فولاد خوزستان به استقبال بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید می‌رود | تقسیم ۵۸ درصد سودخالص در مجمع فخوز
فولاد خوزستان به استقبال بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید می‌رود | تقسیم ۵۸ درصد سودخالص در مجمع فخوز

اقصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد خوزستان با حضور بیش از ۷۰ درصد سهام‌داران در مجتمع فجر اهواز برگزار شد. مدیرعامل این شرکت در این جلسه از بهره‌برداری قریب‌الوقوع نیروگاه‌های جدید و افزایش ۱۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق خبر داد. این دستاوردها در کنار چالش‌های تأمین انرژی و مواد اولیه، نشان از […]

اقصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد خوزستان با حضور بیش از ۷۰ درصد سهام‌داران در مجتمع فجر اهواز برگزار شد. مدیرعامل این شرکت در این جلسه از بهره‌برداری قریب‌الوقوع نیروگاه‌های جدید و افزایش ۱۵۰۰ مگاواتی ظرفیت تولید برق خبر داد. این دستاوردها در کنار چالش‌های تأمین انرژی و مواد اولیه، نشان از تعهد و تلاش مستمر این شرکت برای بهبود و توسعه صنعت فولاد کشور دارد.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت فولاد خوزستان برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ در روز شنبه ۳۰ تیرماه ۱۴۰۳ با حضور اکثریت سهامداران، اعضای هیئت مدیره، مدیر عامل و نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی برگزار شد. در این جلسه، مصوبه تقسیم سود نقدی ۲۵۵ ریالی معادل پنجاه و هشت درصد سود خالص از محل سود ۴۳۰ ریالی به ازای هر سهم به تصویب رسید.

در ابتدای جلسه، امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، گزارشی از عملکرد هیئت مدیره در سال مالی گذشته ارائه کرد. او بیان داشت که در سال مالی مذکور ۲۳ پروژه با ارزش سرمایه‌گذاری بالغ بر ۷۰۰۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده و ۲۹ قرارداد جدید به ارزش سرمایه‌گذاری ۴۰۲۷ میلیارد تومان در دست اجرا است.

ابراهیمی با اشاره به رشد ۵۰ درصدی نرخ پیشرفت پروژه‌ها در سه سال گذشته، تصریح کرد که فولاد خوزستان با وجود چالش‌های تأمین انرژی، به رشد و توسعه خود ادامه داده است. وی اظهار داشت که به دلیل عدم تأمین برق، تولید شرکت به میزان ۲٫۵ برابر سال گذشته کاهش یافته است. او همچنین تأکید کرد که با راه‌اندازی نیروگاه‌های جدید، انتظار می‌رود ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود.

فولاد خوزستان به استقبال بهره‌برداری از نیروگاه‌های جدید می‌رود | تقسیم ۵۸ درصد سودخالص در مجمع فخوز

مدیرعامل فولاد خوزستان همچنین به مشکلات تأمین گاز اشاره کرد و افزود که نیروگاه‌های جدید نیاز به گاز دارند و این موضوع یکی از چالش‌های اساسی شرکت است. او تصریح کرد که بازدهی نیروگاه‌های کنونی با نرخ ۳۴ درصد، پایین‌ترین بازدهی جهانی را دارند و به همین دلیل برنامه‌ای برای احداث نیروگاه ۵۲۰ مگاواتی در دستور کار است که فاز اول آن در سال ۱۴۰۴ راه‌اندازی خواهد شد.

ابراهیمی اعلام کرد که احداث نیروگاه خورشیدی ۶۰۰ مگاواتی نیز در برنامه‌های شرکت قرار دارد و فضای لازم برای احداث نیروگاه‌های ۱۵۰۰ مگاواتی آماده است. او افزود که در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش سرمایه شرکت وجود ندارد.

در زمینه تأمین سنگ آهن، ابراهیمی گفت که برای تولید ۶۵ میلیون تن فولاد به ۱۸۳ میلیون تن سنگ آهن نیاز است. او افزود که شرکت فولاد خوزستان معادن سنگ آهن گوزل دره در زنجان و شهدای فولاد خوزستان در تکاب را تملک کرده و پروانه اکتشاف محدوده آباده جازموریان را نیز اخذ کرده است که با ذخیره ۱۰۰ میلیون تنی سنگ آهن از آنجا بهره‌برداری خواهد شد.

مدیرعامل شرکت همچنین اعلام کرد که جواز تأسیس ۲٫۵ میلیون تن گندله و ۲۰۵ میلیون تن کنسانتره شرکت سیمیدکو صادر شده است. او افزود که معادن و پتانسیل‌های معدنی غیر فلزی نیز در دست بررسی هستند و از محدوده معدنی به ظرفیت اقتصادی ۲۵۰ میلیون تن بازدید شده است. شرکت برنامه دارد تا ۲۵۰ کشنده به مجموعه حمل خود اضافه کند.

ابراهیمی تصریح کرد که طی پنج سال اخیر به دلیل عدم تأمین برق، تولید ۱ میلیون و ۶۶۸ هزار تن محصول و همچنین به دلیل کمبود گاز ۱۳۴ هزار تن محصول از دست رفته است.

در مورد برنامه‌های سال ۱۴۰۳، او اعلام کرد که هدف شرکت تولید ۳ میلیون ۸۰۰ هزار تن شمش فولادی، ۲۰۶ میلیون تن کنسانتره و ۱۰۸ میلیون تن گندله است. او همچنین افزود که تلاش می‌شود تا فولاد شادگان وارد مدار تولید شود.

ابراهیمی در پاسخ به سهامداران درباره فولاد اکسین گفت که شرکت فولاد خوزستان سهامدار عمده فولاد اکسین نیست و برنامه عرضه آن در بازار سرمایه بر عهده شرکت فولاد اکسین است. همچنین او توضیح داد که در فولادسازی شادگان فقط مرحله واحد تولید شمش و ریخته‌گری باقی مانده است و نرخ رشد پیشرفت پروژه طی سه سال گذشته معادل ۱۰ سال گذشته است.

مدیرعامل شرکت همچنین به سهامداران گفت که کاهش تولید به دلیل عدم تأمین برق، امسال نسبت به سال قبل دشوارتر و کمتر شده است و با توجه به ظرفیت ۹۰ هزار مگاواتی برق کشور، تأمین برق برای شرکت‌ها همچنان چالش‌برانگیز است.