به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و بیمه، عملیات ریلگذاری پروژه راه آهن خاش- چابهار با ریل شرکت ذوب آهن اول آذر ماه با دستور وزیر راه و شهرسازی آغاز شد.
بر اساس این گزارش این پروژه بخشی از ابر پروژه راه آهن چابهار- زاهدان است که بندر چابهار را به خط ریلی شمال به جنوب متصل کرده و این منطقه را به شاهراه واقعی ریلی دنیا مبدل میکند. این خط آهن سبب توسعه جنوب شرق و گسترش مبادلات تجاری، اقتصادی و فعالیت های تنها بندر اقیانوسی ایران میشود و در نهایت این بندر راهبردی و مهم را به دریای خزر و نقاط گوناگون دنیا وصل میکند.
رهبری با حمایت ویژه از پروژه راه آهن چابهار- زاهدان سال ۹۸ با اختصاص ۳۰۰ میلیون دلار از منابع صندوق توسعه ملی به این طرح مهم موافقت کردند و سال ۱۴۰۱ نیز اجازه استفاده از منابع مالی تهاتر نفتی برای برخی طرح های مهم حمل و نقل را دادند و به این ترتیب طرح راه آهن چابهار – زاهدان از منابع مالی مناسب برخوردار شد.
ذوب آهن به عنوان تنها تولید کننده ریل در غرب آسیا برای محور ریلی چابهار- زاهدان تا کنون ۲۴ هزار تن ریل ۶۰E1 با گرید R260 به قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء به عنوان کارفرمای این پروژه تحویل داده است. از این میزان 22 هزار تن ریل مربوط به خط آهن زاهدان- خاش بود که سال گذشته به بهره برداری رسید. ۲ هزار تن ریل نیز جهت مسیر خاش- چابهار تحویل شده و اول آذرماه ریل گذاری این خط با ریل ملی آغاز شد .
مسعود پزشکیان رییس جمهور اول آذرماه در سفر به استان سیستان و بلوچستان از اختصاص ۲۴ هزار میلیارد تومان برای راه آهن چابهار – زاهدان خبر داد و گفت: این محور ریلی استراتژیک که مزایای ملی و بین المللی بسیاری دارد، نیاز است با سرعت بیشتری تکمیل شده و در مدار بهره برداری قرار بگیرد. برنامه دولت تسریع راه اندازی کریدور شمال- جنوب و عملیاتی شدن پروژه مکران است.