمایه گذاری در حوزه صنایع معدنی و فلزی حضور فعال داشته باشد. در چارچوب این هدف، حفظ موقعیت فعلی از طریق توانمند سازی شرکتهای زیر مجموعه و تکمیل زنجیره تولید و توزیع و در نتیجه کسب سود و بازدهی مناسب و پایدار،در اولویت شرکت است.

با توجه به رشد قابل توجه نرخ برابری ارز در سالهای اخیر و در نتیجه رشد قیمت مواد اولیه و خدمات و همچنین افزایش شدید میزان نقدینگی مورد نیاز ، شرکتهای زیر مجموعه به منظور حفظ ظرفیت ، توان تولید و سهم بازار فعلی و ایجاد ظرفیتهای جدید ، ناگزیر به انجام افزایش سرمایه در راستای تامین نقدینگی مورد نیاز خود ناشی از شرایط یاد شده می باشند . در نتیجه شرکت سرمایه گذاری صدر تامین در چارچوب سیاستهای راهبردی خود مبنی بر حفظ درصد سرمایه گذاریهای بلند مدت به منظور کسب سود و بازدهی مناسب و پایدار جهت صاحبان سهام ، پشتیبانی و حمایت خود را از افزایش سرمایه شرکتهای مذکور اعلام نموده است . مضافا با توجه به اینکه منابع نقدی شرکت صرفا محدود به سود سهام دریافتی از شرکتهای سرمایه پذیر بوده و استفاده از تسهیلات بانکی نیز بصورت محدود و با هزینه بسیار بالا امکان پذیر است ، لذا مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر نیازمند منابعی است که بنا به دلایل ذکر شده در بخش مقدمه ( 1-4)، به صرفه ترین و کم ریسک ترین روش بمنظور تامین منابع مالی مورد نیاز از این بابت ، انجام افزایش سرمایه می باشد .

:مبلغ افزایش سرمایة پیشنهادی و محل تأمین آن

با توجه به برنامۀ ارائه شده، شرکت سرمایه گذاری صدر تامین (سهامی عام) در نظر دارد سرمايۀ خود را از مبلغ 000/000/31 میلیون ريال به مبلغ 000/500/67 میلیون ريال (معادل 000/500/36 میلیون ریال -118 درصد) از محل آورده نقدی از طریق سلب حق تقدم از سهامداران فعلی و عرضه عمومی و صدور سهام جدید برای سهامداران فعلی از محل صرف سهام(در صورت عدم اکان از طریق مذکور، به تایید و تشخیص سازمان محترم بورس و اوراق بهادار از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی) و اندوخته سرمایه ای افزایش دهد.