پتروشیمی فارابی با دکترین کفایتمندغیور به دنبال پایدارسازی سود با کیفیت
پتروشیمی فارابی با دکترین کفایتمندغیور به دنبال پایدارسازی سود با کیفیت

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  پتروشیمی فارابی (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۴٫۰۲ در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش – سالن تلاش تشکیل گردید. در این مجمع که با حضور بیش از ۸۱ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار […]

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت  پتروشیمی فارابی (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۳٫۰۴٫۰۲ در محل مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش – سالن تلاش تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور بیش از ۸۱ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید،

این مجتمع تولیدی ۱۰ مخزن بزرگ برای نگهداری مواد شیمیایی دارد.

مجوز واحد تولید اتانول در حال اخذ است‌.

اسکله های بندر ماهشهر به اسکله اختصاصی (شماره ۷) پتروشیمی فارابی متصل شد.

بخش تصفیه پساب واحد PA دانش بنیان احداث می شود به طوری که تا ۱۴۰۰ تن محصولات را به سفارت اضافه می کند.

با تاکید بر صورت های مالی پتروشیمی فارابی، زیان انباشته شفارا کاهش را تجربه کرده است. محصولات این شرکت از سال ۱۴۰۰ تا به اکنون در رینگ صادرات و بورس کالا به فروش می رسد.

شفا مواد اولیه خود را از بورس کالا تامین می کند.

سهمیه خرید و فروش برخی مواد و محصولات افزایش یافته است.

ارزش کل بازار شفارا به ۲,۷۰۰ میلیارد تومان رسید.

پتروشیمی فارابی از بدو تاسیس ۷ مرتبه افزایش سرمایه را تجربه کرده و یک مرتبه تجدید ارزیابی دارایی ها را انجام داده است‌.

مهم‌ترین نکات مطرح شده
محل تأمین خوراک شرکت به‌صورت کاملاً انحصاری از شرکت پتروشیمی شازند است.
روش تأمین از طریق خرید از بورس کالا از طریق سهمیه و در سایت بهین‌یاب مشخص می‌شود و واردات از خارج انجام می‌پذیرد.
میزان سهمیه تا بهمن ماه سال ۱۴۰۲، حدود ۲۸۹ تن در ماه بود و در اسفندماه به ۵۷۴ تن در ماه افزایش یافت که به دلیل کمبود عرضه، خرید کل سهمیه تخصیصی امکان‌پذیر نبود.
ارتوزایلین از سال ۱۴۰۰ به‌صورت قرارداد بین مجتمعی با پتروشیمی نوری تأمین و از بهمن ماه سال ۱۴۰۲، خرید از پتروشیمی بوعلی آغاز شد که با توجه به مزیت انتقال مواد از طریق خطوط لوله، هزینه حمل به بهای تمام‌شده تحمیل نمی‌شود.
درخصوص روش فروش محصولات شرکت پتروشیمی فارابی گفته شد: از سال ۱۴۰۰ فروش محصولات از طریق عرضه در بورس کالا و رینگ صادراتی انجام می‌شود. همچنین صادرات محصول با بررسی قیمت‌های جهانی و برگزاری مزایده برمبنای صرفه و صلاح شرکت انجام می‌پذیرد.
به دنبال کاهش زیان انباشته شرکت هستیم.
درخصوص پروژه تولید اتانول از متانول نیز گفته شد: محل احداث این پروژه در بندر ماهشهر و مجتمع پتروشیمی فارابی در زمینی به مساحت دو هکتار است. برآورد سرمایه‌گذاری طرح با ارز ۳۸۵۰۰ تومانی، ۱۳۹ میلیون و ۷۶۰هزار دلار است. محل تأمین اعتبار نیز ۲۰درصد از آورده سهامداران و ۸۰درصد تأمین مالی خارجی است. مدت‌زمان اولیه اجرای طرح ۲۴ ماه از زمان موثر شدن قرارداد EPS است.
درخصوص خوراک طرح تولید اتانول از متانول گفته شد: بیش از ۷۴هزار تن متانول و ۸۲.۵ میلیون مترمکعب گاز طبیعی لازم است.
محصولات تولیدی و ظرفیت این پروژه در سناریو اول ۱۰۰هزار تن اتانول و در سناریو دوم ۵۰هزار تن اتانول و ۷۵هزار تن متیل استات است.
احداث واحد تصفیه پساب صنعتی، استحصال اسید فیوماریک با بهره‌جویی از تکنولوژی دانش‌بنیان و تولید یک محصول نوآورانه به نام پرفیتالیک اسید در حوزه فعالیت‌های دانش‌بنیان شرکت است.


راه‌اندازی عملیات اجرایی پروژه اسید فیوماریک با پیشرفت ۶۰درصدی در سال مالی ۱۴۰۲، تهیه طرح اتانول سنتزی و همچنین اخذ گزارش مقبول حسابرسی و رفع بندهای سنواتی قبل، بخشی از دستاوردهای شرکت در سال مالی مذکور بود.
دو برابر شدن سهمیه ۲EH در بورس و حذف هزینه حمل در تأمین خوراک ارتوزایلین از دیگر دستاوردهای شرکت پتروشیمی فارابی بود.
معضلات متعدد زیست‌محیطی و چالش با سازمان محیط زیست، حجم بالای بدهی‌های سال‌های گذشته به ویژه بدهی به بیمه، مالیات، صندوق نفت و تأمین‌کنندگان قطعات و ملزومات تولید، پایداری تأمین خوراک از طریق قرارداد بین مجتمعی با پتروشیمی نوری، بوعلی و شازند، پرونده‌های حقوقی و محدودیت‌های صادراتی، مقررات ارزی و نرخ ارز فروش صادراتی از چالش‌های اساسی شرکت پتروشیمی فارابی است.
ارتقای جایگاه شرکت در تابلوی فرابورس و انتقال از تابلوی زرد بازار به تابلوی بازار اول یا بازار دوم فرابورس با توجه به اخذ گزارش حسابرسی و رفع بندهای گزارش، بهینه‌سازی فرایندهای تولید، حمل، بسته‌بندی و تحویل محصول و کاهش هزینه و ضایعات آن‌ها از برنامه‌های شرکت در سال مالی جدید هستند.
حداکثرسازی ظرفیت تولید محصولات فعلی، بهبود و ارتقای سازوکارهای فروش، تکمیل پروژه اسید فیوماریک به‌منظور کاهش عوارض زیست‌محیطی و ایجاد درآمد از این محل در راستای دستیابی به محصول ارزشمند، اهتمام لازم جهت تأمین مالی و شروع عملیات اجرایی پروژه تولید اتانول از متانول با توجه به موافقت اصولی اخذ شده، بخشی دیگر از برنامه‌های شرکت در سال مالی جدید خواهد بود.
ایجاد مخازن جدید جهت ایجاد درآمد پایدار در بخش مخزن‌داری، بهبود و ارتقای وضعیت اسکله اختصاصی جهت بهبود عملیات و درآمدهای مخزن‌داری، اصلاح ساختارهای سازمانی و فرایندی و همچنین حل و فصل دعاوی حقوقی شرکت از دیگر برنامه‌های این مجموعه در سال مالی جاری خواهد بود.

«پتروشیمی فارابی در حال برگزاری است»

 

 

  

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»