اقتصاد و بیمه – عمدهترین مشکل بحث نرخگذاری دستوری و تثبیتی توسط دستگاههای مربوطه برای صنعت تایر است
میرزایی، مدیرعامل گروه صنعتی بارز : از سال ۹۷ صادرات محصولات تایر ممنوع شد که این ممنوعیت تا ابتدای امسال پابرجا بود. اما از ابتدای امسال در ابتدا مجوز ۱۰ درصد صادرات برای یکسری کالاهای خاص داده شد و بعدا گسترش یافت که با یکسری محدودیتها بود و اخیرا در بخش سواری محدودیتها برطرف شده، اما به دو دلیل فعلا صادرات را سعی داریم انجام ندهیم. یک اینکه متاسفانه گمرک، صادرات را برای همه تجار آزاد کرده و بهدلیل اینکه تایر را با قیمت مصوب و با سیاست حمایت از مصرفکننده عرضه میکنیم بهنوعی تایر قاچاق میشود و توسط بازرگانان یا افرادی هم قاچاق و هم صادرات میشود، این موضوع باعث شده ارزش کالای ما در کشورهای هدف لحاظ نشود و از این بابت یعنی در بحث برندینگ زیان میکنیم؛ چراکه بارز یک جایگاه خاص با یک قیمت مشخص دارد، ولی متاسفانه با قیمت پایینتر توسط برخی در کشورهای هدف عرضه میشود که عمدتا کشورهای همسایه هستند. از طرفی هم اخیرا بهواسطه مشکلاتی که برای تایرهای سواری پیش آمد که افزایش نرخ در بازار پیدا کردند، سیاست بارز بر این مسیر قرار گرفت که صادرات را فعلا انجام ندهد و بیشتر بازار داخلی را پوشش داده تا قیمت افسارگسیخته را کاهش دهد و تلاش داریم التهاب بازار را کم کرده و با عرضه مستقیم و روشهای مستقیم این کار را انجام دهیم تا انشاءالله تلاطم بازار کاهش یابد و به ثباتی برسیم.عمدهترین مشکلی که وجود دارد بحث نرخگذاری دستوری و تثبیتی توسط دستگاههای مربوطه و ستاد تنظیم بازار برای صنعت تایر است. درواقع این قیمت تکلیف شده بر اساس هرکیلو کمتر از ۱.۶ دلار است که این قیمتگذاری درجهت سیاست حمایت از مصرفکننده اعلام شد. بهعبارت دیگر این الزام است و باید اتفاق افتد. مصرفکننده در کشور نیاز به حمایت دارد، اما موضوع نرخگذاری یک مشکل ایجاد کرده تا تایرها در خارج کشور بالای سه دلار خرید و فروش شود. بهصورتیکه این اختلاف قیمت باعث شده یک سری افراد هم از طریق قاچاق و بعضا از طریق مبادی رسمی تایر را به کشورهای همسایه صادر میکنند یا حتی به کشورهای دورتر صادر میکنند که منافع شخصی از محل این اختلاف نرخ میبرند؛
اگر نرخگذاری تایرآزاد شود سریع به یک تعادل در بازار خواهیم رسید
میرزایی، مدیرعامل گروه صنعتی بارز :خواستار این امر بودیم که جلوی مبادی غیررسمی گرفته شود تا بتوانیم بازار را تنظیم کنیم. مصرف کشور مشخص است و برای تایر سواری حدود ۲۲ میلیون حلقه مصرف میشود و بیش از این تولید میکنیم و طبعا انتظار داریم بازار به تعادل برسد، اما این اتفاق نمیافتد و بخشی از مشکل در اینجاست که تایر ما چه رسمی و چه غیررسمی از مرز خارج میشود. در بخش رسمی اعتقاد داریم باید تولیدکننده این کار را انجام دهد؛ چراکه ما متعهد شدیم بازار را تنظیم کنیم و وقتی کنترل در دست ما نباشد این تضمین موضوع بلااثر است. همچنین اعتقاد داریم این تایر در خارج از مرزهای کشور قیمتی دارد و باید به نرخ خود فروخته شود و وقتی زیر نرخ میفروشید ارزش کالا و ارزش برند بهنوعی از بین میرود و مصرفکننده گمان میکند این برند بیارزشی است درحالیکه ما حرف برای گفتن داریم. تایری که ما تولید میکنیم از خیلی از برندهایی که وارد کشور میشود بهلحاظ مشخصات فنی، استانداردهای صنعت تایر، بحثهای نویز و خط ترمز برتر هستیم. فرصتهایی برای تولید تایر وجود دارد، ولی با این نوع سیاست این فرصتها از بین میرود.نظر من بر این است با توجه به اینکه واردات تایر در کشور به نوعی انجام میشود و قاچاق این محصول کار راحتی است (مثل خودرو نیست که نیاز به پلاک کردن داشته باشد) یعنی هم واردات تایر و هم قاچاق آن را داریم یک بخشی از نیاز اینطور تامین میشود. فضایی در بحث تولید داریم که در سایزهای مورد نیاز عموم و پرمصرفها، امروز تولید بیش از نیاز است. یعنی بحث صادرات را صفر کنیم قاعدتا بخشی از تولید مشتری نخواهد داشت. این به این مفهوم است که میتواند خروجی آزاد شود یعنی در بحث نرخگذاری تایر اگر آن را شناور و آزاد کنیم و عرضه و تقاضا حرف آخر را بزند به نظر خیلی زود به ثباتی میرسیم که سود ۱۷ درصدی که ستاد تنظیم بازار و یا ستاد حمایت از مصرفکننده و تولیدکننده برای صنعت تایر در نظر گرفته است، حتی بدان هم نرسیم یعنی ۱۷ درصد را هم کسب نکنیم به نظرم اگر نرخگذاری آزاد شود سریع به یک تعادل در بازار خواهیم رسید. کما اینکه خیلی مواقع نتوانستیم تایرها را بهموقع بفروشیم یعنی تخفیف گذاشتیم تا مشتری بیاید و خرید را انجام دهد، اما امروز که خدمت شما هستیم نزدیک به دو برابر اختلاف قیمت مصوب با نرخ بازار آزاد وجود دارد و این نشان میدهد یک جای کار میلنگد. تولید هم افزایش یافته یعنی سهم سبد تولیدی بیشتر شده، ولی شاهد چنین اتفاقی هستیم که انشاءالله مدیریت شود و از این فضای نامناسب خارج شویم. این فضا برای ما خوب نیست، برخلاف اینکه برخی گمان میکنند این فضای خوبی برای ماست. ما به قیمت تکلیفی میفروشیم که بعضا در آن زیان میکنیم. همچنین مشتری ناراضی است و در این میان یکسری واسطههایی هستند که سودهای غیرمنطقی مثل ۱۰۰ درصد و ۲۰۰ درصد میبرند و بعضا در حق تولیدکننده و مصرفکننده جفا میشود.
سایتی را ایجاد کردیم که در عرض سه روز ۳۰ میلیارد فروش تایر در سه سایز پرمصرف داشته است
میرزایی، مدیرعامل گروه صنعتی بارز : مردم عزیز کشور ما شایسته بهتر از اینها هستند و ما وظیفه داریم در تامین و تولید تایر است، نیاز ملت شریف را برطرف کنیم. واقعا هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی داریم و برای آن تلاش میکنیم. اگر بخواهم جزئیتر به این امر ورود کنم بخش سواری که امروز دغدغه خیلی از مصرفکنندگان عزیز است نزدیک به ۱۴ درصد در بهمنماه افزایش تناژ داشتیم که درخصوص بحث تایرهای سواری بود. سایزهای کممصرف تولید کمتری دارد و بیشتر روی سایزهای پرمصرف تمرکز کردیم بهخصوص سایزهای اقتصادی که قشر ضعیفتر با آن روبهرو هستند. سعی کردیم آمار تولید را افزایش دهیم. مضافا آنکه یک مشکل دیگر که درحالحاضر با آن روبهرو هستیم این است که این کالا تبدیل به کالای سرمایهای شده و گرنه ما شبکه توزیع داریم یعنی صنعت تایر یک شبکه بزرگ توزیع دارد که ۴۰۰ نماینده فعال بارز در آن حضور دارند. علاوهبرآن، بیش از ۱۶ هزار تعویض روغنی که در حوزه صنعت تایر فعالیت میکنند نیز با بارز در ارتباطند یعنی تایر بارز را عرضه کرده و بهدست مصرفکننده میرسانند و خدمات ارائه میدهند. این خدمات در شبکه توزیع وجود دارد. اخیرا یکسری اپلیکیشنهای نرمافزاری نیز به این شبکه اضافه شده که توزیع را نسبت به قبل بهتر کرده است. وزارت صمت هم در این حوزه ورود کرده و یکسری اپلیکیشنها را معرفی و فعال کردند. اینها کمک کرده تا توزیع بهتری انجام شود، اما چرا دو نرخ ایجاد شده؟ ما که بهعنوان تولیدکننده به نرخ مصوب عرضه میکنیم و تولید هم افزایش داشته، نیاز کشور هم کمتر از میزان تناژی است که ما تولید میکنیم. اما مشکل این است بخشی از کشور خارج میشود و بخش دیگر ایجاد انبارکهای کوچکی است که تایرها را انبار میکنند. بخشی مصرفکننده است که امروز به تایر نیاز ندارد، ولی خرید را امروز انجام میدهد. برای مثال سایتی را ایجاد کردیم که در عرض سه روز حدد ۳۰ میلیارد فروش در سه سایز پرمصرف داشته است. در بررسیهای انجامشده متوجه شدیم برخی خودروی خود را ۱۴۰۱ خریداری کردند، ولی ۴ حلقه تایر خرید کردند تا برای یک روزی که نیاز پیدا کردند استفاده کنند. خب این خیلی بد است و نشان میدهد این قلم مصرفی تبدیل به کالای سرمایهای شده و حتی اگر تولید شما سه برابر هم شود باز هم ناکافی است، چون تقاضا افزایش یافته، تقاضایی که بخشی از آن کاذب است یعنی مصرف امروز مصرفکننده نیست و برای فردا خرید میکند یا خرید میکند تا بفروشد و سودی از این امر ببرد. امیدوارم این فشار کم شود و این تعادل برقرار گردد که ما نیز در این خصوص تلاش میکنیم. خلاصه آنکه در کل صنعت تایر ۸ درصد افزایش تناژ داشتیم آن هم در سالی که مشکلات زیادی در تامین ارز وجود داشت. ما شش ماه زیان بهواسطه قیمتگذاری دستوری و افزایش نهادههای تولید داشتیم، ولی با این وجود تولید ما افزایش یافته است. بارز سهم خود را داشته و بقیه شرکتها نیز تلاش کردند تا وظیفه قانونی و شرعی خود را انجام دهند./فرهیختگان