موافقت سهامدار عمده “تجلی” با افزایش سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی
موافقت سهامدار عمده “تجلی” با افزایش سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی

مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات با اعلام برنامه های سال جاری از موافقت سهامدار عمده‌ با افزایش سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی از محل مطالبات و آورده نقدی خبر داد. به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و بیمه مرتضی علی اکبری درخصوص برنامه ها و مهمترین استراتژی های سال جاری گفت:  برنامه‌ها طبق  استراتژی اصلی به […]

مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات با اعلام برنامه های سال جاری از موافقت سهامدار عمده‌ با افزایش سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی از محل مطالبات و آورده نقدی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و بیمه مرتضی علی اکبری درخصوص برنامه ها و مهمترین استراتژی های سال جاری گفت:  برنامه‌ها طبق  استراتژی اصلی به نحو مطلوب پیش می‌رود. یکی از پروژه‌ها، گندله سازی ۹۲۰ هزار تنی صبا امید غرب خاورمیانه است که ۳۰ درصد آن متعلق به تجلی و ۷۰ درصد آن متعلق به صبا نور است. این پروژه طی یک ماه اخیر ۱.۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. امید می رود با تامین نقدینگی مشکلات ناشی از تامین ماشین آلات هر چه زودتر مرتفع شود.

وی افزود: در فولاد کردستان که ۲۰ درصد سهام به تجلی تعلق دارد، دو پروژه  فولادسازی و آهن اسفنجی در حال اجرا است. پروژه آهن اسفنجی یک یا ۲ درصد از برنامه عقب است. فولاد تکنیک به عنوان شرکت پیمانکار اصلی انتخاب شده و  با تزریق نقدینگی به پیشرفت قابل قبولی خواهد رسید. در پروژه فولاد سازی، مشکلاتی با پیمانکار بوجود آمد. در این خصوص جلساتی با مدیرعامل شرکت توسعه معادن و فلزات به اتفاق سایر سهامداران خواهیم داشت تا این پروژه به جایگاه اصلی برگردد.

این مقام مسئول ادامه داد: گزارش‌ پیشرفت پروژه‌ها به صورت ماهانه بررسی و هر ۳ ماه یکبار تحلیل و رصد می‌شود. در پروژه ۲.۵ میلیون تنی کنسانتره فولاد شرق خراسان با سهامداری ۳۵ درصدی برای انعقاد الحاقیه قرارداد با پیمانکار اصلی وارد مذاکره شده‌ و تا امروز پروژه روند مناسبی داشته است. سفارشات خارجی  در حال ساخت است و سفارش داخلی قطعا با سرعت خیلی بیشتری پیش خواهد رفت.

سرمایه‌گذاری “تجلی” در اوراق کوتاه مدت

علی اکبری با اشاره به اینکه پروژه ها برای پیشرفت نیاز به نقدینگی دارند، توضیح داد: یکی از استراتژی ها تبدیل نقدینگی و وجوه به اوراق کوتاه مدت در بورس است  تا در صورت نیاز به نقدینگی با فروش این سهام‌ در اجرای پروژه‌های جدید یا پروژه‌های در حال اجرا مشارکت شود. اکنون ۱.۵ هزار میلیارد تومان نقدینگی دراختیار است که تا ۶ ماه آینده  برای پیشرفت پروژه‌ها  تزریق خواهند شد.

“تجلی” برای تامین مالی پروژه ها افزایش سرمایه می‌دهد

وی درخصوص برنامه افزایش سرمایه شرکت گفت: برنامه افزایش سرمایه حدود ۴ هزار میلیارد تومانی از محل مطالبات و آورده نقدی در دستور کار است که موافقت کلی سهامدار عمده‌ دریافت شده تا با منابع حاصل، نقدینگی بیشتری برای اجرای پروژه ها داشت.

ورود به عناصر نادر خاکی

مدیرعامل تجلی توسعه معادن و فلزات در خصوص برنامه ورود به زنجیره کشف فلزات نادر خاکی گفت: شرکت در زمینه پروژه های  مجموعه زنجیره فولاد یا فلزات به  نحو مطلوب عمل کرده و سرمایه گذاری در حوزه عناصر نادر خاکی یا عناصر استراتژیک (لیتیوم و عناصر همراه) یا لیتیوم و سایر عناصر را در دستور کار دارد.

علی اکبری اضافه کرد: با توجه به معادن در اختیار از ۱۲ معدن ۷ محدوه مربوط به عناصرنادرخاکی و ۵ محدوده مربوط به عناصر استراتژیک( لیتیوم و عناصر همراه) است. برای اجرا ابتدا باید پروانه اکتشاف دریافت و سپس گواهی کشف و  پروانه بهره‌برداری اخذ شود. هر کدام از این مراحل نیاز به کارهای اجرایی و عملیاتی طولانی دارد. مواد نادر خاکی و لیتیوم و مواد معدنی مانند مس و طلا در مرحله اکتشاف هستند و باید سرمایه گذاری و  تزریق نقدینگی قابل توجهی در آنها داشت. تدارک اکتشاف تفضیلی و تکمیلی برای کشف میزان ذخیره در دستور کار است و پس از آن وارد مرحله صنعتی خواهیم شد.