یادداشت
یادداشت

صنعت هوانوردی با وجود اینکه در طول سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای رو به رو بوده و شیوع بیماری کرونا و برخی سیاست‌های غلط در گذشته موجب شده است که امروز شاهد برخی عقب ماندگی‌ها در این صنعت باشیم، اما همچنان یکی از پیشران‌های توسعه کشور به شمار می‌رود و برنامه‌های مختلفی نیز از سوی […]

صنعت هوانوردی با وجود اینکه در طول سال‌های گذشته با مشکلات عدیده‌ای رو به رو بوده و شیوع بیماری کرونا و برخی سیاست‌های غلط در گذشته موجب شده است که امروز شاهد برخی عقب ماندگی‌ها در این صنعت باشیم، اما همچنان یکی از پیشران‌های توسعه کشور به شمار می‌رود و برنامه‌های مختلفی نیز از سوی دولت، وزارت راه و شهرسازی و سازمان هواپیمایی کشوری در این خصوص ترسیم شده است.صنعت هوانوردی را می توان یکی از ملزومات مهم در توسعه پایدار کشور دانست و برای اینکه این صنعت مهم و راهبردی بتواند به آنچه که شایسته و بایسته است دست یابد در کنار برنامه‌های از پیش تعیین شده، آینده پژوهی بر پایه استراتژی‌های نوآورانه است.از نکات مهم که در رشد و توسعه صنعت هوانوردی باید مورد توجه قرار گیرد ایجاد و تقویت هرچه بیشتر زیرساخت‌های مرتبط با این صنعت است تا با اجرای برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت، تراز هوانوردی جمهوری اسلامی در منطقه از شرایط مطلوبی برخوردار باشد.از دیگر مسائل مهم خودکفایی در بخش‌های مختلف صنعت هوانوردی است و در راستای تحقق این مهم توجه به ظرفیت‌های گسترده شرکت‌های دانش‌بنیان که از نخبگان و متخصصان ایرانی بهره می‌گیرند می‌تواند تحولاتی عظیم را در این صنعت رقم بزند.ضروری است با تقویت هرچه بیشتر این صنعت نوین و به روز، با تکیه بر توانمندی‌های داخلی و بهره‌مندی از دانش متخصصان جوان کشور، از سد تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان نظام اسلامی عبور کرد و این صنعت را در ایران اسلامی به جایگاه واقعی خود رساند.

توسعه شبکه پروازی و شبکه فرودگاهی، تقویت هرچه بیشتر سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های فرودگاهی، توجه به توسعه زیرساخت‌های تجاری مرتبط با شبکه فرودگاهی، بازمهندسی کریدورهای هوایی با هدف ارتقاء میزان بهره‌وری و تقویت هرچه بیشتر ناوگان هوایی کشور از راهبردهای مهمی است که در صورت توجه جدی و تلاش روزافزون برای تحقق آنها می‌توان افق‌های روشنی را پیش روی حمل و نقل هوایی در آسمان ایران قرار دهد.

محمدحسین یوسف پور رئیس هیأت مدیره هواپیمایی آسمان