

گرامیداشت ۹۲ سالگی صنعت سیمان ایران
به گزارش پایگاه خبری اقتصاد و بیمه، همایش همزمان با ۹۲مین سالروز تأسیس صنعت سیمان برگزار شد و بخشی از برنامه به مرور تاریخچه و دستاوردهای صنعت سیمان کشور اختصاص یافت. سخنرانان با اشاره به پیشرفتهای ۹۲ ساله این صنعت، نقش آن در توسعه زیرساختها، ساختمانسازی و اقتصاد ملی را برجسته کردند.
در این بخش، رشد ظرفیت تولید سیمان از کارخانههای اولیه کوچک به واحدهای صنعتی پیشرفته و مدرن، نقش تحولات تکنولوژیک و صنعتی در افزایش کیفیت و کمیت تولید، جایگاه صنعت سیمان در پروژههای ملی و توسعه شهری و اهمیت آن در تأمین مصالح پایدار و مقایسه چالشها و فرصتهای امروز صنعت سیمان با گذشته، به ویژه در زمینه مدیریت انرژی و تولید پایدار مورد توجه ویژه قرار گرفت. سخنرانان با تلفیق نگاه تاریخی و تحلیلی تأکید کردند که تجربیات گذشته میتواند راهنمای تصمیمگیریهای آینده و حل چالشهای کنونی باشد.
دومین همایش «انرژی در صنعت سیمان» روز دوشنبه ۸ دیماه ۱۴۰۴ با حضور گسترده مدیران، فعالان و کارشناسان صنعت سیمان کشور در هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد.
این همایش که بهعنوان یکی از مهمترین رویدادهای تخصصی صنعت سیمان در سال جاری شناخته میشود را میتوان تلاشی جدی برای همافزایی میان مدیران صنعتی، کارشناسان فنی و نمایندگان نهادهای دولتی دانست.
این همایش با طرح صریح مشکلات و ارائه راهکارهای عملی، بر ضرورت حرکت صنعت سیمان به سمت تولید پایدار، بهرهوری انرژی و استقلال نسبی در تأمین برق و گاز تأکید داشت.
پیام اصلی رویداد آن بود که آینده صنعت سیمان ایران بیش از هر زمان دیگری به مدیریت هوشمند انرژی و تصمیمگیریهای راهبردی در سطح ملی وابسته است.با تمرکز بر چالشهای تأمین انرژی و راهکارهای مدیریت مصرف برق و گاز در واحدهای سیمانی برگزار شد و بستری برای گفتوگوی مستقیم میان صنعتگران و سیاستگذاران فراهم آورد.
این گردهمایی با حضور مدیران عامل و اعضای هیئتمدیره شرکتهای سیمانی از سراسر کشور، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، جمعی از کارشناسان و متخصصان حوزه انرژی و نمایندگان نهادهای مرتبط برگزار شد.
مشارکت نماینده سازمان وابسته به ریاست جمهوری، توجه دولت به چالش ناترازی انرژی در صنایع بزرگ را برجسته کرد، همچنین نمایندهای از سازمان بهینهسازی و مدیریت راهبردی انرژی ریاست جمهوری در این همایش حضور داشت که نشاندهنده اهمیت موضوع انرژی در سطح سیاستگذاری کلان کشور است.
محور اصلی مباحث مطرحشده در این همایش، ناترازی انرژی بهعنوان مهمترین چالش پیشروی صنعت سیمان ایران بود؛ چالشی که در سالهای اخیر بهویژه در فصول سرد و گرم سال، با محدودیتهای جدی در تأمین برق و گاز همراه بوده و تأثیر مستقیمی بر کاهش ظرفیت تولید، افزایش هزینهها و اختلال در برنامهریزی تولید کارخانههای سیمان گذاشته است. سخنرانان این همایش تأکید کردند که صنعت سیمان بهعنوان یکی از صنایع انرژیبر کشور، بیش از سایر بخشها در معرض تبعات این ناترازی قرار دارد.
در بخشهای تخصصی همایش، موضوعاتی همچون مدیریت بهینه مصرف انرژی، افزایش بهرهوری خطوط تولید، سرمایهگذاری در فناوریهای نوین و ایجاد نیروگاههای اختصاصی یا مقیاس کوچک (مانند نیروگاههای CHP) مورد بررسی قرار گرفت. برخی مدیران شرکتهای سیمانی با ارائه تجربیات عملی، به تشریح اقداماتی پرداختند که در واحدهای تولیدی خود برای کاهش وابستگی به شبکه سراسری برق و گاز و افزایش پایداری تولید انجام دادهاند.
از دیگر محورهای مورد توجه در این همایش، لزوم تعامل مؤثرتر میان دولت و بخش خصوصی برای عبور از بحران انرژی بود. فعالان صنعت سیمان بر این نکته تأکید کردند که حل پایدار مشکل انرژی، نیازمند تصمیمگیریهای بلندمدت، اصلاح سیاستهای تأمین انرژی صنایع و ایجاد مشوقهای سرمایهگذاری در حوزه تولید انرژی است.
به اعتقاد سخنرانان، بدون چنین رویکردی، صنعت سیمان با وجود ظرفیتهای بالای تولید، همچنان با ریسک کاهش تولید و افزایش هزینهها مواجه خواهد بود.
در مجموع، دومین همایش «انرژی در صنعت سیمان» را میتوان تلاشی جدی برای همافزایی میان مدیران صنعتی، کارشناسان فنی و نمایندگان نهادهای دولتی دانست؛ همایشی که با طرح صریح مشکلات و ارائه راهکارهای عملی، بر ضرورت حرکت صنعت سیمان به سمت تولید پایدار، بهرهوری انرژی و استقلال نسبی در تأمین برق و گاز تأکید داشت. پیام اصلی این رویداد آن بود که آینده صنعت سیمان ایران، بیش از هر زمان دیگری به مدیریت هوشمند انرژی و تصمیمگیریهای راهبردی در سطح ملی گره خورده است.








پایگاه خبری و تحلیلی اقتصاد و بیمه اخبار ، مجامع و تحلیل بورس ، بانک و بیمه