فولاد سرمد ابرکوه را بهتر بشناسید/ نخستین پروژه “تجلی” در آستانه بهره برداری
فولاد سرمد ابرکوه را بهتر بشناسید/ نخستین پروژه “تجلی” در آستانه بهره برداری

پروژه فولاد سرمد ابرکوه با ظرفیت سالانه ۴۵۰ هزار تن کلاف به عنوان اولین طرح شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در هفته نخست خرداد به تولید تجاری می رسد. به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و بیمه- تجلی توسعه معادن و فلزات نخستین شرکت پروژه محور بازار سرمایه است که طی دو سال گذشته پیشرفت های […]

پروژه فولاد سرمد ابرکوه با ظرفیت سالانه ۴۵۰ هزار تن کلاف به عنوان اولین طرح شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات در هفته نخست خرداد به تولید تجاری می رسد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و بیمه- تجلی توسعه معادن و فلزات نخستین شرکت پروژه محور بازار سرمایه است که طی دو سال گذشته پیشرفت های چشمگیری در حوزه فعالیت های عملیاتی به ثبت رسانده است. برای مثال در زمان تاسیس ، شرکت تنها ۳ زیرمجموعه داشت، حال آنکه اکنون تعداد شرکت های تابعه و وابسته به ۱۳ رسیده است.

این شرکت با مالکیت ۱۱ معدن در حوزه عناصر استراتژیک (لیتیم و عناصر همراه)، ۳ معدن در حوزه عناصر نادر خاکی و ۹ معدن در حوزه پلی متال و فلزات رنگین یکی از اصلی ترین بازیگران صنایع معدنی و فلزی بشمار می رود که فرآیند بهره برداری از این معادن شامل مراحل اخذ پروانه های کشف و اکتشاف به سرعت درحال انجام است.

سرعت و دقت بالای تیم تجلی در پیشبرد پروژه ها به گونه ای است که فرآیند دریافت تجهیزات از شرکت NCP قرار بود اسفند ۱۴۰۳ انجام شود اما با تامین مالی زودتر از موعد این تجهیزات مرداد ماه وارد پروژه کنسانتره سازی شرق فولاد خراسان خواهد شد که به معنای ۸ ماه صرفه جویی زمانی است. بهره برداری از این پروژه در کمتر از یک سال آینده کلید خواهد خورد.

این غول معدنی عرصه فعالیت های عملیاتی را به خارج کشانده و اخیرا با خبر خرید معدن در قزاقستان اهالی بازار سرمایه را غافلگیر کرده است. ساختار سهامداری حرفه ای نقش کلیدی در دستیابی به این موفقیت ها برای تجلی داشت. همکاری و بهره مندی از تجربیات و امکانات بزرگان صنعت نظیر “ومعادن ، کچاد، کگل، وامید” و … فرصت مزیت رقابتی بسیار ویژه ای به تجلی بخشیده است.

فولاد سرمد ابرکوه بمب خبری این روز های بورس 

این روزها نگاه فعالان صنایع معدن و فولاد به شرکت فولاد سرمد ابرکوه خیره شده است. این پروژه یکی از اصلی ترین طرح های تجلی بوده که پیشرفت بسیاری داشته و قرار است بخش کلاف آن تا هفته نخست خرداد به تولید تجاری برسد که رویداد بسیار بزرگی است. چرا که در حقیقت این نخستین زیرمجموعه تجلی بوده که وارد مرحله بهره برداری تجاری خواهد شد.

ظرفیت تولید واحد کلاف سازی این مجموعه سالانه ۴۵۰ هزار تن گزارش و برآورد شده به دلیل بالا بودن تقاضای مشتریان و کم بودن میزان عرضه محصولات نهایی یعنی مفتول و سیم فولادی در بازار داخل، بازدهی قابل توجهی برای شرکت اصلی در مدت زمان کوتاهی ایجاد شود ( پروژه زود بازده ).

ورودی این مجتمع شمش های فولادی بوده که طی فرآیند تولید به مفتول و سیم های فولادی تبدیل خواهند شد. قرار است خوراک مصرفی این کارخانه از سهامدار عمده یعنی شرکت چادرملو تامین شود که یکی از باکیفیت ترین محصولات صنعت را نیز تولید می کند. بنابراین نگرانی از بابت کیفیت خوراک مصرفی و هزینه حمل برای سهامداران شرکت های مادر یعنی “تجلی و کچاد” وجود ندارد.

دیگر بخش های تولیدی این فولاد سازی که در آینده نزدیک به بهره برداری خواهند رسید عبارت است از واحد تولید آهن اسفنجی به ظرفیت ۱٫۲ میلیون تن در سال، واحد فولاد سازی با ظرفیت ۶۰۰ هزار تن در سال.

تجلی ۴۸ درصد از سهام فولاد سرمد ابرکوه را در اختیار داشته و آغاز فرآیند های عملیاتی در این شرکت، اثر قابل ملاحظه ای بر صورت های مالی، قیمت سهام و ارزش بازار تجلی خواهد داشت. درست همانند کشاورزی که موعد برداشت محصول فرا رسیده است.