سازمان امور مالیاتی کشور از جایگزینی ارائه فیزیکی دفاتر با سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی در آینده ای نزدیک خبر داد که به موجب آن در مصرف بیش از ۱۲۷ میلیون برگ کاغذ در سال صرفهجویی خواهد شد.
به گزارش گروه رسانه ای اقتصاد و بیمه، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی (سازمان امور مالیاتی کشور) مکلف شده است سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی را راه اندازی کند. این اقدام در راستای اجرای بند “ج” ماده (4) قانون برنامه هفتم توسعه و بند “ج” ماده (67) قانون برنامه ششم توسعه با هدف توسعه دولت الکترونیک، کاهش هزینه ها و افزایش شفافیت مالیاتی صورت میگیرد.
بر اساس قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی موظف اند برای تشخیص درآمد مشمول مالیات، دفاتر تجاری خود را بر اساس قانون تجارت تنظیم و نگهداری کنند. تاکنون این فرآیند به صورت سنتی و فیزیکی انجام می شد که علاوه بر تحمیل هزینه های اجرایی و اتلاف زمان، نیازمند مصرف بیش از ۱۲۷ میلیون برگ کاغذ در سال بود. با اجرای سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی، ضمن صرفه جویی ۲۵۰ میلیارد تومانی در منابع مالی، امکان دسترسی آسان و تسریع در روند حسابرسی مالیاتی نیز فراهم خواهد شد.
بر اساس اعلام سازمان امور مالیاتی، تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که اقدام به مهر و موم دفاتر قانونی خود می کنند بهعنوان کاربر سامانه دفاتر تجاری الکترونیکی محسوب میشوند و تمام فعالان اقتصادی مکلف که دفاتر خود را پس از ۲۳ تیر سال ۱۴۰۳ نزد سازمان ثبت اسناد و املاک مهر و موم نموده اند، موظف اند نسبت به ارائه دفاتر الکترونیک خود در این سامانه اقدام کنند.
گفتنی است مزایای حذف دفاتر فیزیکی پلمب شده شامل کاهش هزینه ها، افزایش دقت در ثبت اطلاعات مالی، کاهش امکان دخل و تصرف در دفاتر و کمک به حفظ محیط زیست عنوان شده است.
مراحل استقرار و بهره برداری از سامانه در درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی در حال انجام بوده و آگاهی رسانی های لازم در این زمینه صورت خواهد گرفت.