پیشنهاد انتقال پروژه های نیمه تمام و سودآور دولت به شرکت های پروژه محور
پیشنهاد انتقال پروژه های نیمه تمام و سودآور دولت به شرکت های پروژه محور

    مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به دولت پیشنهاد داد می تواند پروژه‌های نیمه تمام سودآور را به شرکت‌ های پروژه محور همانند تجلی منتقل کند. به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و بیمه مرتضی علی‌اکبری درهمایش تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی اعلام کرد: تجلی اولین هلدینگ پروژه محور در حوزه […]

 

 

مدیرعامل شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به دولت پیشنهاد داد می تواند پروژه‌های نیمه تمام سودآور را به شرکت‌ های پروژه محور همانند تجلی منتقل کند.

به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و بیمه مرتضی علی‌اکبری درهمایش تامین مالی پروژه‌های حوزه معدن و صنایع معدنی اعلام کرد: تجلی اولین هلدینگ پروژه محور در حوزه معادن و فلزات است که با پشتیبانی “ومعادن” ایجاد شد. سرمایه اولیه تجلی ۶ هزار میلیارد تومان بود که امید می رود افزایش سرمایه ۵۰ درصدی در سال جاری صورت گیرد.

وی افزود: ایده ایجاد تجلی در وهله نخست مشکل تامین مالی پروژه‌ها از بانک‌ها، سقف تسهیلات ۲۰۰ میلیارد تومانی بود که برای پروژه‌های چند هزار میلیاردی کافی نبود. مشکل دوم، استفاده از اوراق بود که محدودیت‌های خاص داشت. بنابراین تنها نقدینگی که امکان استفاده در بلندمدت داشت بازار سهام بود. به همین دلیل برای استفاده از این منابع، شرکتی برای پروژه‌های توسعه معادن و فلزات ایجاد و منابع مالی شرکت تجلی در بازار سهام عرضه شد.

این مقام مسئول ادامه داد: متاسفانه در ایران از برند شرکت‌ها استفاده نمی‌شود. برند شرکت به تنهایی می‌تواند منابع مالی جذب کند. اگر از یک بانک یا نهاد مالی تسهیلات دریافت شود، حتما سقف و محدودیت دارد اما اگر از برند شرکت استفاده شود، دریافت تسهیلات سقفی ندارد. در شرکت تجلی چندین کار به‌طور هم‌زمان انجام‌ شده که یکی از آنها عرضه اولیه بود که از طریق آن افزایش سرمایه و سلب حق تقدم صورت گرفته که برای سهامدار عمده نوعی تجدید ارزیابی است.

علی اکبری اضافه کرد: پروژه‌های نیمه تمام دولت که توجیه و FS مناسبی دارند، می‌توانند توسط شرکت‌هایی مانند تجلی منتقل شود. یعنی پروژه‌هایی به این شرکت منتقل شود که سودآور باشد. زیرا موضوع اعتماد مردم و بازار سرمایه در میان است. همچنین ایجاد شرکت‌های پروژه محور مانند تجلی، یکی از روش‌های مناسب تامین مالی برای پروژه‌ها است.

به گفته وی، تجربه دیگر درخصوص شرکت پروژه محور تجلی این است که فرهنگ سهامداری در این شرکت‌ها متفاوت است. از این رو در دو مجمعی که توسط تجلی برگزار می‌شود، سهامداران توقع تقسیم سود حداکثری ندارند. چند شرکت دیگر پروژه محور دیگر نیز مجوزهای لازم را دریافت کردند و امید می رود با گسترش این شرکت‌ها باری از دوش تامین مالی پروژه‌های صنعتی و معدنی برداشته شود. شرکت‌های پروژه محور برخلاف هلدینگ‌ها به‌جای سبد سهام، سبد پروژه‌ها را مدیریت می‌کنند و رشد پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها با رشد قیمت سهام آنها همراه می‌شود.