۶۸ درصد تولیدات شرکت نفت سپاهان صادر می شود
۶۸ درصد تولیدات شرکت نفت سپاهان صادر می شود

نشست مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت نفت سپاهان با حضور سهامداران، وکلا یا قائم مقام قانونی آنها در سالن همایش های هتل بزرگ ارم برگزار شد. مدیر عامل شرکت نفت سپاهان در این نشست ضمن تشریح فعالیت های شرکت، گفت: سهم شرکت نفت سپاهان از بازار داخلی حدود ۲۲ درصد است و شرکت […]

نشست مجمع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام شرکت نفت سپاهان با حضور سهامداران، وکلا یا قائم مقام قانونی آنها در سالن همایش های هتل بزرگ ارم برگزار شد. مدیر عامل شرکت نفت سپاهان در این نشست ضمن تشریح فعالیت های شرکت، گفت: سهم شرکت نفت سپاهان از بازار داخلی حدود ۲۲ درصد است و شرکت حدود ۶۸ درصد تولیدات خود را صادر و ۳۲ درصد آن را به بازار داخلی عرضه می کند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و بیمه، مدیر عامل شرکت نفت سپاهان به فعالیت های این شرکت اشاره کرد و اظهار داشت: این شرکت در سال ۱۳۹۲ وارد بورس شده و در مساحت حدود ۴۰ هکتار مجموعه شرکت بنا شده است و ظرفیت اسمی شرکت ۷۸۲ هزار تن بوده که این شرکت تامین کننده اصلی خوراک شرکت پالایشگاه نفت اصفهان است.

فرهاد امین دهقان ادامه داد: حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر پرسنل در شرکت مشغول فعالیت بوده و هستند ۵۶ هزار میلیارد ریال هم سرمایه ثبتی شرکت است.

وی افزود: همانطور که همگی می دانید، محصولات اصلی شرکت شامل انواع روغن‌های بنزینی، دیزلی، صنعتی و روغن های پایه اکسترک و گروه پارافین است.

مدیر عامل شرکت نفت سپاهان به ارزش بازار این شرکت اشاره کرد و اذعان داشت: ارزش فعلی بازار شرکت ۲۹۰ هزار میلیارد ریال است.

وی اضافه کرد: تعداد چهار پالایشگاه اصلی کشور در صنعتی که ما، در آن قرار داریم، فعال هستند که شامل نفت سپاهان، نفت بهران، بازار نفت ایرانول و نفت پارس است.

۶۸ درصد تولیدات شرکت نفت سپاهان صادر می شود

تولیدات شرکت های نفتی ۲ و دو دهم میلیون تن است

امین دهقان خاطر نشان کرد: جمع کل تولید چهار شرکت فوق حدود ۲ و دو دهم میلیون تن است که دو و سه دهم میلیون تن ظرفیت اسمی مجموعه این چهار شرکت به شمار می رود.

وی تصریح کرد: میانگین تولید هفت ساله شرکت نفت سپاهان حدود ۷۱۵ هزار تن است و امسال هم توانستیم رکورد تولید شرکت را به ۷۴۱ هزار تن تغییر بدهیم که سهم شرکت هم ۳۳ درصد بازار است.

مدیر عامل شرکت نفت سپاهان بیان داشت: این چهار شرکت حدود یک و یک دهم میلیون تن سالیانه صادرات محصولات دارند که سهام شرکت ۴۶ درصد از این صادرات است و از طریق مزایده و مناقصه فروش برگزار می شود.

سهم شرکت نفت سپاهان از بازار داخلی ۲۲ درصد است

وی با تاکید بر اینکه سهم شرکت نفت سپاهان از بازار داخلی حدود ۲۲ درصد است، گفت: این شرکت حدود ۶۸ درصد تولیدات خود را صادر می کند ۳۲ درصد آن را نیز در بازار داخلی عرضه می کند.

امین دهقان اظهار داشت: چهار خوراک اصلی در فرایند تولید از پالایشگاه دریافت می شود که این خوراک وارد فولاد شده و خروجی واحد را در اصطلاح رافینت می گویند و رافینت به عنوان خوراک واحد بعدی که واحد موم زدایی آلارمی است مورد استفاده قرار می گیرد و خروجی این واحد هم شامل روغن پایه و وکس است که به عنوان تولیدات شرکت یا تولیدات اصلی شرکت شناسایی می شود.

وی به میزان دریافت خوراک اشاره کرد و افزود: حدود ۹۴ درصد از خوراک مورد نیازمان را از پالایشگاه اصفهان دریافت می‌کنیم. در سال ۱۴۰۲ حدود ۶ درصد از خوراک مورد نیازمان را از پالایشگاه بندرعباس دریافت کردیم.

۶۸ درصد تولیدات شرکت نفت سپاهان صادر می شود

رکورد تولید شرکت نفت سپاهان ارتقا یافته است

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان به روند تولید شرکت اشاره کرد و افزود: شرایط تولید در شرکت در سنوات گذشته مثبت بوده وامسال هم توانستیم در مقایسه با سال های گذشته، رکورد تولید شرکت را ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: محصولات اصلی در شرکت به عنوان روغن های پایه و روغن‌های صنعتی موتوری شناخته شده و مابقی محصولات شرکت هم به عنوان محصولات جانبی نام گذاری می شود.

امین دهقان خاطر نشان کرد: حدود ۳۳ درصد از سهم تولیدات در اختیار شرکت قرار دارد. البته در سنوات گذشته هم روال به این گونه بود اما چون شرکت بر اساس ظرفیت اسمی خود فعالیت می کند در سال گذشته با تمامی امکانات خود کار کرده و نتیجه آن هم در اختیار قرار گرفتن ۳۳ درصد بازار بود.

فروش شرکت نفت سپاهان ۲ درصد رشد داشته است

وی به مقوله فروش اشاره کرد و گفت: فروش شرکت در مقایسه با سنوات گذشته دو درصد رشد داشته و حدود ۷۴۳ هزار تن فروش داشته و حدود ۶۸ درصد محصولات شرکت صادراتی و ۳۲ درصد از محصولات شرکت در بازار داخلی توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان تاکید کرد: شرایط و عرصه مناسبی برای شرکت ایجاد شده تا بتواند از هر دو بازاربرای سوددهی مناسب استفاده کند.

وی گفت: ۵۴۰ هزار محصول صادر کردیم و ۲۳۹ هزار تن از محصولاتمان در بازارهای داخلی عرضه شد.

۶۸ درصد تولیدات شرکت نفت سپاهان صادر می شود

میزان فروش طی چهار سال گذشته ۲۷ درصد رشد رشد یافته است

امین دهقان به مقایسه کل مبلغ فروش طی چهار سال گذشته و سنوات قبل اشاره کرد و اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ کل مبلغ فروش حدود ۲۳ همت بوده که این رقم حدود ۲۷ درصد رشد را نشان می دهد.

وی خاطر نشان کرد: ۵۹ درصد از مبلغ فروش را بازار صادراتی تشکیل می دهد که ۴۱ درصد آن مربوط به بازار داخلی می شود. مقدار فروش در مقایسه با میزان فروش رقبا بسیار بالا و مطلوب بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان عنوان کرد: بزرگترین فروشنده، صادر کننده و تولید کننده محصولات در کشور شناخته شدیم چرا که توانستیم مقدار فروش را افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: میزان مبلغ فروش شرکت نفت سپاهان در مقایسه با رقبا نشان دهنده بیشترین مبلغ فروش در بین شرکت ها است. در زمینه فروش محصولات صادراتی ۴۶ درصد صادرات کشور در صنعت را در اختیار داشته که در این زمینه، رتبه یک محسوب می شویم و توانستیم بازارهای صادراتی مان را حفظ کنیم.

صادرات رشد ۱۰ درصدی داشته است

دهقان اظهار داشت: در زمینه صادرات هم رشد ۱۰ درصدی داشتیم که با تلاش ها و فعالیت های بسیار در سال ۱۴۰۲ میزان صادرات حدود ۵۰۴ هزار تن محقق شده است.

وی افزود: کشورهای هند، چین، پاکستان، افغانستان، امارات، عراق و سوریه از مقاصد صادراتی به شمار می روند. تعدادی هم بازارهای جدیدی را توانستیم ایجاد و محقق کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان گفت: در زمینه ترکیب فروش محصولات داخلی هم حدود ۶۵ درصد خارج از بورس به عنوان محصولات نهایی عرضه می شود و بخشی از محصولات صنعتی و حدود ۳۵ درصد محصولات در حجمی از بازارهای داخلی در بورس کالای ایران عرضه می شود.

وی ادامه داد: میزان مبلغ فروش در چهار سال اخیر حدود ۹ و ۶ همت یا ۶ درصد بوده که سود و رشد خوبی در سال ۱۴۰۲ به چشم می خورد.

امین دهقان به روند پیشرفت پروژه ها اشاره کرد و افزود: در ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ شاهد ۸۴ درصد پیشرفت بوده ایم که این رقم امروز به حدود ۹۰ درصد رسیده است.

۶۸ درصد تولیدات شرکت نفت سپاهان صادر می شود

 

۵۷ هزار تن ظرفیت اسمی پروژه است

وی بیان داشت: ظرفیت اسمی این پروژه ۵۷ هزار تن است که می تواند وکس تولیدی حدود نیم درصد روغن داشته باشد و امیدواریم بتونیم حدود ۳۰ درصد مبلغ فروش محصولات را در این بخش ارتقا دهیم.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان ادامه داد: پروژه تولید روغن پایه گروه دو و سه است که ۳۷ درصد پیشرفت فیزیکی داشته اما در حال حاضر شاهد حدود چهار درصد پیشرفت فیزیکی آن هستیم که دارای ۴۰ هزار تن است.

وی در ادامه این مطلب افزود: حدود ۲۰ هزار تن از میزان محصولات، مصرف خود شرکت بوده و حدود ۲۰ هزار تن آن هم امکان صادرات و یا ارائه به دیگر شرکت های روانکار در کشور را دارد.

امین دهقان با اشاره به اینکه امیدواریم بتوانیم پروژه را در سال آینده تکمیل کرده و به بهره برداری برسانیم، اظهار داشت: در پروژه \”تی دی ای\” با ظرفیت ۱۴۰ هزار تن ظرفیت اسمی مشغول فعالیت هستند که در انتهای سال گذشته هفت درصد پیشرفت داشته اما اکنون شاهد پیشرفت ۱۸ درصدی آن هستیم چرا که این پروژه می تواند سودآوری خوبی برای شرکت داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: در سال ۱۴۰۲ شاهد عدم افزایش قیمت بودیم و با تمام اتفاقاتی که رخ داد با افزایش قیمت مواجه شدیم. اما در ۶ ماه دوم سال با تغییرات قیمتی الکتریکی که داشتیم و همچنین مالیات بر صادرات و عوارض صادراتی که در سال گذشه بود، توانستیم سود مناسبی عرضه کنیم.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان گفت: حدود ۲۶۴ میلیون دلار ارز سامانه جامع تجارت عرضه کردیم و ۱۰۰ درصد رفع تعهد ارزی داریم و هیچ موردی از این منظر شرکت را تهدید نمی کند.

وی یادآور شد: هزینه پروژه های توسعه در سال حدود ۷۰۰ میلیارد تومان شده وهمچنین مالیات ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ را قطعی و استرداد کرده و حدود ۲ هزار میلیارد تومان هم سود به سهامداران عرضه شد.

امین دهقان تاکید کرد: در سال ۱۴۰۲ توانستیم رتبه اول تولید را همچنان بین چهار رقم کار حفظ کنیم. رتبه اول صادرات، رتبه اول ارزآوری در صنعت کشور را داریم.

ورود ۱/۱ میلیارد دلار ارز به سامانه کشور

وی ادامه داد: از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۲ حدود ۱/۱ میلیارد دلار ارز به سامانه کشور آوردیم که این اتفاق از افتخارات کشور به شمار می رود. همچنین رتبه اول فروش را در بین شرکت ها داریم.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان یادآور شد: ۱۰ درصد رفع تعهد ارزی کردیم و طی سال گذشته در ماه بهمن توانستیم رکورد فروش را تحویل بدهیم.

وی خاطر نشان کرد: در سنوات گذشته با پیگیری های انجام شده، قیمت یوتیلیتی کاهش یافته و پیرو این اتفاق، برق و خط گاز را از شبکه سراسری دریافت کردیم.

امین دهقان افزود: انشالله در ماه‌های به صورت مستقیم به خط غرب کشوری و برق و گاز کشوری وصل خواهیم شد و این موضوع می تواند کمک موثر و شایانی را در کاهش هزینه کند.

وی ادامه داد: ظروف پلاستیکی را تا حد امکان، جایگزین ظروف فلزی کنیم که قیمت بالاتری دارد و تلاش می کنیم تا روغن‌های نهایی با کیفیت بالاتری را عرضه نماییم.

مدیرعامل شرکت نفت سپاهان بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ توانستیم با برقراری ارتباط با خودروسازهای مختلف برقرار کردیم توانستیم گریدهای ممتاز را از چهار خودروسازدریافت کنیم که با پیگیری های همکارانم در واحد تولید و فراوری این اتفاق رخ داد.

وی گفت: استانداردهای مختلف، صنایع خودروسازی، محیط زیست و سلامت آزمایشگاه و غیره را در سال ۱۴۰۲ دریافت کردیم و بر همین اساس شرکت چندین برند را در محصولات خود ارائه می دهد و محصولات متنوع نیز در این بخش وجود دارد.